דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסתדרות כגוף לוחם 

מאת    [ 21/02/2011 ]

מילים במאמר: 505   [ נצפה 3521 פעמים ]

התארגנות עובדים נועדה לשמור ולהבטיח אכיפתם של חוקי עבודה ולהגן על זכויות העובדים. הסתדרות העובדים היא ארגון המשמש קו לעובד, הפועל לשיפור תנאי העובדים והעסקתם, ומייצג את העובדים במקרים בהם חרגו המעסיקים והפרו את זכויות העובד.

ההסתדרות החדשה - עם הפנים קדימה

הגוף שנקרא הסתדרות הוא ארגון סוציאלי שהוקם בשנת 1920. עם קום המדינה הפך הארגון למזוהה עם מפלגת השלטון דאז, מפא"י. ההסתדרות הוקמה על פי הרעיון לפיו ארגון לא פוליטי שאחראי להגנת זכויות העובדים ישמש גם כמעסיקו. הרעיון הזה נכשל ומוסדות הארגון נחלשו, שותקו, תדמיתו נפגעה והוא איבד את אמון ציבור העובדים בו.

בשנת 1994 התמנה חיים רמון ליושב ראש ההסתדרות וחולל מהפך. נעשו שינויים רבים במבנה הארגוני וכוח האדם שלה קוצץ עד לבלי הכר. ההסתדרות עברה שינוי ומתיחת פנים והפכה מגוף פוליטי מסורבל ומסואב לארגון שמגן על עובדיו, דבר אליו יועד מלכתחילה.

הסתדרות - וועדי עובדים בארץ ובעולם

הסתדרות העובדים הכללית היא האיגוד המקצועי הגדול ביותר בארץ, שמייצג את רוב הוועדים והעובדים המאוגדים בישראל. הארגון הוא חזק ובעל השפעה על כל הנעשה במשק הישראלי. ההסתדרות הכללית היא ארגון הנחשב לתופעה ייחודית לישראל וחריגה בעולם.

ומדוע? משום שבכל העולם מרבית האיגודים הם ארגונים מקומיים ומייצגים באופן ישיר את העובדים בחברות שונות. ההסתדרות החדשה לעומת זאת, היא ארגון גג גדול המאגד בתוכו ועדים רבים ממגוון רחב של מקומות עבודה, מקצועות וענפים.

הסתדרות יכולה להיות גם כוח פוליטי

כפי שציינו, הארגון היה מזוהה מתחילת דרכו עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית. עם השנים הוא ביסס את מעמדו וחיזק את כוחו הפוליטי, עד שהיה בעל השפעה רבה מאוד על המדינה כולה. פעמים רבות, בשאלות פוליטיות מהותיות, שימשה ההסתדרות כמעין לשון מאזניים במאבקים מול מפלגות הימין.

מצב זה התאפשר עקב הצטרפותם של גופים ומוסדות כלכליים חזקים להסתדרות, וביניהם:


    • קופת חולים כללית
    • בנק הפועלים
    • חברת שיכון ובינוי
    • חברת חשמל
    • הסתדרות המורים וארגון המורים
    • הסתדרות האקדמאים
    • הסתדרות הרופאים
ההתייעלות והשינוי בארגון

המהפך, ההפרטה וההתייעלות שנערכו בארגון הביאו איתם רוח רעננה ויצרו מצב חדש, שהוא זה שהביא בסופו של דבר לארגון את השינוי המיוחל. בעקבות ההפרטה, רבים מנכסיה של הסתדרות העובדים עברו לידיים פרטיות וחל שינוי במבנה הארגוני שלה.

הגוף שנקרא היום ההסתדרות החדשה הוא ארגון שכוח האדם בו קוצץ ושונה. את מקומם של העסקנים הפוליטיים תפסו פעילים חדורי אמונה ואידיאולוגיה שכל מטרתם היא ליצור גוף יעיל. אמנם זהו גוף קטן יותר במימדיו, אך אינו מסורבל ועושה את תפקידו נאמנה מול משרדי הממשלה בכלל ומשרד האוצר בפרט.

הסתדרות העובדים ותרומתה לעובד הפשוט

ההסתדרות הפכה באחת לגוף הלוחם למען זכויות העובדים, יצרה מודעות לעניין והביאה את כל העובדים לעמידה ולהכרה בזכויותיהם. הארגון תורם תרומה חשובה בנושא זכות השביתה ועוזר במקרה וקיים הצורך להתאגד. ההסתדרות היא היום גוף שכבר הוכיח את עצמו כארגון שנלחם ויודע להגן על זכויות העובדים החברים בו.

זהו ארגון גדול, חזק ומשפיע, שכל חבר בו יודע בביטחון שהוא תמיד יהיה מוגן. בזכות ראשי ארגון חזקים כדוגמת עמיר פרץ ועופר עיני, למילים זכויות עובדים יש היום משמעות והן לא ריקות מתוכן. כמו כן, כיום קיימת חשיבות רבה למושגים כמו: דיני עבודה, זכויות עובדים, הסתדרות עובדים וההסתדרות החדשה.

דיני עבודה ודין אזרחי עסקי - עו"ד אריק שלו




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב