דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות החומציות Ph בגינון 

מאת    [ 15/02/2011 ]

מילים במאמר: 409   [ נצפה 4938 פעמים ]

חומציות - pH pH הינו מדד לחומציות או בסיסיות. הטווח של המדד נע בין 1 (חומצי מאוד) ל-14 (בסיסי מאוד) כאשר 7 מעיד על איזון בין חומציות ובסיסיות.

מרבית הצמחים דורשים טווחי PH מסוימים במצע הגידול שלהם (באופן כללי: עבור צמחים אוהבי חומציות 5. עבור מרבית הצמחים ועשבים 6-7) על מנת לגדול בהצלחה. בנוסף לכך על מנת להשיג תוצאות אופטימליות יש לשמור על pH בטווחים מדוייקים מאוד וזאת בהתאם לשלב הגדילה של הצמח וזאת מכיוון ששורשי הצמחים קולטים מהאדמה חומרים החיוניים להתקיימותם (NPK ומיקרו אלמנטים) בהתאם לרמת ה-pH באדמה.

לכן, על מנת לוודא שאכן נשיג את אותן תוצאות מיוחלות ואופטימליות בגידול, כדאי לוודא מספר דברים: מצע הגידול ניטראלי ובעל PH מאוזן של 7.0-6.5 (מצע אדמה מאוזן לחלוטין הינו המומלץ ביותר לגידול). השקיה הניתנת במצע הגידול (או במערכות הידרו) הינה בעלת מידת pH נכון.

נרחיב מעט בנושא: חשוב להבין כי בגידול במצע של אדמה, רמת ה-pH באדמה היא זו שמשפיעה על הצמח. אך רמת pH זו מושפעת מהשקיה (לדוגמא אם רמת ה-pH באדמה היא 7 וניתנת השקיה מלאה בעלת רמת pH של 6, רמת ה-pH באדמה תעמוד סביב 6.5 - 6.7 כעבור מספר שעות). לפיכך הדרך הטובה ביותר לקבוע את רמת ה-pH בסביבת הצמח היא ע"י סדרת השקיות ברמת הpH הנכונה ! עבור צמחים ועשבים רגילים, בשלב צמיחה ירוקה ה-pH המומלץ הינו 6.6-6.8 ואילו במידה והצמחים פורחים החומציות האופטימלית היא 6.2-6.8, נתונים אלו נכונים עבור גידול במצעי אדמה בלבד (בגידולים הידרופוניים הנושא מורכב מעט יותר). לפיכך תהליך השקיה נכון ומלא צריך להיות כך:

1. להוסיף מים (במידה ומדובר במי ברז רצוי לתת למים לעמוד מספר שעות כיוון שמי ההשקיה בארץ קשים - בעלי pH גבוה כתוצאה מהכלור במים).

2. להוסיף דשנים אורגנים/ דשנים מינראליים למינון המומלץ ולערבב היטב.

3. מספר דקות לאחר הוספת הדשנים יש לבדוק את רמת ה-pH במים ולאזן באמצעות חומרים מורידי/מעלי חומציות pH up ו-pH down במידת הצורך.

כיצד להשתמש במד ה-pH: לבדיקת רמת ה-pH במים השימוש הוא די טריוויאלי. יש להיזהר שלא להטביע את המודד במים ומומלץ להמתין דקה שתיים לקבלת תוצאות מדוייקות ככל האפשר. לבדיקת רמת ה-pH באדמה יש לערבב אדמה (רצוי ממרכז ותחתית העציץ) עם מים ביחס של 1 : 5 (כלומר לדוגמא: 50 מ"ל אדמה + 250 מ"ל מים בכוס של 300 מ"ל) ולערבב היטב במשך מספר דקות. לאחר מכן יש לתת לתמיסה לשקוע מעט ולמדוד את ה-pH. הנתון המתקבל הינו אמצע הדרך בין ה-pH של האדמה ל-pH של המים בהם עשינו שימוש (לדוגמא אם המים היו ברמת pH של 8.0 והתוצאה שהתקבלה לאחר הערבוב באדמה היא 7.5 אזי רמת ה-pH של האדמה היא 7.0 בקירוב). 

אבינועם טלמן


אנו מתמחים בתחום הגינון האורגני וההידרופוני. לפרטים נוספים הינכם מוזמנים לבקר באתרנו


www.organigrow.co.il 


www.hydrogrow.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב