דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההצלחה תלויה בי 

מאת    [ 28/02/2011 ]

מילים במאמר: 902   [ נצפה 5949 פעמים ]

הצלחתו של אדם לכבוש יעד ייחודי, להגיע לפסגת כל הר, תלויה רק בו. כאשר אדם קם כל בוקר ואומר לעצמו, משפט מפתח ועקרוני: "אני רוצה להצליח", הוא ישיג את רצונו ויצליח. כל הצלחה, של כל אחד מאיתנו, תלויה רק בשתי מילות מפתח: רצון ואמונה. היינו, להבהיר לעצמנו כי יש לי רצון להצליח. כאשר רוצים להגיע ליעד מסוים, לדוגמא, להיות אסטרונאוט, אך אין בי את האמונה שיש בתוכי את הכלים והכישרונות להשיג מטרה זו- הרי אין סיכוי שהרצון יתממש.

עלינו, המורים וההורים, לטפח בכל ילד רצון עז להשיג יעדים רבים. ללמדו שהרצון והאמונה שבו יביאו אותו להצלחה מרבית, להצטיינות נפלאה. כאשר אדם חולם, יוזם, מתחדש ויצירתי, כאשר מוחו פורה מאוד, עליו לפתח בכל נימי נפשו את "הרצון והאמונה" כדי שכל יוזמה וכל תחום יצירתי יבואו לידי ביטוי מעשי. צריך לעודד ילדים ואף מבוגרים לחלום, ולממש באופן מעשי כל חלום, שהרי כל הצלחה תלויה רק בי- בעצמי.

ההצלחה- התנועה קדימה להגיע לכל פסגה, מבוססת על יוזמות ויצירתיות, אף בתחום החינוך, עיצוב פני הדור תלוי בנו המובילים המשפיעים, המנהיגים. ההצלחה תלויה במנהלים ובמורים המחדירים בכל ילד, בכל תלמיד, את האמונה המעשית והמיומנויות המתאימות לדורנו. הקנייתם והטמעתם של תכונות המנהיגות תלויים במרצים, במכללות ובאקדמיות המגוונות. ככל שמורי המורים והמרצים באקדמיה יהיו איכותיים, נזכה לראות פירות איכותיים בחינוך ובידע, ביראה ובחכמה.

ידידי, ד"ר יצחק וייס, מרצה באוניברסיטת בר אילן, מבצע עבודתו הלימודית והחינוכית בדרך איתנה ומצוינת. תמיד הבין שה"אחריות" מהווה מילת מפתח בהצלחה. כאשר סטודנטים באוניברסיטה אינם מצליחים בתחום לימוד מסוים, הבעיה אינה, ממש לא, תלויה בסטודנטים, אלא במרצה, במלמד, שאינו מצליח למצוא כלים, רעיונות ודרכים נכונות כדי להחדיר הבנת החומר הנלמד בסטודנטים. הידע והמיומנויות המוקנים לסטודנטים בכל תחום תלוי במרצים המודעים למילת המפתח- אחריות, המוטלת עליהם כדי לפתח ולטפח את סטודנטים שיהיו בעלי חשיבה אקדמאית מעולה הלכה למעשה, שילמדו כלים איכותיים ושיוכלו ליישמם בכל עשייתם בהמשך הדרך. כך בתחום מדעי הרוח, החברה והחינוך וכן בתחומי המדעים, המתמטיקה הביולוגיה, הכלכלה והעסקים. 

שאלתי את בתו של ד"ר וייס, תמר, במה אביך יצחק מצוין? מהם התחומים המאפיינים את אבא? תמר החכמה הבהירה בעוצמה ובמהירות שלושה התחומים החזקים שבאביה:


    • מודעות לעצמו ולסביבתו.
    • אמביציות גבוהות
    • שאיפות ומחויבות

נפלא, מרתק ומעניין, שלוש תכונות מדהימות הגורמות להצלחתו בהוראה כמרצה וכמנחה סטודנטים לתואר שני ושלישי. אנסה לנתח אפיונים אלו.

מודעות לעצמו ולסביבה - כל אדם, בכל תחום חייב להיות מודע לעצמו, לכישוריו וליכולתו. בכל אדם טמונות "פוטנציאל" שאותם בעיקר על כל אחד מאיתנו לפתח ולהעצים תכונות אלו, כמה שיותר ולנסות להגיע עם כל תחום הטמון בו – לשיא הפסגה. חשוב וראוי גם להתאים הלמידה ופיתוחם העצמי לסביבה שבה האדם מצוי. פיתוח כל תכונה צריכה לקבל משמעות המאופיינת באותו דור.

כפי שמציין הרב קוק : עלינו לאתר את נקודת החינוך, את אפיוני הדור, ולהתאים את הכלים החינוכיים, הערכיים התורניים החברתיים וכמובן הלימודיים לאותו דור". "מודעות לעצמי", תכונה מאוד חשובה ועקרונית. כאשר אדם אינו "חזק" במוסיקה, באמנות או בכתיבה יצירתית, אלא בעל תכונות פנימיות במדעים ובמתמטיקה, עליו לפתח בעיקר את תחומי המדעים והמתמטיקה ואיתם להגיע לשמיים.    כך ידידי איציק וייס, המודע היטב לכישוריו בתחום המתמטי- כלכלי, אותם הוא פיתח בעצמו, וממשיך ללמוד וללמד אחרים, להדריך אותם ולקדם הסטודנטים להרקיע שחקים.

אמביציות גבוהות - אפשר לנוע ולפתח את עצמי רק אם יש בי אמביציה, מוטיבציה ואסרטיביות. אם כל נימי נפשו של האדם חדורה באומץ לב ובנחישות לנוע ולהצליח הוא ישיג כל יעד. כך ידידי היקר, גדוש באמביציות פנימיות היוצרות בו רעיונות יצירתיים איך ללמד סטודנטים תחומי הסטטיסטיקה וחשיבה מחקרית. יש ביצחק, טוב לב ומוח פורה והמון רצון עז להצליח במשימתו בחיים- ללמוד וללמד. להמשיך להקשיב וללמוד מגוון תחומים אחרים ונוספים, אך כל המוטמע בתוכו הוא במלוא העוצמה מפיץ תורתו החוצה- לסטודנטים ולמחקר. כפי שמציין שלמה המלך " יפוצו מעיינותיך חוצה", כל מה שאדם רוכש, לומד ומטמיע בתוכו, עליו להפיץ תורתו לסביבתו, כך עושה ד"ר יצחק וייס. כל זאת בשילוב טוב לב, אהבת אדם, מכבד הבריות ומעריך כל אדם ע"פ כישוריו. כפי שמצוין בתורה, משפט מפתח חשוב בחיינו: "ואהבת לרעך כמוך", עליך לאהוב החברים, האנשים כפי שהינך אוהב את עצמך. לכן עלינו ללמוד כל הזמן, להבין ולהשכיל, לשלב תחומי האינטליגנציה הרגשית בכל תחומי השכל, בכדי שתתקדם ותנוע כדי לכבוש כל יעד – או אז האדם יאהב את עצמו, באותה מידה של אהבה אישית עצמית הוא יוכל לאהוב את חבריו. אדם צריך לפתח עצמו, בכל תחום שהוא חזק בפוטנציאל הטמון בו, או אז להחדיר לאופיו אמביציות לסייע ולעזור לאחרים. כך טוענת בצדק ובחכמה בתו של יצחק, תמר: לאבא – יש אמביציות גבוהות, תכונה מנהיגותית נפלאה וחשובה.

שאיפות ומחויבות חלום יעקב מבהיר לנו את חשיבות החלומות. יעקב חולם על סולם, עליו עולים ויורדים מלאכים. סולם, העשוי ובנוי משלבים, עלינו לדעת שכל עשייתנו, חלומותינו ושאיפותינו צריכים להתקיים בתהליכים, בשלבים. עד לאן? מהו הסף בחלומות ובשאיפות? עד השמיים. כפי שכתוב על הסולם- וראשו מגיע השמיימה.

לידידנו, יצחק וייס, שאיפות מדהימות אותם הוא משכיל להשיג, והכל בשלבים, היינו בתהליכים, שהרי "אין קפיצות דרך בחינוך", אך ראוי לשלב בכל רצונותיו של אדם, שאיפותיו את המחויבות. השאיפות צריכות להיות קשורות לסביבה, למשפחה, לבית, לאנשים, למקום העבודה. צריך לשאוף ולהתייחס לאנשים שמסביבנו, לפתח בהם חכמה ודעת המשולבים היטב עם תכונות ריגושיות, כלומר ללמד, ליישם עקרונות חינוכיים מתוך אהבה, כבוד, יחס, למידה מתוך שמחה, ובעיקר פיתוח חיי חברה ומנהיגות נוער. שהרי כאשר קיימות שאיפות עם מחויבות גורמים ללמידה מתוך כיף, מתוך חוויות של הצלחה, למידה מתוך אתגר, לימוד בחברותא- כפי שנוהגים ללמוד בישיבות. ראוי להדגיש שעיקר החכמה נוצרת משאילת שאלות, כך נוהג ד"ר וייס לטפח סטודנטים, אנשי מחקר בעמל הרב שיש להשקיע בשאילת שאלות. 

 

 

 

  

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב