דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תהליכי שינוי, פיתוח, יעוץ ארגוני 

מאת    [ 20/02/2011 ]

מילים במאמר: 653   [ נצפה 3304 פעמים ]

תהליכי שינוי, פיתוח, יעוץ ארגוני בתחילת העשור השני של המאה ה- 21

הסביבה החיצונית של ארגונים בתחילת העשור השני של המאה ה-21 היא סביבה סופר-דינאמית. ארגונים עסקיים, המגזר הציבורי, ארגונים קהילתיים, המגזר השלישי – כולם חשופים לשינויים בקצב הולך וגובר ובעוצמה הולכת ומתגברת.
הלקוחות משנים את הרגליהם, המתחרים מתוחכמים מאי פעם, חידושים טכנולוגיים, שינויים ברגולציה, שינוי בסביבה הגלובאלית, טרנדים חדשים, משברים כלכליים, איומים קיומיים ומולם הזדמנויות אדירות. הכול הופך להיות מהיר יותר, עוצמתי יותר ומרגש יותר. התקשורת האלקטרונית, הסלולארית, האינטרנט ובתוכו הרשתות החברתיות למיניהן הופכות את המידע לנגיש בזמן אמתי לכל אחד ומשפיעות על המציאות יותר מאשר רק מתארות או מסקרות אותה במעגל בלתי נגמר של סיבה ותוצאה.
איפה זה שם את הארגון או הקהילה – איך ניתן להיערך לקצב והעצמה הזו. המושג תכניות אסטרטגיות לשנים קדימה הולך ומאבד את האפקטיביות והמשמעות שלו. לא הספקת לתכנן והנה הפכה המציאות את כל הנחות היסוד שעל בסיסן תכננת על פיהן...

מה אם כך ניתן לעשות... ?

ניתן לעצב ולטפח את התרבות הארגונית, את ה- D.N.A הארגוני, לייצר גנים ארגוניים – ערכי ליבה שיהוו את עמוד השדרה והבסיס בו ניתן להיאחז ועל בסיסו לבנות. זה בעצם תהליך הפיתוח הארגוני. בתהליך בוחרים את האנשים הנכונים לצוות הבכיר שיוביל את הארגון. מגבשים אותם, קובעים חזון, כיוונים וערכים – שהם המצפן והזרקור שמכוון את דרכנו בערפל של אי הוודאות בסביבה. מאיישים, מגבשים ומפתחים דרג ביניים חזק ומחויב. זוכרים שמילות המפתח לכך הן "משמעותי" – "שותף" – "מחויב" – כלומר כל מנהל ועובד בארגון חייב להרגיש "משמעותי" – בלעדיו משהו לא יקרה - משהו יהיה חסר, "שותף" – מרגיש חלק מהארגון, יודע מה קורה ומה עומד לקרות ומתוך כך מרגיש "מחויב" – תורם, משקיע מעל ומעבר למצופה ולנדרש.
בניית הון אנושי שיבוסס על ערכים ועקרונות אלה יאפשר את ביסוסה של תרבות הארגונית שתהיה מבוססת על פתיחות, על שקיפות, על רצון ויכולת לקבל החלטות בנחישות וללא פחד, על יוזמה, יצירתיות, על יכולת למידה והפקת לקחים מטעויות ומתוך כל זה על יכולת התמודדות עם שינויים והפיכתם מאיום להזדמנות לצמיחה. ארגון שיפתח תרבות וגנים כאלה יהיה ארגון גמיש, בעל אלסטיות ויכולת התאוששות מהירה או כפי שמתואר בספרות יפתח עמידות .(Resilience)
"אנשי דרך" מחויבת לאפשר ולסייע לאנשים בארגונים וקהילות להגדיר את הדרך והכיוון שלהם וללכת בהם קדימה לשינוי וצמיחה אישית וארגונית, על בסיס היותה בקצה הידע והניסיון בהנחיה ויעוץ של תהליכי פיתוח ארגוני שיאפשרו לארגון להתמודד עם שינויים ולהפכם מאיום להזדמנות לצמיחה.
לשם כך פיתחנו והתמחינו בהנחיה ושימוש במגוון כלים ותהליכים כגון: אבחון ארגוני משתף ויצירתי, סדנאות חוויה לגיבוש ופיתוח צוותי הנהלה וצוותים בכלל, הנחיית תהליכי גיבוש והטמעה של חזון וערכים, פיתוח עבודת צוות בצוותי מובילים וצוותי רוחב רב מקצועיים, הנחיית תהליכי למידה ארגונית והפקת לקחים, הנחיה והדרכה של תהליכי הערכה, משוב והגדרת יעדים, עיצוב והנחיית תהליכי הדרכה ופיתוח מנהיגות ועתודה ניהולית בארגון, הנחיה והדרכה של סדנאות לשיפור מיומנויות שירות ומכירה ועוד. יועצי אנשי דרך צברו ידע ומומחיות במודלים חדשניים ופורצי דרך כגון גישת הספיראלה הדינאמית (Spiral Dynamics) שהיא תפיסה הוליסטית ואינטגראלית להבנת אבני היסוד המסבירים את הערכים, דרכי החשיבה, ההתנהגות ותהליכי התפתחות של פרטים וקבוצות.

יעוץ ארגוני


הבסיס ליכולת שלנו להשפיע, להנחות ולייעץ לארגונים ולקהילות ולאנשים שבתוכם בתהליכי הפיתוח הארגוני שהם עוברים בדרך להיות ארגון "עמיד", היא העובדה שגם אנחנו פיתחנו עם השנים צוות מנוסה שיש לוD.N.A  וגנים שמאפשרים לנו להיות "עמידים" ורלוונטיים. אנחנו מנסים ליישם אותם דרך ערכים של "גמישות" (גילוי יצירתיות והתאמת פתרונות לצרכים), "אחריות" (להיות שם ולקחת אחריות על התוצאות והתהליכים), "מעורבות" (לעבוד מתוך מחויבות, אכפתיות בגובה העיניים, לדעת להתחבר לאנשים ולרכוש את אמונם) ו"יושרה" – להיות מחויבים לאמת כבסיס ולדעת לשם את האינטרס של הארגון שאתו אנחנו עובדים במרכז.
"עמידות" (Resilience) היא שם המשחק בימים אלה שבהם גם השינוי הולך ומשתנה. "עמידות" נובעת מפיתוח D.N.A  - תרבות ארגונית חזקה וגמישה המבוססת על הון אנושי החש "משמעותי", "שותף" ו"מחויב" – לאנשים של "אנשי דרך" יש את הדרך, הניסיון וה- D.N.A המאפשר להם לסייע לכל ארגון וקהילה לייצר את אותה תרבות ארגונית "עמידה" בתהליכי פיתוח ארגוני שיתאימו לאנשים שבתוכו ולתרבות השוררת בו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב