דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משחק שחמט 

מאת    [ 24/02/2011 ]

מילים במאמר: 373   [ נצפה 3993 פעמים ]

משחק שחמט
משחק שחמט הוא אחד ממשחקי הלוח הוותיקים, המורכבים והמעניינים ביותר. בניגוד למשחקים אחרים, משחק שחמט דורש מיומנות גבוהה, ניסיון והכרת אסטרטגיות חישוביות עמוקות. לא מדובר במשחק של מזל, קוביות או הסתברות, אלא בבחירה מוקפדת של מהלכים וחישוב סיכונים. לא בכדי משחק שחמט נחשב משחק של אנשים משכילים ורציניים, שמכירים את כל הכללים, החוקים ותפקידי הכלים השונים. ברחבי העולם יש חוגים ובתי ספר המלמדים משחק שחמט, החל מהגילאים הצעירים ועד הגילאים המבוגרים יותר. רבים יטענו כי בשביל להצליח במשחק צריך שנים רבות של ניסיון, התמדה והשקעה.

משחק שחמט: כלים
שלא כמו בשש בש למשל, במשחק שחמט לכל כלי יש תפקיד אחר. כל כלי מוגבל לתנועה מסוימת ושונה מהאחר בניקוד ובכיווני התנועה. בין הכלים קיימת היררכיה, כאשר ישנם כלים חזקים ויש כאלה החלשים יותר. מלך הוא הכלי החזק ביותר, וכאשר הוא מאוים יש לנטרל זאת מיידית. לאחריו יש את כלי המלכה, הרשאית לבצע תנועה בקו ישר על גבי השורות והאלכסונים. הצריח, לעומתה, אינו יכול לנוע באלכסונים, שלא כמו הרץ, שבא אחריו, שיכול לנוע רק באלכסונים ולא בשורות או בטורים. הפרש משלב בין שני כיווני התנועה ולאחריו הרגלי, שהוא הכלי הנמוך ביותר מבחינה היררכית, שמסוגל לנוע אך ורק משבצת אחת בכל פעם ורק לכיוון אחד – לכיוון בסיס היריב.

משחק שחמט: הצרחה
אחד המושגים החשובים ביותר במשחק שחמט הוא הצרחה, בין אם שחמט און ליין, שחמט נגד המחשב או משחק פרונטאלי. מושג זה חשוב בעיקר בתחילת המשחק, כשההצרחה שומרת על המלך ודואגת להזזת הצריח מהפינה. הצרחה יכולה להתבצע רק במספר מקרים והיא מקנה אפשרויות תנועה מסוימות. מתי היא תקרה? כאשר אין כלים בין המלך לצריח, כאשר על המלך אין איום שח או כשאינו נע על גבי משבצת מאוימת או כשהצריח והמלך נשארו במשבצות ההתחלתיות. המקרה האחרון בו תתאפשר הצרחה היא כאשר עד לתום ההצרחה אין סיכוי כי המלך יימצא באיום.

משחק שחמט: ניצחון
בכל הקשור לניצחון במשחק שחמט, חשוב להכיר את משמעות הביטוי שח. המשמעות העיקרית היא מצב שבו מלך של שחקן אחד נמצא באיום על ידי השחקן האחר. במצב כזה של איום על הכלי החזק ביותר, חייב השחקן המאוים לצאת מהמצב. הצלת המלך יכולה להיעשות על ידי תקיפה בכלי אחר, חסימת נתיב התנועה או הזזת המלך. מצב שבו אין באפשרותו של שחקן מאוים לעשות אף אחת מהפעולות האלו נקרא מט, כלומר – ניצחון.

המאמר נכתב על ידי אלעד כהן - מתכנת פלאש בחברת GAME DEV LTD.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב