דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העתיד בווב 2.0 

מאת    [ 01/08/2007 ]

מילים במאמר: 714   [ נצפה 3775 פעמים ]

תגיות: pCon, Web 2.0, ווב 2.0, wiki, בלוגים, פודוקאסט, RIA

המסר העיקרי הוא - Web 2.0 הוא אוסף תפיסות וטכנולוגיות חדשניות, כגון: Ajax, WIKI ו-MashUp, המצביעות על מגמה חדשה שמתפשטת כיום באינטרנט של פתיחות, גמישות ושיתוף פעולה של הגולשים בהכנת התכנים.


Web 2.0 (ווב 2.0) הוא שם כולל לאוסף תפיסות וטכנולוגיות חדשות, המתגבשות סביב רשת האינטרנט. חלק מהתפיסות חדשות לגמרי וחלקן מבוסס על טכנולוגיות שקיימות עוד משנות ה-90. בבסיס השינוי עומדים רעיונות של פתיחות, גמישות ושותפות פעילה של הגולשים בהכנת התכנים.

למשל, אפשרויות מתקדמות לגבש מספר שירותים ממקומות שונים ולאפשר למשתמש לחברם ולהציעם לעמיתיו וחבריו, דרך האינטרנט. מעבר לכך מדובר במתן במה רחבה למוצרים בעלי מספר משתמשים מעט יחסית (שנפגשים ומתחזקים בקהילות מקוונות), לפיתוח מהיר, שימוש חוזר ברכיבים פשוטים של שרות או מידע, איחוד מדיות ועבודה מול ריבוי התקנים.

התשובה לשאלה "מה בדיוק נכלל ב-Web 2.0?" אינה ברורה ואינה חד-משמעית. מדובר עדיין על קונספט "פתוח", בו כוללים לעתים כמעט כל חידוש שצץ בעולם האינטרנט, כאשר ספקים שונים ממהרים להצמידו למוצריהם, לשיפור האטרקטיביות לקונה הפוטנציאלי.

רוחב הפס שהולך וגדל, הוא זרז לתהליך, כאשר תפיסות כמו Ajax (אוAsynchronous JavaScript and XML), WIKI ו-MashUp, שאל כולן מקובל להתייחס כאל מרכיבי יסוד ב-Web 2.0, מאפשרות ליצור דור יישומי אינטרנט חדש.

מקובל להתייחס לכך כאל Rich Internet Applications (או RIA) ואפליקציות אינטרנט המספקות הרבה יותר יכולות ביחס למה שהיינו רגילים לראות עד כה. גם חוויית המשתמש תלך ותשתפר במסגרת Web 2.0 והיא אמורה לשאוף בעתיד לחוויה שאנחנו רגילים לראות באפליקציות Desktop.

החידושים בווב 2.0

החידושים העיקריים אליהם מקובל להתייחס, בהקשר של Web 2.0 הם: שירותי תוכנה דרך הרשת, הזנת תכנים מאתר לאתר באמצעות Web Syndication (Feeds), אתרי Wiki המאפשרים למשתמשים לקחת חלק בהזנת ועריכת התכנים, בלוגים, פודקאסטים, אפליקציות אינטרנט עשירות (RIA), אתרי אינטרנט המתבססים על יישומים ותכנים ממקורות שונים באמצעות MashUp, רשתות חברתיות (Social Networks), והרשת הסמנטית המאפשרת לתת משמעות למידע המוצג באינטרנט באמצעות שימוש במטה דטה (meta data).

בין הגורמים המשפיעים על קידום הנושא ניתן למצוא את התרחבות פס הגלישה לגולשים, שילוב האינטרנט בהתקני סלולר, מספר המשתמשים הגדל ברשת, ניסיונם המצטבר של הגולשים המאפשר המחפשים ומיישמים הזדמנויות ואתגרים חדשים, הניסיון העסקי של הארגונים השונים, ויוזמות חדשות המאפשרים כיום לרעיונות חדשים לגדול בסביבה עסקית פחות "לוחצת" ולהתפתח באיטיות יחסית, לעומת תקופת טרום הבועה.

Flickr, Google AdSence, Google Reader, Orkut, Net Vibes, Openomy, SalesForce.com, WikiPedia, WordPress, Yahoo! MyWeb 2.0 ועוד אתרים ומוצרים רבים ממחישים כיום את האפשרויות ליישום מסחרי של תפיסות ה- Web 2.0.

שינוי בתפיסה

במאמר העוסק ב-Web 2.0, מתאר טים או'ריילי (Tim O'Reilly), שלזכותו נזקף המושג "Web 2.0", שינויי תפיסה שעברו על האינטרנט, באמצעות הצגת המעבר שהתבצע משירות אתר קונספט מוכר אחד לאחר. להלן כמה דוגמאות: ממערכות ניהול תוכן עברנו ל-Wikis, מבריטניקה און-ליין עברנו ל-Wikipedia, מאתרים אישיים עברנו לבלוגים, מרכישת שמות דומיין קליטים עברנו ל-SEO (אוSearch Engine Optimization), מ-mp3.com עברנו ל-Napster (ובהמשך ל-iTunes), מחברת הפרסום DoubleClick עברנו ל-Google AdSence, מהשימוש במושג PageViews עברנו לשימוש במושג CPC (אוCost Per Click).

לפי פורסטר ריסרץ', מהפכה זו והמעבר לשירותי אינטרנט מתקדמים, יביאו אותנו לעולם שבו אתרים יישלחו לגולש במקום דפי HTML, תוכנות שמולן האתר יעבוד. החברה מכנה זאת X-Internet (או Executable Internet) וטוענת כי הגעתן של תוכניות האינטרנט תשנה באופן יסודי את עולם התוכנה והאינטרנט.

אתגרים בתחום

Web 2.0 מציג גם אתגרים שונים ובהם אתגרי אבטחה חדשים. בעידן ה-Web 2.0 צריך לאבטח לא רק שרתים, מחשבים, אמצעי אחסון ורשתות, אלא גם טרנזאקציות בין ישויות. ישויות אלה עשויות להיות רכיבי תוכנה, משתמשים, אתרי אינטנרנט, בלוגים, Wiki וקטעי קוד.

כיוון ש-Web 2.0 מדבר על שיתופיות ופתיחות בין המשתמשים, מדובר במספר טראנזקציות רב. אתרי Web 2.0 מדברים על אפשרויות יצירת תוכן על-ידי כל גולש באתר. מה שאומר שמנגנוני הזנת התוכן פתוחים במידה מסוימת לכולם - גם להאקרים.

דוגמאות ליישום בארגון, כוללות שיכלול ביצועי אתר ארגוני בגישת Ajax, צריכת תוכנה כשרות מקוון, קבלת עדכוני מידע ב-RSS ויישום בלוגים אישיים פנים ארגוניים.

לפי גרטנר, 80% מהעבודה בעשר השנים הבאות תהיה מבוססת שיתוף ולא תהיה אוטומטית / שגרתית, ולטכנולוגיות Web 2.0 יהיה בכך תפקיד מרכזי. עד 2008, מרבית חברות ה-Global 1000 יאמצו לפחות כמה מטכנולוגיות Web 2.0.

סיכום

מומלץ לעקוב אחר ההתפתחויות שמציג Web 2.0, במבט אסטרטגי. במקביל, כדאי להתעמק במשמעויות הנקודתיות, שחלקן ישימות, בשלות ומשתלמות כבר היום.

התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם העתיד בווב 2.0

הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בכתובת -
http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=768

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב