האחוה והשמחה ינצחו כל עמלק
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

האחוה והשמחה ינצחו כל עמלק 

מאת    [ 28/02/2011 ]
מילים במאמר: 782   [ נצפה 2342 פעמים ]

 
 

ברבות השמחה יתחזק הכוח השכלי שיש בנפש ויהיה יותר מוכן להשיג המושכלות אומר רבנו בחיי. אין ספק שהתפתחותו האינטלקטואלית של האדם, קידומו ופיתוחו השכלי, ההרגל ללמוד ולהוסיף דעת מהווים עיקר העיקרים בתורתנו, אומר רבנו בחיי שצריכה להיות מוכנות נפשית כדי להשיג דעת, אדם שמח הוא אופטימי ומאושר, לאדם כזה החכמה חודרת ביתר קלות, כל דבר מצליח נמצא בידיהם של אנשים שמחים, השמחה האמיתית קיימת בחברותא, השמחה היא להבה – החברותא עשויה להחיות שמחה זו כדי שלא תכבה הלהבה.

רבי נחמן מברסלב אומר שעל ידי השמחה תבוא התפילה בהיכל המלך. התפילה מקבלת ביתר שאת ובזקיפות קומה מאדם שמח. רבי נחמן אף מדגיש כי על ידי השמחה בא שלום לעולם. אדם שמח חי חיי חברה ואינו איש ריב ומדון. נעים להימצא בקרבתו. קיים קשר הדוק מאוד כאמור בין הרגש לשכל, בין האינטליגנציה הרגשית לאינטליגנציה השכלית, אומר המגיד מזריטיש שמחה בלא מחשבה נקראת הוללות.

הרש"ר הירש בפרשת תרומה בהתיחסו לאור המנורה מסביר כי האור מאיר ומעורר לחיים שתי הפעולות הללו עושות את האור משל לדעת ויחד עם זאת לשמחת החיים. השמחה לדבריו אינה אלא תחושת ההפנמה של צמיחת החיים. השמחה היא תנאי בסיסי להעלאת האור ולביטוי משמעותו העמוקה.

במסכת תענית כ"ט, א', נאמרת, ניתנה הוראה חד משמעית של חז"ל משנכנס אדר מרבין בשמחה. ציווי מדהים – "להרבות בשמחה". האם אפשר לצוות עלינו להיות בשמחה ולהרבות בכך.

בעל שפת אמת מדגיש כי השמחה דוקא בחודש אדר זוהי שמחת הנדיבות, הנתינה היא המפתח לשמחת החודש.

נדיבות הלב מביאה לשמחה ושמחה מביאה לנצחון. אפשר להתגבר על כל אויב אם קיימת באדם תחושת שמחה הנובעת מנדיבות לב מרצון לתת, לתרום, להעניק לזולת לעם. שפע של עושר ואמצעים כלכליים אין בהם תמיד למקום לשמחה, רק גילויי הענקה ונדיבות הם מרשם בטוח לשמחת אמת.

האדמור מסאסוב אמר כי ניתן ללמוד מן התינוק – 3 דברים. 1. תינוק תמיד עסוק. 2. כשחסר לתינוק משהו הוא בוכה. 3. כשמקבל מבוקשו – שמח. כך אנו צריכים לנצל כדבעי את הזמן. הכלל השני מחייב אותנו את עבודת ה' בתפילה, אך מה שמביא אותנו לשמחה אמיתית היא הנדיבות הרצון לעזור לאחר, לתת להעניק לזולת.

על כן פותחת חודש אדר בשקלים ואחת מהמצוות החשובות ביותר בשמחת חג הפורים היא משלוח מנות איש לרעהו. כך מרבים בשמחה. אומר בעל שפת אמת הכתוב משנכנס אדר – הכוונה כניסה פנימית לתוך כל נימי נפשו של האדם, לא נאמר משמגיע אדר או משבא אדר, אלא משנכנס אדר, הכניסה היא חדירה פנימית הגורמת לשמחה כללית של כל הגוף. שמחת הרגש עם שמחת השכל.

השילוב החכם של הרגש והשכל יביא לנדיבות רבה יותר ולהתחשבות עמוקה יותר עם הבריות ובכך השמחה תוגבר ותתעצם.

משלוח המנות והמתנות לאביונים מהווים בסיס לאותה "מרבין בשמחה" שמחה המביאה לאחוות רעים ולנדיבות קהילתית.

במסכת מגילה ח',ב, כתוב כי נטע נטיעה של שמחה. בעל חידושי הרי"ם מדגיש כי שמחה אמיתית צריכה להיות נטועה בתוכו של האדם. מצווה חשובה אף היא בפורים היא הסעודה שהרי מאכל ומשתה משמחים את האדם. אך השמחה היהודית אינה מושלמת רק באכילה ובשתיה ובעידון עצמי היא מחייבת מחשבה גם על הזולת.

כתוב בתהילים אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה. התנאי לשמחה אמיתית הוא ישרי לב. היושר וההגינות תורמים את הרצון לנדיבות המביאה לחברות ולערבות הדדית וזה הפתח לשמחה. האור אורה של תורה משולבת בלב ישר המביא לשמחה. ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר.

נאמר – והיה ה' לך לאור עולם, אימתי? בזמן שתהיו כולם אגודה אחת. היחיד, הקבוצה, האחדות האגודה המגובשת הקהילה השוקקת תורה יחדיו יוצרת אנשים שמחים, אגודה כזאת לא ניתן לשבור. כוחו הרוחני של כל אחד ואחד, של כל קנה בודד באגודה מתעצם מן השותפות של העשיה בצוותא. השמחה מגבשת ציבור ומאחדת אותו להתעלות רוחנית גבוהה יותר.

המן חשב רעות על עם ישראל תאר אותו כמפורד ומפולג, כך הוא נראה על פני השטח, סממני המחלוקות והמריבות – כלפי חוץ הן, בפנימיותו עם מאוחד יחידה אחת של שלמות. אך בעצם הוא ידע כי ישראל מהווים גוש אחד מלוכד. לכן רצה להשמיד ולהרוג את כל היהודים, אף כי רק מרדכי לא כרע ולא השתחווה להמן.

היהודים גילו באותה שעה גילויים עצומים של אחווה, שהביאו לשמחה רבה. שושנת יעקב צהלה ושמחה    בראותם יחד תכלת מרדכי. האחוה, האחדות מביאה לשמחה, משלוח מנות איש לרעהו מראה על התחשבות ואהבת האדם ושמחה זו היא ערובה לשלמותו של העם לנצח. כשכולם אגודה אחת – עמלק לא יוכל לנצח אותנו. 

בפורים השמחה היא מצות היום לכן מצוה לשתות יין ולבסומי עד דלא ידע. הנתינה לזולת משלימה שמחה זו. משלוח המנות יוצר אגודה אחת, השמחה השלמה מחוברת לרגש של נדיבות.

השמחה המלאה נעשתה כשנחו היהודים מאויביהם, התגברות על אויבים הוא אקט חשוב ביותר, אך עיקר השמחה – כשאנו יכולים להתפנות לענייני הרוח הלמידה והאיכויות, השלווה יפה וחשובה להתקדמות, לכן מידות טובות והתחשבות בזולת יוצרות אף הן קרקע בשלה.

אומר הרב קוק באורות הקודש, על כן ישרי לב שמחים תמיד.      

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב