דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך לנהיגה בפורמולה 1 של שוק ההון 

מאת    [ 31/07/2007 ]

מילים במאמר: 1039   [ נצפה 4531 פעמים ]

אין כמו תנועה חדה, גדולה ובכיוון הפוך מהצפוי, כדי להזכיר לכולנו עד כמה עדינה ומתוחכמת היא עבודתו של המשקיע בבורסה. בתור אחד שמדמה בהזדמנויות רבות את ההשקעה בשווקים לנהיגה במכונית מרוץ (ואת המסחר בחוזים עתידיים לנהיגה בפורמולה 1), החלטתי השבוע להדגים את מה שנדרש ממשקיע באמצעות השוואה לנהיגה במכונית המתקרבת לסיבוב בכביש.

לשם כך שילבתי מספר רעיונות של ראם סמואל, אלוף הארץ במרוץ מכוניות, כדי שיוביל את החלק של הנהיגה בהשוואה, ואני אצרף אליו את דעתי לגבי התנהלות במסחר.
כך מתחיל סמואל את הדרכתו לנהגי מרוץ ישראלים: "ללמד את הנהג הישראלי נהיגה ספורטיווית? הצחקתם אותי. הרי כל הישראלים נולדו עם הגה ביד וכל בן טיפש-עשרה שעושה חארקות ליד הבית חושב שהוא מינימום שומאכר.

אז זהו, גם אני חשבתי שאני תותח, וכשיצאתי להתחרות בחו"ל, הייתי בטוח שאני הולך לתת לכל הגויים בראש. בפועל, נדרשו לי שתי שנות לימוד ואימון עד שהתחלתי לנצח. הבנתי שהשתוללות והתפרעות רחוקות מאוד מנהיגה ספורטיווית אמיתית. אי אפשר ללמד נהיגה ספורטיווית בהתכתבות ולכן אסור להתאמן בנהיגה "ספורטיווית" מכל סוג, במקום ובזמן שאינו מתאים לכך. על ידי עיון מעמיק בכתבה תוכלו לרכוש את המושג הראשון ואת הבסיס לחשיבה הנכונה שבנהיגה הספורטיווית.

במילים אלו נוגע אלוף הארץ לנהיגה, בלב ליבו של האתגר שבמסחר. הסוחר המתחיל תמיד חושב שהוא יודע הכי טוב ואת הכל. אבל ברגע שהוא מגיע לזירת המסחר, הוא נפגש עם מקצועניים מהארץ והעולם, ואם הוא לא מצויד בכלים אלמנטאריים ביותר לניהול הסיכון, הוא ימצא עצמו במוקדם או במאוחר, שוקע לתוך תנועות השוק בהפסדים הולכים וגדלים.
בנהיגה כמו בהשקעות, לא חוכמה לשים פול גז בקו ישר. לעומת זאת, "לקחת סיבוב" נכון, זו כבר תורה שלמה. ואם נחזור לעולמנו: לקנות מניות ולהרוויח "על הנייר" כשהבורסה עולה, יכול כל אחד, אולם לנהל מערכת קבלת החלטות, לאורך זמן ולדעת להגיב לשינויים בכיוון השוק זו מלאכה הדורשת ידע ואימון של מומחה.

"בנהיגה לפני סיבוב, דבר ראשון יש להפחית מהירות. ההאטה למהירות המתאימה לסיבוב, נעשית בקו ישר, לפני הכניסה עצמה לסיבוב והלחיצה על דוושת הבלמים תהיה חזקה מאוד בתחילת הבלימה. במהלך הבלימה יש לבצע הפחתה הדרגתית של כוח הבלימה, כדי למנוע נעילת גלגלים."

בהשקעות הטריק מעט שונה, וזאת מכיוון שאנו לא נדע לעולם את גודל הפנייה שלפנינו. לכן בהשקעות תמיד ניקח בחשבון שזו יכולה להיות פנייה של 180 מעלות (השוק משנה מגמה ארוכת טווח) אבל תמיד נשאיר את הפתח למקרה שלפנינו סתם עיקול טורדני והתיקון בשווקים מקורו באירוע חולף בלבד.

כדי להיות מוכנים לכל דרגה אפשרית של סיבוב, הן בהשקעות והן בנהיגה, נשתמש במערכת בטיחות גאונית הנקראת ABS.

"מטרתה של מערכת חשובה הזו, היא לשמור על יכולת ההיגוי של המכונית בזמן בלימה. כאשר גלגלי הרכב נעולים, לא יוכל הרכב לשנות את כיוון נסיעתו; ABS תמיד תמנע מצב כזה. כאשר אתה צופה מכשול, לחץ על דוושת הבלמים בכל הכח ומבלי לפחד. כאשר תיכנס לפעולה המערכת (היא תדאג לשחרר את כוח הבלימה לחלקיקי שניה על מנת לאפשר לך לנווט את המכונית כאמור), תשמענה נקישות שתורגשנה ברגלך הבולמת. אין להרפות מהבלם עם הישמע הנקישות הן רק אינדיקציה לפעולתה של המערכת."

גם בהשקעות נעדיף לעבוד בהדרגה אך בהחלטיות. קודם כל נחליט על רמות פעולה אשר אם מחיר הנכס חוצה אותן אנו נתחיל לפעול. וכך למשל, ברגע שהבורסה שוברת קו מסוים מטה הסוחר חייב להגיב, בלי פאניקה, ולממש חלק מהשקעתו (אפילו בהפסד). במקרה והבורסה חוזרת לעלות, תמיד ניתן להגדיל חשיפה ולחזור לגודל ההשקעה המקורית אבל במקרה ו"הסיבוב" מחריף, יש להמשיך ולהיפטר מעודף החשיפה.
החוכמה אינה רק להיות מספיק חזק בהחלטה "ללחוץ על הברקס" ולהגיב לפריצה של נקודות התנגדות ותמיכה באופן מיידי, ולא להתחיל לקוות ולהתפלל שלפנינו "פניה קטנה" ולא רצינית.
גם ה- "נקישות שתורגשנה ברגלך הבולמת" קיימות בעולם ההשקעות. בעולם זה, הנקישות הן עיתונאים וידעונים אשר מנסים לגרום לך להיבהל או להישאר אדיש. משקיע צריך ללמוד להתעלם מהם, ולהמשיך להגיב באותן רמות המחירים שקבעת לעצמך מראש.
היתרון בשמירה על כושר היגוי, שבעולמנו משמעותו בשמירה על חשיפה מתאימה לשוק, יבוא לידי ביטוי בעיקר בשני מצבי חרום:

הראשון, כאשר נדרש תימרון של בלימת חרום והתחמקות ממכשול המערכת מאפשרת ומחייבת, לחיצה מקסימאלית ורציפה על דוושת הבלמים, מיד עם זיהוי המכשול ועד לאחר ההתחמקות ממנו.
למען הסר ספק, גם בזמן ביצוע תמרון ההתחמקות עצמו, שנעשה בעזרת הפניית ההגה לנתיב המילוט הפנוי, נמשכת הלחיצה החזקה על דוושת הבלמים. בבלימה חזקה, ללא ABS, הגלגלים יינעלו ונדרשת מיומנות מאוד גבוהה כדי לשחרר מעט את הברקס (ע"מ לאפשר לגלגלים לחזור ולהסתובב), לטובת ההתחמקות מהמכשול."

בהשקעות הייתי מדמה מצב זה למקרה שבו השוק מבצע תיקון אלים אבל חוזר לבסוף למגמתו המקורית. במקרה כזה שנוהל בשלומיאליות ע"י דן חלוץ, המשקיע הלא מיומן, אשר נכנס ללחץ וחיסל את השקעותיו בשיא הפאניקה השוררת בשוק. אמנם הוא לא ידע שהשוק יחזור למסלולו אבל הוא גם לא השאיר לעצמו פתח לקבלת ההחלטה מתי הוא חוזר.
סוחר אשר תכנן מבעוד מועד, מספר אפשרויות לצמצם את חשיפתו, יחוש שקל לו יותר לקבל החלטות והוא לא יהסס לחזור במהרה לגודל החשיפה המקורית שלפני התיקון.
לנקודה זו אוסיף שסוחר בחוזים עתידיים, הפועל עם חוזה אחד בלבד, שקול למעשה לנהג אשר אין ברשותו מערכת ABS, וכמו שכתב סמואל, נדרשת מיומנות גבוהה לצאת ולהיכנס מהפוזיציה מבלי להתייאש ומבלי להתפתות לפעול בלי סטופ בכלל.

המקרה השני שבו יש חשיבות נעלית להיגוי הוא אליבא דה סמואל: "בלימת חרום בסיבוב או בעקומה - המערכת מאפשרת ומחייבת לחיצה מקסימאלית ורציפה על דוושת הבלמים עד לעצירת המכונית."
בעולמה של הבורסה שקולה דוגמת הנהיגה הזו למצב בו השוק שינה לגמרי כיוון. המטרה הראשונית של המשקיע, במקרה זה, היא קודם כל לזהות את השינוי ולהגיב לו לפני "שהאוטו מתהפך" וחשבון ההשקעות חוסל כליל. סוחר, שיבחר לצמצם את חשיפתו בשלוש נקודות למשל, יזהה אמנם שכיוון הבורסה התהפך, רק לאחר היציאה השלישית, אולם מרגע שהוא ביצע את צמצום החשיפה השלישי, הוא באמת יודע, ברמת וודאות גבוהה, שאכן הבורסה שינתה כיוון. בנוסף, הוא פנוי כעת להתחיל ולהשקיע בכיוון ההפוך.

לעומתו, סוחר שכל הזמן מתהפך ופועל כאילו כל רגע כיוון המגמה מתחלף, מוצא עצמו מופסד ומבולבל בכל פעם שהשוק עושה קולות של אי-בהירות.
לסיכום, בימים אלו אנו נמצאים בתקופה של אתגר בשווקים. אף אחד אינו יודע אם זה רק תיקון משמעותי לעליות של השנים האחרונות או שהמשק באמת שינה את פניו ואנו נכנסים לתקופה של מיתון מתמשך.

בנהיגה מציעים "לא לנסות משהו שהוא מעבר ליכולתכם. שדרגו את מיומנות הנהיגה הספורטיבית שלכם בהדרגה; גם סבסטיאן לואב לא נהיה אלוף העולם בראלי ביום אחד."
למשקיעים אני מציע אותו דבר: סחור בשיטה קבועה בהתאם ליכולתך. ככל שתשרוד בשוק יותר זמן הרי שהגדלת את סיכוייך להרוויח כי אחריך יכנסו עוד סוחרים חדשים ולא מיומנים שיתרמו לך את כספם. וגם לוורן באפט לקח איזה 5 שנים להיות מיליונר, אז לאט לך ובהצלחה.

שחף פרקש - השכרת מניות 
הופך את המניות שלך לנכס מניב
למידע נוסף לחץ כאן




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב