דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חמשת האלמנטים ברפואה הסינית 

מאת    [ 05/08/2007 ]

מילים במאמר: 772   [ נצפה 3673 פעמים ]

חמשת האלמנטים (תנועות) הם מודל עיקרי ברפואה סינית בעזרתו ניתן לתאר כל תופעה ביקום, בטבע או בגוף האדם. מודל זה הוא פיתוח של תאוריית היין והיאנג והוא מציג מערכת דינמית, של שינוי מתמיד. חמש התנועות הן למעשה חמישה שלבים בהשתנות שמתרחשת מסביבנו ללא הפסק, חמישה שינויים של אנרגייה אחת. במאמר זה אפרט בתימצות את הביטוי של התנועות בטבע ובחווית החיים האנושית.

עץ - מתאר את ההתחלה, את האביב - זמן נביטת הנבט, את נקודת המפנה בין החורף הארוך והקר לפריחת האביב, או את השעות שלפני עלות השחר ועד לזריחה, זהו המעבר בין היין ליאנג. לאנשים שאלמנט העץ לא מאוזן אצלם יכול להיות קושי להתחיל דברים, או שיהיה להם קל להתחיל אבל קשה להתמיד. העץ מתאר תנועה, גדילה, התפתחות, יכולת לראות קדימה ולתכנן את העתיד. על עץ להיות חזק אבל גמיש, כמו הבמבוק למשל, אחרת רוח חזקה תוכל לשבור אותו, כך גם אצל האדם. כשאלמנט העץ מאוזן האדם יודע להתמודד עם שינויים לא צפויים, לא נותן להם לעצור אותו. עץ תקוע יוצר מצב של חוסר תנועה, העלול לגרום לנו לכעס ותסכול - דבר הקורה כשהמציאות היא לא מה שתיכננו. העץ הוא הניצוץ שמתחיל כל תהליך בעולם.

אש- מתארת את הקיץ, שיא היאנג, חום, את אמצע היום כשהשמש במרכז השמיים. הקיץ הוא החגיגה של הטבע, תקופה בה הכל מסביבנו חזק ודומיננטי. אלמנט האש באדם מייצג ביטוי עצמי, תקשורת, יצירה, תשוקה, התלהבות. כמו שמדורה מושכת אותנו להביט בה כך גם אדם בעל אש דומיננטית - הוא ימשוך אליו את הסובבים אותו, כולם ירצו להיות בחברתו. לאש יכולת חזקה וקיצונית, היא יכולה לספק לנו חום ואנרגיה אבל כשהיא יוצאת משליטה היא עלולה לעשות נזק גדול, כמו אותם ימים בשיא הקיץ בהם פורצות שריפות בכל מקום. ניתן לומר שהאש מתנהגת כמו אהבה - כשהיא מאוזנת היא מדליקה אותנו, נותנת לנו סיפוק מהחיים, ביטחון עצמי, מלאות, שמחה, ברק בעיניים, הגשמה עצמית. אך אם תצא משליטה היא תגרום להרס, לשריפת קשרים, לאיבוד שליטה. אם אש חלשה אצל אדם הוא יהיה כבוי, ללא ברק בעיניים, בלי מוטיבציה ובלי חיות. אדמה- מתארת את הקיץ המאוחר, הזמן בו הפרות מבשילים והופכים מתוקים, ואת התקופה שבין עונה לעונה. האדמה היא אלמנט מיוחד, היא מסמלת יציבות, אבל יציבות המאפשרת שינוי נכון ומאוזן, לכן היא חשובה בטרנספומציה בין אלמנט לאלמנט. האדמה מסמלת מלאות, הזנה, תמיכה אימהית (אמא אדמה), מגע, סיפוק, פוריות. אדם עם אדמה חזקה יהיה מסוגל לספוג הכל, כמו שהאדמה סופגת מים, הוא יהיה יציב ומקבל ולא יתן לקשיים למוטט אותו. הוא ידע להכיל ללא אגו. אדמה היא הבית שלנו, משפחה, שורשים. אדם עם קונפילקט באלמנט האדמה יתכן וינוע כל הזמן ממקום למקום, יהיה לו קשה לחוש הרגשה של בית, יתקשה להיות ?נטוע באדמה?. כשהאדמה חלשה תהיה תחושה של ריקנות, ולכן דאגות יצוצו, תהיה תחושה תמידית של חלל ריק.

מתכת - היא הסתיו, הזמן בו קוצרים את השדות, השלכת. המעבר מתקופת השפע של האדמה אל תקופת הקציר, מהיאנג ליין, בו אנו לוקחים את מה שאנחנו צריכים כדי לעבור את החורף בשלום. המתכת היא ה?תכלס?, קשורה מאוד להיבט החומרי של העולם, לבחירה מה לקחת ומה לא, למסגרות, לגבולות, לראייה לוגית. ביטוי המתכת ביום הוא שקיעת השמש והשעות שאחריה, זמן שבו אפשר ממש להרגיש את ה?חדות? באוויר. אדם עם מתכת חזקה יהיה נוקשה, תכליתי, מסודר, נקי, ציני לעיתים, וירגיש נוח עם התעסקות בכסף. אדם עם מתכת חלשה יתכן ויהיה לו קושי ל?חתוך? דברים, לבצע החלטות, ולשמור על הסדר והמסגרת בחייו. הסינים מתייחסים לסתיו כתקופה של גזר דין, ממש שביהדות יום הכיפורים הוא בשיא הסתיו.

מים - המים הם שיא היין - מתארים את החורף ואת שיא הלילה. בחורף הטבע מתכנס, נכנס למצב של קיפאון, כמו מוות, לכן הסינים מקשרים את הפחד לאלמנט המים - הפחד הבסיסי ביותר שלנו הוא מחוסר התנועה, מהחידלון. אבל מתחת לקיפאון הזה יש עדיין חיים, כמו שבלילות השקטים כשאנחנו ישנים, אנחנו בונים את עצמנו לקראת המחר, נחים ומתחדשים. למים יש כוח גדול, אבל זה לא כוח צעקני כמו כוחה של האש, אלא כוח שקט ועיקבי, לאדם עם מים חזקים יהיה כוח התמדה חזק. זו העוצמה של המים. לנהר גועש יש הרבה כוח, ועם זאת הוא חסר צורה, מתאים את עצמו לסביבה - מים יכולים להשתנות וקבל צורה של הכלי בו הם נמצאים. אדם עם מים חזקים עשוי להיות שקט ולהתאים את עצמו לסביבה, אבל מתחת לשקט הזה יתכן ויש הרבה התרחשות, לאנשים אלו לעיתים יש מערבולות - סערת רגשות פנימית שלא תמיד מקבלת ביטוי מעל פני השטח, וכשהיא יוצאת החוצה זה יהיה תמיד בעוצמה גדולה - כמו שמוציאים את הפקק ממיכל גדול, מלא במים. מים חזקים הם עולם פנימי עשיר, ולכן לרוב אנשים אלו יהיו בעלי יכולת התבוננות עמוקה על העולם, אמנים, אנשי רוח.

למרות הנטייה הטבעית שלנו לדומיננטיות של אלמנט מסויים, מצב מאוזן הוא מצב בו אנו מצליחים לחוות כל אחת מחמשת התנועות, להשתנות בהתאם לסיטואציה בחיים שלנו. זו הדרך להיות בהרמוניה עם עצמנו, ועם הסובב אותנו. רפואה סינית

מטפל ברפואה סינית Dip.Acu
אתר אישי
http://www.dikur.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב