דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מרקיזות או סוככים: שאלה של אופי 

מאת    [ 23/02/2011 ]

מילים במאמר: 463   [ נצפה 3159 פעמים ]

בתחום של פתרונות הצללה נהוג להבדיל בין סוככים ובין מרקיזות. כאשר משתמשים במושג סוככים מתכוונים לפתרונות הצללה קבועים כדוגמת פרגולות ושאר הצללות שמבוססות על מסגרת ישרה בין אם היא מקובעת באדמה או בקיר ועל מגוון של חומרים שונים. מרקיזות, לעומת זאת, הן פתרונות הצללה שמבוססים על מסגרת נפתחת ונסגרת שעליה מתוח בד ולרוב הצורה שלה עגלגלה מעט. ההבדל בין סוככים ובין מרקיזות איננו תמיד מובהק לחלוטין אבל הוא מקובל בתחום. ההבדלים בין שני סוגי ההצללות הללו איננו רק טכני. יש הבדלי אופי בין סוכך ובין מרקיזה: הבדלים שיש להם משמעות בעיצוב של חלל נתון ובהתאמה בין הדגם הנבחר למקום שבו הוא מותקן.

חשוב לציין שניתן למצוא סוככים בעלי קווים מתעגלים לצד מרקיזות שהקווים שלהן ישרים. ההבדלה שאני מבצע פה בין הדגמים השונים היא בעיקרה הבדלה מתודית שתסייע לנו להבין שהבדלים בין דגמים שונים הם הבדלים שמשפיעים על הבחירות האסתטיות שלנו ועל התוצאות העיצוביות של הבחירות האסתטיות הללו. הבחירה בין מרקיזה מדגם פלוני לבין סוכך מדגם אלמוני איננה עניין של מזל, גורל או צירוף מקרים. הבחירה נובעת – או לפחות צריכה לנבוע – מהבנה מודעת של השפות העיצוביות השונות שבאות לידי ביטוי בדגמים שונים של פתרונות הצללה.

ההבדל בין קווים ישרים לבין קווים עגולים הוא כמו ההבדל בין השימוש בשפה האנגלית לבין השימוש בשפה הצרפתית. סוככים בעלי קווים ישרים הם בעלי אופי מעט מעשי יותר ונדמה שיש בהם את היעילות של השפה האנגלית. הם משתלבים כמעט בכל מקום והם מובנים בצורה ישירה מבלי לשאת עליהם הרים של משמעויות נסתרות. מרקיזות, לעומת זאת, כמו מסתירות קמצוץ של משהו אחר שלא תמיד ניתן להגדיר אותו. הקווים העגולים שבהם  מתאפיינת מרקיזה טיפוסית מעוררים בנו תחושות שלא תמיד ניתן או רצוי להביע במילים. אין זה מפתיע שכאשר אנחנו שומעים את המילה מרקיזה אנחנו מרגישים רטט של נוסטאלגיה שמקורו איננו ברור. הקווים העגולים של מרקיזה הם כמו השפה הצרפתית: יש לה צליל זר יותר והיא לא מובנת לגמרי. הצליל שלה מרמז תמיד למשהו שהוא מעבר למעשי ולטכני ומתקשר יותר לאווירה ולמוזיקה שמתנגנת אי שם מאחורי הדברים.

כאשר אנחנו בוחרים להתקין מרקיזה הרי שנקבל תוצאה שונה לחלוטין בגלל הקווים המעוגלים שלה והגמישות שלה. יש משהו פחות קבוע ויציב בדגמים של מרקיזות. לא מדובר בכך שיש חשש שהרוח תיקח אותם איתה ושהם לא יחזיקו מעמד במקום שבו הם מותקנים. זו מעין תחושה שמשדרת לנו מרקיזה מעל המרפסת או החלון, תחושה של תנועה ושל ריחוף, של משהו שיכול להיות כאן ועכשיו אבל בו זמנית הוא גם נוסע למקום אחר. מרקיזה היא הבטחה למסע שאינו נגמר, לניחוחות רחוקים, למנגינות ממקומות אחרים ומזמנים רחוקים.

כאשר בוחרים בין סוגים שונים של סוככים ושל מרקיזות חשוב להיות מודעים להבדלי האופי שביניהם. מובן מאליו שעבור אנשים שונים הדגמים השונים מבטאים דברים שונים. מי שמבקש לבחור את הדגם המתאים לו יעשה בתבונה אם הוא ינסה להטות אוזן ולהבין מה אומר לו דגם זה או אחר ולבחור בהתאם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב