דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלזונות באקווריום 

מאת    [ 19/09/2005 ]

מילים במאמר: 1229   [ נצפה 22571 פעמים ]

ברל'ה ברל'ה צא החוצה. - חלזונות באקווריום

ברוך מור



הגדרה : חלזון (ז) - שבלול, רכיכה, "ברל'ה", שם רמש בעל כונכיה.


מבוא : לחלזונות יש תוספת דמויית לשון הנקראת רדולה (RADULA) המשמשת אותם לאכילה. החלזון נע באקווריום בעזרת "רגל" שרירית המחוברת לחלקו התחתון של גופם. מרבית חלזונות האקווריום שאנו מכירים הם דו-מיניים, אנדרוגינוסים (HERMAPHRODITES), כלומר הם נושאים בגופם גם איברים נקביים וגם זכריים. החלזון מטיל ביצים על המצע, על הצמחים, על הזכוכית וכמעט על כל משטח אפשרי. חלק מהחלזונות, כמו חילזון תפוח, מטילים את שק הביצים שלהם מעל קו המים. חלזונות יכולים להתרבות ולהכפיל את מספרם פי כמה וכמה תוך זמן קצר מאד במידה ויש להם את התנאים המתאימים (מים נקיים, מזון, חמצן וכיו"ב). מאידך, הרבה סוגי דגים אוכלים את החלזונות, אשר מקנים להם מקור מזון טוב מן החי על בסיס קבוע, וע"יכ עוזרים לשמור את אוכלוסיית החזונות שלא תתרבה יתר על המידה.


מאיפה לעזאזל הם מגיעים?! : אקווריומיסטים מתחילים שואלים את עצמם לעיתים תכופות מאין החלזונות מגיעים, משום שלעיתים נראה כאילו צצו משום מקום לתוך האקווריום שלנו. בד"כ החלזונות מגיעים עם הצמחים החיים אותם אנו קונים בחנות הדגים או שלוקחים מחובב אחר. בנוסף, ביצי חלזונות לא מעוכלים יכולים להגיע בצואת הדגים אותם קנינו בחנות הדגים וכמובן להיבקע הישר אל תוך האקווריום שלנו. זכרו תמיד לבדוק את האקווריום ממנו אתם קונים דגים ו/או צמחים ולראות האם יש בו חלזונות. בכדי להסיר ביצים ו/או לקטול חלזונות לא רצויים ניתן להשרות את הצמחים בתמיסת פוטציום פרמנגנט (קאלי) למשך 15-20 דקות, לשטוף אותם היטב במי ברז ומיד להכניסם לאקווריום.

טיפול מונע הוא השיטה הטובה ביותר לשמור על האקווריום נקי מחלזונות. האכלת יתר היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר להתרבות חלזונות באקווריום הביתי. כמו כל בעל-חי , חייבים החלזונות לאכול בכדי לשרוד. החלזונות ניזונים בעיקר משאריות מזון שהדגים לא אכלו, מאצות (!), מדגים מתים ומעלי צמחים שונים (בדרך כלל מעלי צמחים פגועים וחלשים). אם נאכיל את הדגים יותר מידי, החלזונות לא יפסיקו להתרבות! גם אצות מהוות מקור מזון טוב לחלזונות ויש הסוברים כי מיני חלזונות בודדים אף יסייעו בחיסול ציאנובקטריה!


אז איך מסירים אותם? - לדעתי אקווריום עם אוכלוסיית חלזונות קטנה, הינו אקווריום מאוזן ואין צורך להסירם. בד"כ נפגוש בשניים שלושה סוגי חלזונות כאשר הסוג הגרוע ביותר הן החלזונות החרוטיים. חלזונות אלה מתרבים במהירות אדירה ומשתלטים על אקווריומים שלמים. אם חטפת "מכת חלזונות" ו/או אתה ממש מרגיש צורך לחסל אותם, יש כמה שיטות שניתן לנקוט בהן:

1. דגים אוכלי חלזונות - ישנם סוגי דגים רבים שיאכלו חלזונות וביציהם. דוגמאות לדגים כאלה הם מיני האבו-נפחא השונים, דגים ממשפחת הבוטיות, כמו בוטיה ליצן (CLOWN LOACH-BOTIA MACRACANTHUS), ציקלידים שונים כמו ציקליד שוקולד (CICLASOMA CORYPHAENOIDES), ציקליד מדי אסיר (ARCHOCENTRUS NIGROFASCIATUS) והציקלידים ממלאווי (PSEUDOTROPHEUS, MELANOCHROMIS). שימו לב כי חלק מדגים אלה לא מתאימים לאק' צמחיה ו/או טורפים דגים קטנים אחרים.

2. כימיקלים - הדרך אותה אני לא סובל , אבל גם היא קיימת. ישנם חברות שונות המייצרות חומרים לטיפול בבעיית החלזונות. בד"כ חומרים אלה בטיחותיים לשימוש באק' ולא מסוכנים לדגים, אולם מסוכנים מאד לצמחים, לבקטריות הטובות שנמצאות בפילטר ולחסרי החוליות האחרים שנמצאים באקווריום כמו שרימפסים וכיו"ב. גם במידה והכימיקלים עצמם לא מסוכנים לשימוש , הם עלולים להעלות את רמות האמוניה לרמות מסוכנות כתוצאה ממוות מיידי של עשרות ומאות חלזונות מתים ורקובים. לאחר כל טיפול כזה, גם אם לא רשום בבירור על אריזת המוצר - חובה לנטר את המים, לבצע בדיקות אמוניה, ניטריט ו-PH ולבצע החלפות מים מאסיביות בכדי לסלק את עודפי החנקן העלולים להצטבר.

3. השיטה הטבעית - ישנן מלכודות שנמכרות בחנויות וניתן לבנות מלכודות DIY בקלות ע"י חיתוך חלקו העליון של בקבוק, הפיכת החלק העליון החיצוני לתוך החלק התחתון וליצור מעיין מלכודת זבובים. בתוך המלכודת נניח חתיכת חסה ונשקיע את המלכודת באקווריום בשעות הערב. בכל בוקר נוציא יחד עם המלכודת עשרות חלזונות שבאו לאכול את סעודתם האחרונה. ניתן כמובן, להשתמש בחתיכת חסה או מלפפון ללא מלכודת ובבוקר לאסוף את החסה לפני הדלקת האור.

4. שיטה נוספת בכדי לשמור על אוכלוסיית החלזונות במינימום היא לתפוס אותם על חם. כלומר להדליק את האור בבת אחת ולאסוף בצורה ידנית את כל החלזונות שמטפסות על קירות האקווריום בחשכת הלילה.

5. מניעה - השיטה הטובה ביותר. פשוט לשטוף ולהטביל כל צמח חדש בפוטציום פרמנגנט, לא לשפוך את המים בשקית הדגים החדשים לאקווריום, ולעולם לא להעביר צמח או אביזר (חי, צומח או דומם) ללא חיטוי. במידה והצליחו להסתנן כמה חלזונות - דאג לא להאכיל יותר מהנדרש לדגים ונסה לשמור על אקווריום בריא וללא אצות, שמירת כללי היגיינה אלה לא יותירו שפע מזון לחלזונות ועי"כ ישמרו על אוכלוסייתם במינימום.


מיני חלזונות נפוצים -

1. ,חלזונות תפוח -AMPULLARIA GENUS החלזונות הכתומים הגדולים שנמכרים בחנויות הדגים. בד"כ לא אוכלים צמחים בריאים ויטפלו בעיקר לאצות ועלים פגומים או רקובים. מטילים ביצים מחוץ למים, בד"כ לא מתרבים באקווריום.




2. ,חלזונות שופריים - RAMSHORN SNAIL החלזונות המעוגלים המוכרים לכולנו, קיימים שני מינים שופר מנוקד ושופר אדום. האדום ידוע כאוכל אצות יעיל. הבעיה עם חלזונות אלה שהם מתרבים במהרה ויכולים לכער את האקוריום. בד"כ לא אוכלים צמחים, אולם כאשר הם נמצאים בכמויות גדולות נוכל לראות מידי פעם חרירים בצמחים, בעיקר בהיגרופילה פוליספרמה .






3. ,חלזונות בריכה POND SNAILS - דומים לשופריים אולם גדולים יותר ובעלי שריון רך ודק יותר. חלזונות אלה מתרבים במהרה, אך מים רכים יאיטו את קצב התרבותם ואף יהרגו אותם עם הזמן כתוצאה ממחסור בסידן ומגנזיום הנדרשים להם לבניית הכונכיה. עשויים לאכול צמחים, בעיקר צמחים לא בריאים הסובלים ממחסור תאורה, CO2 או דישון.




4. ,חלזונות חרוטיים -TRUMPET SNAIL בעלי כונכיה קונית ומכאן שמם הנפוץ - חלזונות חרוטיים. עוד סוג חלזונות שקיים באקווריום ומגיע עם הצמחים בד"כ. סוג זה של חלזונות איננו נושא ביצים אלא משריץ חיים. חלזונות אלה מרבים להתחפר במצע ובמידה והם לא עושים זאת, זהו סימן אזהרה המורא לנו לבדוק מה לא בסדר במצע. בעלי כונכיה קשיחה ומרבית הדגים אוכלי החלזונות לא יתקרבו אליהם במידה ויש להם מזון אחר באקווריום. לא אוכלים צמחים.






5. TIGER SNAILS , חלזונות מנומרים - דומים מאד למשפחת ה"טורבו סניילס" המלוחות. חלזון יפה שלא מתרבה באקווריום, בעל כונכיה קשיחה בעלת דפוסים מנומרים. יש להקפיד על אקווריום סגור שכן הן מרבות לצאת לטייל מחוץ לקו המים ואף לקפוץ החוצה לחפש עולמות אחרים (מנסיון). בד"כ ניתנות להשגה בחנויות הדגים רק בחודשי החורף.



הטוב, הרע והמכוער - חלזונות עשויות לגרום לבעיות שונות ומשונות באקווריום הביתי. מיני חלזונות עשויים לאכול דגיגים קטנים ו/או ביצי דגים וחלקם עשוי לחסל עלי צמחים חיים, בייחוד צמחים עדינים. חלזונות ידועים כנשאי טפילים וכמובן עלולים להעלות את המאסה הביולוגית באקווריום בשל מספרם הרב.

ניהול נכון עשוי לפתור את כל הבעיות הנ"ל. שנים של התעסקות באקווריומים לימדו אותי כי חלזונות יתרמו יותר מאשר ירעו לאקווריום הביתי. החלזונות יחסלו שיירי מזון, ינשנשו אצות ויאכלו עלים רקובים שנושרים ונשארים בקרקעית האקווריום. חלזונות יחסלו גם שיירי דגים מתים במקומות שידינו לא יגיעו לשם בכדי להוציאם.

בנוסף, חלזונות יכולים להוות אינדיקטור מצוין לפרמטרי מים טובים. במידה ופרמטרי המים לא טובים, ניתן יהיה להבחין כי החלזונות לא יוצאים מקונכיותיהם במשך יום או יומיים, זה הסימן לאקווריומיסט כי קיים חוסר איזון במערכת ויש להתחיל בטיפול מונע ו/או להתחיל לרענן מים.

החלזונות למינהן, כחסרי חוליות דורשים מים מתוספים, הכוללים מינרלים כמו סידן, מגנזיום ויוד לבניית השריון שלהם. במידה ונראה חלזון עם כונכיה מלבינה ו/או מחוררת, נוכל לדעת כי המים שלנו רכים מידי, או שהצמחים "ינקו" את מרבית המינרלים.



חלזון תפוח מטיל ביצים מעל קו המים אצלי באקווריום.




סוף דבר - לצערי, הרבה אקווריומיסטים לא רואים את היופי שבחלזונות המים ובד"כ יעדיפו להשאיר אותם מחוץ לאקווריום. לדעתי יש להפנים את העובדה כי למרות שחלזונות נמסרים בחינם בחנות הדגים הם מהווים חלק בלתי נפרד מהמיקרוקוסמוס שלנו ואף תורמים לו. בטבע החלזונות הם חלק בלתי נפרד מהאקוסיסטם. השלמות שבטבע שמלמדת אותנו הרבה דברים על האינטראקציה בין המינים, על הישרדות החזקים, על מעגל החיים והמוות האינסופי, קובעת שאם נשמיד מינים לא רצויים נפר את האיזון העדין. תנו לחלזונות לחיות!




ברוך מור - בעל אתר אקווריומי הצמחיה המוביל בארץ - http://WWW.FRESHREEF.COM



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב