דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שברולט: אין חדש תחת השמש? 

מאת    [ 23/02/2011 ]

מילים במאמר: 464   [ נצפה 3228 פעמים ]

אם תסתכלו על המכונית הראשונה מבית שברולט שאי פעם יוצרה הרי שהיא תראה לכם שונה מאד מהדגמים החדשים שיוצאים בימינו לשוק. אבל אם תסתכלו קצת יותר מקרוב על המנוע, על הגלגלים ועל ההגה אולי תגלו שמכונית שברולט מתחילת המאה הקודמת איננה שונה בהרבה מהמכונית החדשה ביותר שניתן לקנות כיום אצל יצרני מכוניות. למעשה, למרות המרחק הגדול שעולם המכוניות עשה, עדיין הוא איננו רחוק בצורה מהותית מהמכוניות הראשונות שיוצרו בעולם.

נכון, הצורה החיצונית של מכוניות היום נראית שונה בצורה משמעותית מהצורה של מכוניות במאה הקודמת. מכונית מדגם שברולט אותה ניתן לקנות בימינו מעוצבת בצורה הרבה יותר אווירודינמית מכל דגם שברולט שיוצר בתחילתה של המאה הקודמת. גם המנוע איננו זהה וכיום יש יותר מחשוב בכל מכונית מאשר במעבדת מחקר ממוצעת של אמצע המאה הקודמת. טיפול במוסך של מכונית מדגם שברולט בימינו מתחיל להיראות כמו ביקור במעבדת מחשבים ולא באותו חלל מוכר לנו מהעבר. כל מכונית בימינו מצוידת במיני פינוקים שונים, מערכות היגוי מתוחכמות, מערכות שמע ומיזוג אוויר ושאר מרכיבים שונים שנועדו לעשות את חייו של הנהג והנוסעים נעימים בהרבה. גם מבחינה בטיחותית נעשתה התקדמות משמעותית בעולם הרכב וכל מכונית שהיא בימינו מצוידת בהרבה יותר אמצעי בטיחות מהדגמים של פעם. אם כך הוא הדבר כיצד ניתן לומר שאין הבדל בין מכונית שברולט של ימינו לדגמים מתחילת המאה הקודמת שיצאו מהמפעל של שברולט בתחילת ימי תעשיית הרכב?

התשובה לכך היא שהמנוע שמורכב בכל מכונית מכל דגם שהוא – שברולט או כל יצרן מכוניות בעולם – הוא עדיין מנוע שפועל על אותם עקרונות שלפיהם פעלו המנועים הראשונים בתעשיית המכוניות. אם היינו יכולים להציג מנוע שברולט לפועל במפעל בתחילת המאה הקודמת הוא היה יכול להבין בצורה כללית כיצד המנוע עובד ולמרות השינויים השונים הוא היה יכול לזהות את החלקים השונים במנוע. למעשה לא נעשתה פריצת דרך רצינית בפיתוחם של מנועי מכוניות מאז שהומצא מנוע השריפה הפנימית שפעל בתוך מכוניות שברולט גם לפני יותר ממאה שנה בדיוק כפי שהוא עדיין פועל בתוכן היום. גם ההיגוי של המכוניות לא השתנה בצורה מהותית וגם אם הוא קל יותר ובטוח יותר היום עדיין הנהג מתמרן את המכונית שלו באמצעות גלגל הגה בדיוק כמו הנהג של שברולט מתחילת המאה הקודמת. האם מכוניות היום אינם משתמשות בצמיגים? הצמיגים אמנם השתכללו מאז המאה שעברה אך עדיין הם אינם שונים מהותית מהצמיגים שעליהן התגלגלו מכוניות שברולט במאה השנים האחרונות.

אולי העתיד יציע לנו מכוניות שונות בצורה מהותית. אולי יום אחד נוכל לבחור בין דגמי שברולט שיהיו באמת שונים ממה שיש לנו היום; שונים לא רק בעיצוב או בפרטים שונים אלא שונים מהותית מכל מה שהכרנו: מנוע שאיננו מנוע בעירה פנימית, מכוניות שנוסעות באוויר ולא על צמיגים, היגוי בכוח המחשבה ולא באמצעות גלגל הגה ומי יודע מה עוד. עד שזה יקרה עלינו להודות באמת המעט מאכזבת: גם אם נקנה את הדגם הכי משוכלל של שברולט אצל היבואן עדיין נקבל מכונית שאיננה שונה בצורה מהותית מזו שבה נהג הסבא שלנו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב