דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העוד ירעם הרעם ב' 

מאת    [ 30/07/2007 ]

מילים במאמר: 2064   [ נצפה 3368 פעמים ]

העוד ירעם הרעם
הפצצה אווירית חלק ב' עדויות 2007. 7. 25

3 ליולי 2007
לאהרון שלום
עכשיו אני כבר יודע כיצד אתה נראה ועלעלתי באתרים המסונפים לגוגל
שמואל גורדון, טייס מילואים, השיב לי שיחפש לי פרטים אודות אותה הפצצה של ירושלים ויעביר אלי
כשאקבל הפרטים אודיעך
נדמה לי שיש איפה שהוא עתונים מיולי 48 בהם מדווח על הפצצה - אחפש ואבדוק אפשרות לסרוק ולשלוח אליך
בינתיים לילה טוב מירושלים
שלך
דני

לאהרון חבר
נשלח:2007. 4. יולי
שלום מדני שור - תשובה לגבי קרבות הקשורים בחיל האוויר
להלן תשובה מחברי
אשתדל למצוא הספרים ולראות אם יש חומר אותו אצלם עבורך
אולי תמצא אתה בספריה של ברקלי
דני

שלום דני
בררתי והנה התשובה:
כל פעילות חיל-האוויר במלחמת העצמאות הופיעה ופורסמה בשלושה כרכים: אבי כהן. "תולדות חיל-האוויר במלחמה לעצמאות" בהוצאת מערכות- משרד הביטחון.
אפשר למצוא אותם בכל ספריה.
בידידות
שמואל

"אבי כהן
תולדות חיל האויר במלחמה לעצמאות, כרך א' (חיל האויר, צה"ל, משרד הבטחון), 2004

עמ' 611:

באותו יום (11 ליולי 1948) הפציצו המצרים אף את ירושלים. בשידורי "קול ישראל" נמסר על זוג ספיטפיירים, שהטיל פצצות בלא אבחנה. ממקור אחד נמסר שהמטוסים חלפו על פני תחנת מכ"ם בריטית, וחיל המצב העיראקי חשב אותם לישראלים וירה לעברם; אך הם עברו והצליחו להפציץ את ירושלים. הם הטילו פצצות סמוך למסלול התעופה בגבעת-שאול, הוא מסלול מג"ש. בית מגורים אחד נפגע, שלושה ילדים נהרגו, ועוד ילד שנפצע מת מאוחר יותר מפצעיו. (הערה 51: רוברט סט. ג'ון, :"שלום פשוטו כמשמעו", עמ' 134; לויצה, "תשעה קבין: ירושלים במלחמת השחרור", 1986, עמ' 308; עתון "הצופה", 12.7.48). בדו"ח מטכ"ל/אג"ם/מודיעין נמסר כי "3 מטוסי אויב הפציצו את סביבת הקסטל והסביבה שמערבית לירושלים. ירושלים, אשר אף "מעצמות הציר" פסחו עליה בהפצצותיהם האויריות במהלך מלחמת העולם השניה, הופצצה לראשונה בתולדותיה (הערה 52: הידיעה על כך פורסמה בעיתונים היומיים. נתנאל לורך, "קורות מלחמת העצמאות", 1989, עמ' 434: "למחרתו, ב-11 ביולי, הופצצה ירושלים?בפעם הראשונה בתולדותיה?מן האויר. מעצמות הציר פסחו עליה במלחמת העולם השניה. חיל האויר המצרי פגע בהעתה, בפצצות בנות 100 ק"ג, בלי לגרום נזק מרובה".) הערה *: "מצויה ידיעה נוספת, שלא אומתה, באשר להפצצת ירושלים גם ב-14 ביולי. ב-15 ביולי שעה 7:55 הודיע עציון-חשמונאי למטכ"ל/אג"ם/מודיעין כי "סמוך לחצות חג אוירון מעל לירושלים והטיל מספר פצצות על העיר. באותו זמן נתקבלה ידיעה על אוירון שהפציץ את רמאללה ושעפאט. הודיעו אם אוירון שלנו פעל שם". ואכן, באותו יום הועבר ממטכ"ל/אג"ם/מודיעין לידין נוסח הודעה שהועבר מירושלים למופתי בקהיר: "אוירון יהודי הרעיש בשעה 11 בלילה את ירושלים והטיל 2 פצצות שאחת מהן נפלה בחצר אל-אקצה והשניה ע"י סילוואן. נודע לנו כי אוירון אחד הרעיש את יריחו. עין-כרם בסכנה."


07. 07. 05
שלום דני
לפני הכל ומעל לכל אלפי תודות.
למען האמת לא חיכיתי ולא ציפיתי. משום מה כבר התרגלתי לרעיון שלא אצליח למצוא עקבות כתובים וברורים לסיפור ההפצצה האוירית על ירושלים במלחמת העצמאות. שאלתי קצת פה, בררתי קצת שם, אך תמיד אמרו לי "לא דובים ולא יער. לא היתה הפצצה אוירית על ירושלים". ואני, אם מתוך עקשנות ובעיקר מתוך אמונה בזכרוני, המשכתי לדבוק בסיפורי. (לאור ביטחוני האישי בעצמי, זה לא מפתיע). משום מה לקח לי הרבה מאוד זמן להחליט ולשאול ישירות את הנוגעים אישית בדבר והינה אני איתך ואתה איתי.
אולי אני כבר רותם את העגלה לפני הסוסים. מסתבר שהספרים שחברך שמואל המליץ עליהם אכן נמצאים גם בספריה האוניברסיטאית של ברקלי. כדי להקל על עצמי למצוא את הדברים בספר רצוי שאדע את התאריך המדויק של ההפצצה, פרט שאיננו ידוע לי. אם התאריך ידוע לך אנא שלח אותו אלי ותודתי כבר נתונה לך על כך.
בתודה ובברכה
אהרון חבר


7 ליולי 2007
לאהרון שבת שלום
מצאתי עיתון מה 1948/ 7/ 12 יום שני בו דיווח בכותרת
Jerusalem Adds First Air Raid to Long History
הכתבה בעיתון The Palestine Post
מדווחת על ההפצצה הראשונה בהיסטוריה מהאוויר על ירושלים ע"י מטוסי ספיטפייר מצריים, במסגרת מאמץ מצרי לסייע לכוחות עירקיים. בכתבה מדווח על 3 מטוסים מצריים שטסו מעל בידו ומעלה החמישה והטילו פצצות על מקומות אלה, כאשר בטעות כוחות עירקיים ירו עליהם אש נגד מטוסים במחשבה שאלה מטוסים ישראליים. שני מטוסים חזרו לבסיסם לאחר הטלת הפצצות על מעלה החמישה ושלישי המשיך לירושלים הטיל פצצות על השכונות היהודיות בירושלים ולפי העיתון ללא נזקים.
באותו עיתון מתאריך 1948/ 7/ 13 מדווח כי בהפצצה הראשונה של ירושלים שהייתה ביום 7/ 11 נהרגו דני שור בן ה 5, שני תאומים ממשפחת ווינדהולץ, נפצעו האחים של דני שלמה בן 12 ועודד בן 10, וילד נוסף ממשפחת פוליטי.
בעיתון חרות מה 1948/ 7/ 16 יש כתבה "על קברו של ילד" חתומה ע"י אבא יהודי בה כתוב על חיי ילד שהיה הקורבן הראשון של ההפצצה האווירית הראשונה בירושלים - דף זה צולם על ידי, אם תעביר לי מספר פקס אוכל לפקסס אליך.
השיחה איתך העלתה בזכרוני שיחה עם דודי אריה שהיה איש ההגנה ה ש"י ומפקד גדוד בהגנה ואח"כ איש משטרה {בכיר ביותר א.ח.}, אשר בערוב ימיו בשנת 1976 , סיפר לי שלמעשה הסיפור הוא שדווח על הפצצת ירושלים ע"י מטוסים מצריים אך זו אינה האמת ולפי מיטב ידיעתו מדובר בטעות של חיל האוויר הישראלי, שהתכוונו להפציץ את דיר יאסין ובטעות הפילו את שתי הפצצות על שכונות יהודיות - קרית משה ומושב הזקנים ברוממה.
לפני שנים ביקשתי חבר שהיה בחיל האוויר לבדוק טענה זו ולדבריו אין דיווח על ארוע כזה ביומני חיל האוויר.
דברתי היום ואתמול עם 2 דודות שלי שהיו אז בקרית משה, הדסה אלמגור שגרה לידכם ואסתר אלמנתו של אריה שתיהן מבוגרות מן הסתם בגילים 89 ו 94 והן אינן יודעות על הסיפור.
אולי עכשיו איתך זו הזדמנות לבדוק את הענין - אבדוק עם חבר מהחוג להיסטוריה באוניברסיטה אולי ניתן למצוא משהו שחוקר את תקופת מלחמת העצמאות.
ואללה איזה סיפור מסתבך, מענין גם שבפלסטין פוסט לא כתוב על הילדים שנהרגו יום לאחר ההפצצה ובאותו עיתון יומיים אח"כ מדווח על ההרג הזה.
עד כאן לשבת בצהריים
דני

14 ליולי 2007
אהרון שלום
מצורפים 3 קטעי עיתונים המתיחסים להפצצת קרית משה. הרביעי מתיחס לדוידקה
דני

15 ליולי 2007
אהרון שלום
מצורפים 3 קטעי עיתונות בפורמט תמונה המתיחסים להפצצת קרית משה. הרביעי מתיחס לדוידקה.


הענינים




לאהרון שלום
הענינים מתפתחים = ראה התכתבות מצורפת של חגי המומחה למחשבים ששינה את הקבצים עליהם דיברנו אמש - מקווה שהגיעו אליך
ההתכתבות להלן
שלך דני

12. יולי 2007

... רציתי לשאול אם יש לך רעיון או כיוון בשבילי כדי למצוא קצת מידע היסטורי,
אז אתחיל מהתחלה עם הסיפור.
ב11 ביולי 1948 בסביבות 30 : 13 דוד שלי, אח של אבא, נהרג במה שפורסם כהפצצה מצרית על קרית משה, ירושלים. האירוע, שבו נפצעו עוד שניים מאחיו ובן של משפחה נוספת, פורסם יומיים לאחר מכן ב"פלסטיין פוסט". עלתה אפשרות סבירה שההפצצה לא היתה של חיל האויר המצרי, אלא טעות של חיה"א הישראלי, שאמור היה להפציץ את דיר יאסין. באותו יום היתה גם הפצצה על מושב זקנים כלשהו ברוממה.
אני ואבי מעונינים לבדוק את הנושא, אבל לא ידענו מאיפה להתחיל והיכן לחפש עדויות ארכיוניות.
האם יש לך רעיון או כיוון מאיפה להתחיל (בארכיון חיה"א הישראלי, כמובן, לא נמצאה עדות - אבל כידוע, זה לא אומר כלום)?
אני אשמח לשמוע ממך
תודה רבה ויום מוצלח
חגי

2007. 07. 16
בקשה היסטורית (יולי 1948 ) תשובה מאילן
הי אבא, קיבלתי תשובה מאילן מהארכיון והיא מצורפת כאן לאימייל
נשב על האפשרויות ונחשוב מה הלאה?
נשיקות ויום טוב
חגי

שלום חגי
... אני מבין שזה הדף שמנציח את הדוד

נכון?

בשלב ראשון הייתי מאתר את המשפחות הנוספות. ווינדהולץ (אח ואחות תאומים בגילו של דני)


על כל פנים בעוד הביוגרפיה של דני מספרת על עוד שני ילדים הרוגים עמו בביגליוגרפיה של התאומים מוזכרים ארבעה הרוגים בהפצצה.
זו כבר תעלומה אחת שיש לפתור. (אולי אתם כבר מאחריה והיא פתורה מבחינתכם).
על כל פנים, הייתי מברר בעדינות מה יודעות משפחות אחרות.
האם הן נכונות ל"הרפתקאה" שאתם נכנסים אליה ומעונינים להצטרף.
יכול להיות לזה יתרונות וחסרונות . אבל אם יש להם מידע או מחקר שכבר נעשה יתכן ויהיה טוב לדעת זאת ולדעת את תוכנו מראש.
זה יכול לחסוך הרבה זמן ומאמץ נפשי ופרקטי.
על פניו הסיפור נראה הגיוני ואפשרי.
המנחת במסלול רח' "כנפי נשרים" אכן היה קיים והווה עורק אספקה מעשי או פוטנציאלי לירושלים.
ככזה הוא בהחלט יכול היה להיות יעד למטוסים מצריים לפי הזמנה ירדנית או בלעדיה.
(המצרים הפציצו חודשים אחדים קודם, מיוזמתם, את מה שידוע כיום כמחנה "רמת דוד" במחשבה לחסל את ח"א הישראלי המתהווה ופגעו בטייסת בריטית).
קרית משה לא הייתה רחוקה ממסלול הנחיתה הנ"ל ובלי לדעת את מקום המקלט והבית של סבא וסבתא שלך זה מתקבל על הדעת.
מה לעשות?
למרות שהמקורות ידועים סה"כ וזמינים והדרך סלולה הייתי מקיים פגישת עבודה לתכנון החקירה עם מי שרוצה לקחת בה חלק.
בינתיים, במקביל, הייתי בודק מקורות גלויים וזמינים.
1. עיתונות החל בתאריך הנקוב והלאה עד שבוע ואף חודש אחרי האירוע, כל העיתונות שיצאו כל עיתון מיוחד שיצא בירושלים הנצורה. אומנם באותה תקופה מתקדמת של המלחמה, בן גוריון הורה כבר להגביל את הדיווחים לציבור, אולם, עניינים הסתננו בכל זאת במיוחד כאשר דובר באזרחים ולא בכוחות הצבא.
2. ספרות וספרייה - בספרית יד יצחק בן צבי. באוניברסיטה או במקום אחר כמו ספריית ארכיון העירייה בככר ספרא. הייתי עובר על הספרים של ירושלים במלחמת העצמאות ומחפש רמזים והערות על האירוע דרך ראשי פרקים ומילות מפתח, קרית משה. הפצצה אווירית. כנפי נשרים. קרבות עשרת הימים בירושלים וכדומה. כמו כן, יצאו ספרי חיל האוויר במלחמת העצמאות, היחידות הלוחמות בעיר וכדומה: 'עשרה קבין': ספרי זכרונות אישיים של תושבי ולוחמים שפעלו בסביבה ועוד.
3. מתייעץ עם כמה מומחים בעניין: אולי פגשו את הסיפור. אולי ידעו על מקורות הבדיקה: פרופ' אלון קדיש (כללי), ד"ר משה ארנוולד (ירושלים בתש"ח). אל"מ במיל אלי איל (חיל האוויר בתש"ח). ד"ר דוד טל (חזית מצרים בתש"ח) ויש עוד שאפשר לחשוב עליהם בהקשר זה.
4. הארכיון הציוני המרכזי המוכר לך כולל שני אוספים רלוונטיים: מושל ירושלים דב יוסף ומשמר העם שפעל בירושלים. גם בארכיון לתולדות "ההגנה" יש תיקים של ירושלים והסביבה מתקופה מאוחרת יחסית זו וכדאי לעיין גם בהם. אפשר שבארכיון העיר יהיו גם התייחסויות לאירוע.
5. ארכיון צה"ל. זה באמת פרויקט למתקדמים ועדיף לסקור אותו בעל פה.
כאמור, אני מוכן לבוא לפגישה איתך ועם אחרים בנושא. אני מאמין שזכותם של אנשים לדעת באמת מה עלה בגורל יקיריהם ולדעת באמת את נסיבות מותם גם כדי שתנוח דעתם, גם כאשר זה לא כל כך נוח למערכת או לאנשיה שפעלו בשמה או בפועלים עתה בשמה, במקרים רבים.
אני לרשותכם,
נתאם ונפגש
אילן

ב 07. 7. 23 יצרתי קשר טלפוני עם אלי ח. וחיים ח., שני אחים שחיו באותם הימים במרחק של כ-150 מ' ממקום ההפצצה בקרית משה ושהיו חברים/חיילים בגדוד "יהונתן" שהיה גדוד גדנ"ע שלקח חלק במלחמה על ירושלים. אלי ח. לא זכר את ההפצצה. חיים ח. (הצעיר בין השניים) זכר מיד את ההפצצה, אך לזכרונו הפצצה פגעה בבית הסמוך לבית הרב, כלומר ביתה של משפחת שור ובהפצצה נהרגו שלושה ילדים. להערכתו מטרת ההפצצה היתה פגיעה במשאיות השיירות שהביאו הספקה לעיר הנצורה ושהיו חונות ברחובות השכונה בזמנים שלא הצליחו לחזור לשפלה. לי לא זכור שבאותו היום בו היתה ההפצצה חנו משאיות בשכונה.

יצאתי לחפש תשובות ומצאתי יותר סימני שאלה משחשבתי. מיותר לציין שהשאלות שעלו הן רבות משמעות ויתכן אף שהן הרות גורל.
1. איך קרה ומה הוא מקור השוני שהביא את עיתון "פלסטיין - פוסט" לפרסם על ההפצצה של ירושלים ב-1948. 7. 11 תוך ציון העובדה כי בהפצצה השתתף מטוס אחד מתוך שלושה שהיו אמורים להפציץ את מעלה החמישה ושבהפצצה נהרגו שלושה ילדים, אך רק לאחר יומיים, ב-1948. 7. 13 מפורטים שמות הילדים ההרוגים ועוד שני שמות אחיו של אחד ההרוגים ובנוסף את העובדה שנפצע עוד ילד ממשפחה אחרת תוך ציון שם המשפחה ללא ציון שם הילד. האם זו רק תוצאה של רשלנות בעבודה העיתונאית? יתכן!
2. מקורות נוספים מציינים לפחות עוד שתי הפצצות שארעו באותם הימים הן בירושלים והן בסביבתה. האם מדובר באותה הפצצה "יחידה", או שהיו הפצצות נוספות?
3. ישנם מקורות, ישראליים, המייחסים את ההפצצה למטוסים מצריים, וישנן סברות, במקורות לא ישראליים, המייחסות את המטוסים לחיל האוויר הישראלי. סברות אלה עולות גם מעדויות (לא מקורות כתובים) של אנשים שהעידו בסיפורים מידע אישי.
4. אין מקורות המציינים את מספר הפצועים בהפצצה פרט לשני האחים ולפצוע אחד ממשפחת פוליטי. בעוד אני יודע על שני פצועים נוספים לפחות.
5. ישנם מקורות המדווחים על שלושה ילדים הרוגים. ישנו דיווח על ארבעה ילדים הרוגים. ישנו דיווח על שלושה ילדים שנהרגו בהפצצה ועל עוד ילד אחד שמת מפצעיו. כמה ילדים נהרגו באמת ובאיזה שלב?
אלה הן רק מקצתן של השאלות המתעוררת והן נובעות רק מהמקורות והעדויות שהועלו עד כאן.


אינני חסיד גדול של תאוריות קונספירציה, אולם המורכבות ואי-ההתאמות בין קטעי האינפורמציה של המקורות השונים שהגיעו אלי עד עכשיו, אכן מצביעות על אפשרות שכזו.
מקובל עלי כי בזמנים מסויימים ובתנאים מסויימים יש מקום להגביל אינפורמציה או לספק דיס-אינפורמציה. אולם, לדעתי, עם השתנות הזמנים והתנאים, חלה חובה על הגורמים האחראים להספקת אינפורמציה הנ"ל ליצור את התנאים בהם תהיה האינפורמציה הזו זמינה לציבור ולהביא את זמינותה של האינפורמציה הזו, בצורה יזומה, לידיעת הנוגעים בדבר.
אשמח לקבל כל אינפורמציה ומכל אדם או גורם כלשהו. ולספק כל אינפורמציה שישנה ותהיה בידי בעתיד, בתנאי שלא תפגע, לפי שיקול דעתי, או לפי בקשה, באף אחד.

המשך יבוא



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב