דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות פסיכולוגית עם ניתוח 

מאת    [ 23/02/2011 ]

מילים במאמר: 1257   [ נצפה 3369 פעמים ]

                             התמודדות פסיכולוגית עם ניתוח

                   זהו פרק מהאתר של ד"ר ברוך אליצור "התמודדות עם מתחים, חרדות, כאבים ומחלות"

www.baruch-elitzur.com


עיון בספרות הרפואית משנת 1960 מצביע, שעד היום פורסמו למעלה מ- 150 מחקרים מדעיים מדויקים, על השפעת שיטות הרפיה על גופם ועל נפשם של חולים לפני הניתוח, במהלך הניתוח ובמהלך ההחלמה. שיטות המחקר דומות מאד, ברוב המחקרים: מספר ימים לפני הניתוח, חולים מ"קבוצת הניסוי" מודרכים בשיטות הרפיה שונות. הם מתבקשים לתרגל יום יום הרפיה בכוחות עצמם, או בעזרת האזנה להקלטה של הרפיה. במהלך הניתוח, מוצע להם לבקש מהמרדים להפעיל הקלטת הרפיה, המצויה בווקמן או בתקליטור. במהלך ההחלמה, הם מתבקשים להמשיך ולתרגל הרפיה. חולים מ"קבוצת הביקורת" העומדים לפני ניתוח זהה, מקבלים הדרכה כללית, המתיחסת לתהליך הניתוח ולהחלמה. המחקרים בוצעו על מגוון רחב ביותר של ניתוחים כמו: לב, סרטן, עיכול ואורטופדיה. המחקרים שפורסמו, מצביעים על השינוים החיוביים הבאים ב"קבוצת הניסוי" לעומת "קבוצת הביקורת."
לפני הניתוח: רמת חרדה ודיכאון נמוכים, שינה רגועה ופחות מחשבות טורדניות.
במהלך הניתוח: פחות חומר הרדמה, פחות עירויי דם ואורך הניתוח קצר יותר.
במהלך ההחלמה: רמת חרדה ודיכאון נמוכים, שינה רגועה, פחות מחשבות טורדניות, החלמה מהירה יותר של אזור הניתוח, רמה נמוכה יותר של כאבים, פחות משככי כאבים, שכיחות נמוכה של דלקות וחום, פחות אנטיביוטיקה, חזרה לפעילות תקינה של המעיים והשלפוחית במהירות רבה יותר ושיחרור מוקדם יותר מביה"ח.

ההסבר להשפעתה החיובית של הרפיה על ניתוחים הינו פשוט ביותר. כאשר החולה רגוע, רמת הורמוני החרום בדמו נמוכה יותר כתוצאה מכך, שנתו רגועה ושריריו רפויים. רפיון השרירים מקל על תהליך הניתוח, מפחית רמת כאבים ומאפשר זרימה מוגברת של דם וחומרי חיסון לאזור הניתוח, דבר המחיש את תהליך ההחלמה ומונע דלקות.

מעניינת התופעה, שלמרות ריבוי המחקרים הרפואיים, המצביעים על התרומה החיובית של שיטות הרפיה על תהליך הניתוח, הציבור הרחב אינו מודע לכך ושכיחות האנשים המיישמים שיטות הרפיה לפני ניתוח ולאחריו מאוד נמוך. להערכתי, גם חלק גדול מהמנתחים אינם מודעים ליתרון הרב שבישום שיטות אלו, וזה חבל מאד.

יישום שיטות הרפיה לפני ניתוח
מומלץ להתחיל לתרגל שיטות הרפיה שונות, מיום שהחולה חש בעליה ברמת המתח והחרדה, הקשורים במצבו הגופני. מנסיוני, ככל שמתרגלים הרפיה יותר פעמים, כך הגוף והנפש יותר רגועים. מאוד מומלץ לבצע מספר פעמים ביום את שיטת "הנשימות המרגיעות." כן מומלץ להאזין להקלטות הרפיה בלילה לפני השינה ולהרדם, תוך כדי האזנה להקלטה. תירגול לפני ניתוח, במהלך היום, של שיטות הרפיה שונות והרדמות, בלילות, תוך כדי האזנה להקלטת הרפיה, מאפשרים לחולה ליישם שיטות אלו בבית החולים לפני הניתוח, במהלכו ולאחר סיומו.
במחקרים נמצא, שחשוב ביותר לתרגל, מספר פעמים ביום, את שיטת "הדמיון החיובי." כל תרגול נמשך מספר דקות בלבד. אני נוהג לכנות שיטה זו בשם: "הבזקי דמיון." לאחר שתים שלוש נשימות מרגיעות, בעיניים עצומות, ניתן לדמיין שהניתוח הסתיים בהצלחה מלאה, וכל המגבלות הגופניות מהן החולה סבל לפני הניתוח נעלמו והוא הבריא בצורה חיובית ביותר. לדוגמה, אם החולה חש בכאבים בעת הליכה או בעת התכופפות, בדמיונו הוא מבצע פעולות אלו בקלות רבה. במידה ומחשבה או תמונה שלילית עולות, חשוב להחליפן במחשבה או בתמונה חיובית. יש להתיחס למחשבה או לתמונה כלערוץ טלויזיה, שבכוחנו לשנותו לערוץ נעים יותר.

יישום שיטות הרפיה במהלך ניתוח בהרדמה מקומית
ישנם יתרונות לתרגל את שיטת "הנשימות המרגיעות" בעת ניתוח בהרדמה מקומית. השיטה תורמת להרפית שרירי הגוף ובכך זרימת הדם לאזור הניתוח משתפרת. בנוסף לכך, בעת הניתוח, אפשר לשלב גם את שיטת "הדמיון החיובי" במקום לדאוג אם הניתוח עובר בהצלחה, דבר המעלה את רמת הורמוני החרום בדם, המנותח יכול לדמיין שהוא נמצא במקום נופש מקסים, בו ביקר בעבר או שראה מקום כזה בסרט או בתמונה.

יישום שיטות הרפיה לפני ניתוח בהרדמה מלאה
כאשר מועמד לניתוח, בהרדמה מלאה, ממתין בחדר הניתוחים למנתח ולמרדים שיתחילו בעבודתם, חשוב ביותר שיבצע את שיטת "הנשימות המרגיעות." לאחר שתים שלוש נשימות מרגיעות, ניתן לשלב תסריט דמיוני שהניתוח עבר בהצלחה מלאה וכל המגבלות הגופניות שהוא חש לפני הניתוח נעלמו כליל. שיטות אלו עשויות להוריד את רמת הורמוני החרום וכפי שהמחקרים בנושא מצאו, מנותחים רגועים היו זקוקים לפחות חומר הרדמה, לפחות עירויי דם ומשך הניתוח היה קצר יותר.

יישום שיטות הרפיה במהלך ההחלמה
ישנה חשיבות רבה מאד להמשיך ולתרגל שיטות הרפיה שונות במהלך ההחלמה, הן בבית החולים והן בבית. במידה והחולה חש בכאבים באזור הניתוח, עליו להתיחס אליהם כאל כאבי החלמה. כפי שמוסבר בפרק "להתמודד עם הכאב," ישנן שתי שיטות הפוכות להתמודד עם כאבי ההחלמה. ניתן להסיח את הדעת, בעזרת דמיון, בו החולה רואה עצמו מבלה במקום רגוע, בטוח ונעים. החולה יכול לבחור במקום בו הוא בילה בעבר וחש תחושות נעימות אלו, או במקום דמיוני שם היה חפץ לבלות. שיטה הפוכה היא, להתמקד באזור הכואב ולדמיין, בצורת סרט מדע דמיוני, כיצד הכאב משתחרר. תאור מורחב של מגוון שיטות התמודדות עם כאבים מצוי בספרי "לשלוט בכאב." כן מומלץ לחולה לדמיין, שהתרופות שהוא נוטל במהלך ההחלמה, חודרות לאזור הניתוח והאזור מחלים לשביעות רצונו.

להלן מייל שקבלתי מאנשים, שבקשו לשתף אותי בחוויותיהם, בעקבות תירגול הרפיה לפני ניתוח. הם הביעו את הסכמתם לציון שמם המלא.

ד"ר אליצור היקר שלום.
בצרוף מקרים נפלא נוכחתי באחת ההרצאות שלך, כחמישה שבועות לפני ניתוח השתלת ברך שמאל. שנים רבות סבלתי מכאבים חמורים כתוצאה מדלקת פרקים. ניסיתי הכל: תרופה משככות כאבים וגם טיפולים טבעיים, אך שום דבר לא עזר. לא הייתה לי ברירה אלא לעבור ניתוח. הבעיה היתה, שמאד חששתי שהניתוח לא יעזור לי. חששתי שהתוצאה תהיה כאבים נוספים. כאשר חזרתי הביתה באותו ערב נפלא לאחר הרצאתך, התחלתי להקשיב לתרגילי ההרפיה ולהפתעתי ולשמחתי, למחרת הכאבים פחתו בצורה משמעותית. במשך חמשת השבועות הבאים, הקשבתי לתרגילי ההרפיה כל לילה. בהדרגה התחלתי להרגיש הרבה יותר בטוחה בעצמי וביכולתי להחלים מהניתוח. חיכיתי בציפיות חיוביות ליום הגדול. הגעתי לבית החולים ללא חרדה וללא פחד. היה לי ברור, שכאשר אצא משם אתפקד כשאר בני אנוש בריאים כלומר, אלך על שתי רגלי ללא כאבים. וכך היה. כבר ביום השלישי לאחר הניתוח, הסתובבתי בפרוזדור בית החולים כאשר חולים אחרים שנותחו באותו יום רק יכלו ללכת מספר צעדים. מספר ימים לאחר הניתוח הפסקתי לקחת כדורים נגד כאבים. כאשר חשתי בכאבים שיחזרתי לעצמי, מה שאתה אומר בהקלטה ההרפיה שלך: "אלו רק כאבי החלמה." עכשיו, כחודשיים לאחר הניתוח אני מרגישה מצוין, כמעט ללא כאבים בכלל. אני הולכת ומתפקדת הרבה יותר טוב מאשר בשנתיים האחרונות. בני משפחתי וכן הרופאים המטפלים צינו בפני בהפתעה, שהחלמתי מהניתוח הרבה יותר מהר ממנותחים אחרים בני גילי. אני תקוה, שהרבה אנשים העומדים לפני ניתוח יתרגלו בעזרת תקליטורי ההרפיה שלך. אני בטוחה שהם יפיקו הרבה תועלת, ואיכות חייהם תשתפר בצורה משמעותית, כמו שקרה לי. אין מילים בפי להודות לך על העבודה החשובה והנפלאה שלך. בברכה, נעמי ג"ונס.

לד"ר ברוך אליצור שלום רב
ברצוני להודות לך מקרב לב על פירסום הספר "לשלוט בכאב" ועל קלטת ההרפיה הצמודה אליו. עברתי לאחרונה ניתוח בקיבה וקיבלתי המלצה לשמוע את הקלטת ולקרוא את הספר לפני הניתוח וכך עשיתי. כאשר הגיע תורי בבוקר הניתוח, האחות אמרה לי, שהרופא רוצה לנתח קודם מישהי אחרת לפני. התפלאתי, אך הבנתי שבורא עולם עזר לי כאן, כיון שרציתי להקשיב להרפיה הנהדרת שלך במכשיר הקטן שלי פעם נוספת. שתי דקות לאחר שסיימתי את ההרפיה, באו להכין אותי לניתוח.
היו לי דמעות בעיניים. לא מלחץ ולא מפחד. להיפך, זה נהפך להתרגשות ולשמחה גדולה מאוד. אני זוכרת, כאשר התעורתי מההרדמה המלאה, חיוך של שמחה היה נסוך על פניי. האח שאל אותי, אם הכל בסדר אצלי ואני זוכרת שאמרתי לו, שאני חשה מעולה. לאחר הניתוח, הקשבתי פעמים נוספות לקלטת ההרפיה והחלטתי להפנים את הסיפור מהקלטת של "מי המרפא." בכל פעם שכאב לי אחרי הניתוח, כמו לדוגמה: כשקמתי, כשהתיישבתי, כשהלכתי או סתם כך, העברתי לי בראש ובדמיון את מי המרפא זורמים באזור הניתוח ופשוט לא חשתי בכל כאב. זה היה ממש קסם!
אני מודה לך מאוד מאוד ומקווה, שגם אחרים ימצאו תועלת בהאזנה לקלטת.

ד"ר ברוך אליצור פסיכולוג קליני-רפואי  www.baruch-elitzur.com נשיא עמותה ללא רווחים: "נתינה מהלב" www.toornet.co.il/fromtheheart




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב