דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהנדס אזרחי קווים לדמותו 

מאת    [ 28/02/2011 ]

מילים במאמר: 440   [ נצפה 2554 פעמים ]

 

מהנדס אזרחי עוסק בתכנון ובהקמה של מבנים שונים ושל מערכות שונות, המשמשים למטרות אזרחיות, בין אם מדובר במבנים ובמערכות לתעשייה, לציבור או לפרט. בין המערכות והמבנים העיקריים שמתכנן מהנדס אזרחי – בניינים גבוהים, מבני תעשייה, מבני מגורים, שדות תעופה, סכרים, גשרים, כבישים ודרכים, תשתיות מים וביוב, מתקני אנרגיה ועוד. זאת להבדיל ממהנדס צבאי, שהתמחותו היא תכנון ובנייה של ביצורים הגנתיים ואמצעי לחימה.

מהנדס אזרחי – קווים לדמותו

מהנדס אזרחי הוא מי שלמד לתואר בהנדסה אזרחית, תואר אותו אפשר ללמוד אך ורק בפקולטה להנדסה אזרחית שבטכניון או במרכז האוניברסיטאי באריאל. אמנם, ניתן ללמוד הנדסת מבנים, שהיא תת תחום של הנדסה אזרחית, במוסדות לימוד נוספים כמו באוניברסיטת בן גוריון שבנגב ובמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, אולם כל מי שרוצה להיות מהנדס אזרחי ולעסוק בכל תחומי ההנדסה האזרחית, צריך ללמוד באחד משני המוסדות שהוזכרו לעיל. תחומי הלימוד רחבים בהיקפם, וכוללים נושאים רבים, ביניהם: ניהול בנייה, תכנון קונסטרוקציות, גיאו-מכניקה, חומרי בניין, מכניקה של הקרקע, גיאו-טכניקה, מכניקת הזורמים, הנדסת תחבורה, הידרולוגיה והידראוליקה, הנדסת חומרים, תורת המדידה, בקרת הסביבה ועוד, בנוסף לתחומי לימוד כלליים כגון מתמטיקה, סטטיסטיקה, פיזיקה, תכנות מחשבים, ניתוח מערכות ועוד.

הלימודים נמשכים 4 שנים, ובמהלכן ניתן להתמקצע באחד התחומים הבאים של ההנדסה האזרחית: מבנים, תשתיות, ניהול ובנייה, הנדסת תחבורה, הנדסה גיאודטית או הנדסת סביבה ומשאבי מים. כאמור לעיל, התחום העיקרי בו עוסק מהנדס אזרחי הוא תכנון ובניית מבנים שונים, כאשר מטרתו הראשונה היא לתכנן את קונסטרוקציית המבנה כך, שתהיה חזקה ומתאימה לשאת את כובד המבנה עצמו. על מנת לוודא שהמבנה אכן חזק ויציב, ואינו מהווה סכנה בטיחותית, בידי מהנדס אזרחי יש את כל הכלים לבצע אנליזות שונות לבדיקת יציבותו ועמידותו של המבנה.

מהנדס אזרחי – אנליזות חוזק ודינמיקה

על מנת לוודא כי המבנים שמתכנן מהנדס אזרחי או מבנים אחרים קיימים, הם עמידים ויציבים דיים, הוא מבצע אנליזות חוזק ודינמיקה. אנליזות אלה מאפשרות לו לדעת האם המבנה חזק דיו ובטיחותי מספיק. למהנדס אזרחי כלים לבחינת יציבות המבנה, המאפשרים לו לחשב את חוזק המבנה ואת עמידותו, כולל יכולתו לעמוד איתן במקרים של רוחות חזות או רעידות אדמה.

אנליזות חוזק ודינמיקה מתבצעות לא רק לצורך בדיקת יציבותם של מבנים, אלא גם לצורך בדיקת יציבותם של חפצים. בכך למשל, גם כיסא פלסטיק עובר אנליזות חוזק ודינמיקה, על מנת להבטיח שכאשר אדם יושב עליו – הוא יהיה יציב דיו ולא יתפרק.

מהנדס אזרחי – עלות ותועלת

מהנדס אזרחי העוסק בתכנון מבנים ומוצרים, עושה זאת תוך התחשבות בשיקולים כלכליים. מטרתו היא, כמובן, קודם כל לדאוג ליציבות המבנה או המוצר, אולם לעשות זאת תוך ניסיון להוזיל עלויות במידת האפשר. כך מאזן מהנדס אזרחי בין בטיחות לכדאיות כלכלית, ומגיע לשילוב האופטימלי ביניהן.

 

מהנדס אזרחי- דורון שלו הנדסה בע"מ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב