דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפילוסופיה שמאחורי הנטורופתיה 

מאת    [ 21/02/2011 ]

מילים במאמר: 528   [ נצפה 1896 פעמים ]

הרפואה המודרנית כיום, מודעת להשפעה הניכרת של אורח חיים – ובכלל זאת תזונה, פעילות גופנית ורוגע נפשי, על בריאותנו והצלחת הגוף להתמודד מול מחלות.

גם מהכיוון של הטיפול - מחקרים רבים מצביעים שהטיפול בבעיות רפואיות רבות, בעיקר בעיות כרוניות – צריך להתבסס בעיקר על שינוי הרגלי חיים.

 

ועם זאת, מסיבות שונות, בפועל הרפואה כיום מתמקדת בעיקר בהיבט של הטיפול התרופתי במחלות.

תארו לעצמכם שתגיעו לביקור אצל הרופא, תתלוננו על דלקות גרון חוזרות או כאבי ראש תכופים – וה"תרופה" שיעניק לכם הרופא תהיה להרבות בצריכת ירקות ופירות, דגנים מלאים ולעסוק בפעילות גופנית מספר ימים בשבוע.

מצב כזה, למרות שעשוי להיות הטיפול המתאים ביותר, פשוט לא יכול לקרות. הן מפני שהרפואה מבוססת על טיפול תרופתי (גם בגלל העוצמה הכלכלית של תעשיית התרופות), והן מפני שהמטופל עצמו מגיע בגישה מאוד מסויימת – הוא רוצה טיפול תרופתי פשוט ומיידי.

 

וכאן אנחנו מגיעים לשיטת הטיפול הנטורופתית, שהיום מהווה אלטרנטיבה מקובלת לרפואה הקונבצניונאלית.

הכלל הבסיסי בנטורופתיה הוא כי "הטבע מרפא". הנטורופת רואה את המטופל בהקשר של בריאות, ולא מתייחס דווקא למחלה הספציפית שהמטופל סובל ממנה. הגישה העדינה הזו שונה באופן משמעותי מהרפואה המודרנית.

 

הנטורופתיה פותחה כשיטת טיפול כוללת החל מהמאה ה-19, וכיום קיימים מוסדות הכשרה ואגודות מקצועיות שמעניקות תעודות ותקנים אחידים בתחום.

 

הנטורופת איננו מטפל ומדכא את הסימפטומים שמהם סובל המטופל, אלא משתמש בסימפוטמים אלו כדי להבין כיצד מתמודד הכוח המרפא הטבעי מול מצב הדיס-הרמוניה שקיים בגוף. לדוגמא, חום הוא תגובה טבעית של הגוף למלחמה בחיידקים ובנגיפים, ולטיהור רעלים ופסולת הנמצאים בדם. חום איננו סימפטום שנדרש להילחם בו , אלא לעודד באופן זהיר כדי להשיג את מטרתו.

 

הנטורופת מתבונן ומשתמש בחוקי הטבע להשגת האיזון וההרמוניה עם המטופל. זהי חוכמה שעברה בין היתר לאורך הדורות ברפואה המסורתית ובתרופות עממיות ("תרופות סבתא"), אך במקביל הנטורופתיה שואבת ידע רב מתוך העולם מדעי, תוך שימוש בכלי בחינה מודרניים.

 

חלק ניכר המחלות בעידן המודרני נובעות בעיקר מאורח החיים הלא מאוזן אשר חורג מהכללים שהטבע התווה. ההפחתה באיכות המזון, התגברות הזיהום הסביבתי והעליונות שהחברה מייחסת לחיים עתירי מתח וחד-גוניות, מביאים להפחתה וקושי בתפקוד המערכות הטבעיות בגוף.

 

האמירה המפורסמת של היפוקרטרס, "יהיו מזונותיך לתרופתיך, ותרופותיך למזונותיך", מקבלת ביטוי מרכזי בגישה הנטורופתית להשגת הרמוניה פנימית. אנו חווים בריאות כאשר ערוצי הניקוי של הגוף שלנו משוחררים. הכוונה היא למעיים, הכבד, הכליות, הריאות והעור, שדרכם פולט הגוף את הפסולת והרעלים. הגוף חווה מצבי חולי, כאשר קשיי תפקוד או סתימה של אחד מעברים אלו, איננו מאפשר ניקוי מלא של הגוף. במקרים אלו, שימוש בתרופות אמנם עשוי להקל על הסימפטומים, אך מעמיס את הגוף ברעלים נוספים.

זוהי הסיבה לכך שהנטורופת ישתמש בטיפול ובטכניקות טבעיות בלבד, ויתמקד בסיוע ובחיזוק אותם איברים.

טכניקות אלו, בדומה לגישתו של היפוקרטס, יתבססו מאוד על הרגלי תזונה נכונים, על כושר גופני ועל רוגע נפשי. כלי נוספים שבהם עשוי הנטורופת להשתמש יהיו תוספי מזון, צמחי מרפא, טיפולי מגע ואחרים.

 

אם כן, הנטורופתיה הינה שיטת ריפוי הוליסטית המכירה בכוחות הטבעיים של האדם, ומסייעת בחיזוק ואיזון כוחות אלו, במטרה לאפשר לגוף ריפוי באופן עצמאי וטבעי.

האם זה אומר שלעולם טיפול רפואי קונבנציונאלי איננו מתאים? כלל וכלל לא. אלא שבמקרים רבים, אנו מסתמכים יתר על המידה על הטיפול הנקודתי שמתייחס בעיקר לסימפוטמים ספציפיים, ומתעלמים מהתמונה הכוללת שהגוף שלנו נמצא בה. במקרים אלו, דווקא הטיפול הנטורופתי עשוי להעניק מענה נכון יותר לבעיותנו.

 

 

אורטל מגן,

נטורופתית ורפלקסולוגית בעלת קליניקה בתל-אביב

www.ortallica.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב