דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מלונית בינהרים ליד מעין חרוד, פלחי שוק של תרבות הנופש הכפרי בישראל 

מאת    [ 24/07/2007 ]

מילים במאמר: 790   [ נצפה 4776 פעמים ]

מלונית בינהרים ליד מעין חרוד מייצגת תפישה חדשה ישנה בתרבות הנופש הכפרי בישראל. חדשה מכיוון שכיום רובו של האירוח הכפרי המוגדר כצימרים נשען על חדרי אירוח בודדים שהמושקעים שבהם הם בקתות עץ מאובזרות במיטב שכלולי הטכנולוגיה. בקצה השני של הסרגל נמצאים חדרי אירוח בקיבוצים שהוסבו מייעודם המקורי כבתי ילדים וכדומה לייעוד מחודש של תיירות במידה כזו או אחרת של השקעה בתשתית. הצימרים היוקרתיים פונים בעיקר לזוגות הרומנטיים המחפשים נופש וריגוש אקזוטי בעוד שחדרי האירוח הפשוטים יותר פונים לקהל שתקציבו מצומצם ובדרך כלל גם מלווה בילדים קטנים.  מלונית בינהרים מציעה נופש כפרי מסוג שאינו מקובל כל כך בישראל ובהתאם למודל הפנסיון המשפחתי הקטן. המלונית מייצגת באותה מידה גם תפישה ישנה מכיוון שבארץ היו מקובלים בעבר פנסיונים ובתי מלון קטנים ששימשו לנופש והציעו יחס אישי לאורחיהם שחזרו אליהם שנה אחר שנה בנאמנות די גבוהה. כתוצאה מאופייה המיוחד של מלונית בינהרים בהיצע חדרי האירוח המוצעים באזור הצפון ובאמצעות מעקב אחר אופן ביצוע הזמנות במהלך השנה הראשונה לתפעולה של המלונית ניתן לאפיין מספר ממצאים לגבי מרכיבי תרבות הנופש הכפרי בישראל בתקופה של 2006/07.

מאמר זה בא לתאר באופן ראשוני את עיקר הממצאים המתייחסים לתיירות הפנים בישראל ולבחון את ההשלכות האפשריות שלהם על המשך פיתוחו של ענף התיירות בצפון.

פלחי אוכלוסיה ומרכיבי הביקוש לתרבות הנופש של אירוח כפרי:

מתוך המעקב אחר הנתונים שסיפקו המתעניינים בארוח הכפרי, בעיקר באמצעות שיחות טלפון ותקשורת דואל לצוות בינהרים, עולה כי קשה מאד יהיה לאפיין את הנופש של גברת ומר ישראלי. הכללה ומיצוע של הנתונים מבליעים בתוכם שונות מאד גדולה במרכיבי הפלחים השונים. להלן עיקר הנקודות:


    • נופש כפרי בצפון הפך להיות נחלת הכלל, מכל שכבות האוכלוסייה ובכל רמות ההכנסה.
    • המגזר היהודי יוצא לנופש כפרי באופן משמעותי יותר מאשר המגזר הערבי, ככל הנראה מכיוון שרובו של המגזר הערבי מרוכז בצפון הארץ ובאזורים כפריים כך שהעדפות הנופש שלהם מוטות לעבר העיר ובתי מלון גדולים.
    • הנופשים היהודים הדתיים ממקדים את יציאתם לחופשה אחרי ט' באב ובחול המועד סוכות. פסח, כנראה בגלל שאלת החמץ מועדף פחות.

קבוצות המשנה של ביקושי הנופש הכפרי בצפון:

ניתן לחלק את הביקושים לשש קבוצות משנה: מחפשי "מיטה זולה", זוגות, משפחה גרעינית, משפחה מורחבת, קבוצות קטנות, קבוצות גדולות.

מחפשי "המיטה הזולה": בניגוד למה שהיה מקובל לחשוב, אין מדובר בהכרח באוכלוסיה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך. ניתן למצוא בקבוצה זו נציגים של כל שכבות האוכלוסייה. משפחות מרובות ילדים המבקשות לצמצם את הוצאת הנופש השנתית, מבוגרים שיוצאים לטיול באזור ולא מעניין אותם מקום הלינה עצמו פרט לשירותים הבסיסיים שהוא מעניק, צעירים וגם סתם עוברי אורח מזדמנים. קבוצה זו מחפשת מיטה ללילה במחיר נמוך במיוחד ומוכנה לצורך כך להביא מהבית כל שניתן בכדי לצמצם עלויות. המחיר הוא הגורם הכמעט בלעדי לשיקולי הבחירה באתר הנופש. קבוצה נוספת שניתן לשייך אותה לכאן היא אותם הורים צעירים, בדרך כלל משנות העשרים עד סוף שנות השלושים, הבאים מלווים בילידם קטנים ומבקשים אפשרויות עשירות של העסקת הילדים במחירם עממיים. נושא אספקת הגירויים לילדים בעוצמות הגבוהות ביותר שאפשר נועד לאפשר למשפחה לצאת יחדיו לנופש מבלי שיהיו עסוקים וטרודים כל הזמן בהרגעת הדור הצעיר וביישוב עימותים המתפתחים כמאבק על תשומת לב הורית. מלונית בינהרים אינה מתאימה לביקושים מסוג זה, למעט מספר ספור של יוצאים מהכלל, ואוסף הנתונים הקיים נשען בעיקר על ההתעניינות ולא על האירוח בפועל.

קבוצות גדולות: אלו בדרך כלל מאורגנות ברמת אוטובוס ומעלה על ידי סוכן נסיעות, ועדי עובדים וכדומה. גם העדפת קבוצות אלו היא למחיר נמוך ככל האפשר אך ברמה אחת או שתיים גבוה יותר מקבוצת "המיטה הזולה". קבוצות אלו בדרך כלל פונות לבתי הארחה בקיבוצים, למלונות הגדולים מחוץ לעונה או בתקופות של שפל ומסתפקות ברמת שירות נמוכה יחסית הנובעת מרמת המחיר המשולמת. מלונית בינהרים אינה ערוכה לקלוט סדרי גודל מסוג זה.

זוגות רומנטיים: גם כאן המגוון חותך את כל המעמדות והשכבות. ההיצע כולל את רוחב הקשת כולו. מחדרים הפועלים לפי שעות למעשה אהבה חטוף, עד לבקתות עץ משופעות יוקרה במחירים גבוהים מאד. מלונית בינהרים אינה נותנת את שירותים המיוחדים להם מצפים הבאים לנופש מטעמי מין ורומנטיקה. לכן גם במקרה זה, אוסף הנתונים הקיים נשען רק על ההתעניינות ולא על האירוח בפועל.

משפחה גרעינית, משפחה מורחבת, קבוצות קטנות: אלו הם פלחי הביקוש להם מכוונת מלונית בינהרים לתת מענה וכאן גם הנתונים מגובים גם על ידי הארוח בפועל. המשותף לשלושת הקבוצות האלו נשען על מספר מרכיבים:


    • נכונות עקרונית לשלם עבור רמת שירות גבוהה.
    • ניסיון מצטבר בנופש קודם בארץ ובעולם. התנסות בחוויות מסוגים שונים, ריגושים ואקזוטיקה. יש להם בסיס להשוואה ומראש המניעים שלהם להגיע למקום נובעים מרצון בשקט, בחופשה רגועה ובאיכות גבוהה של שירות.
    • המשפחה המורחבת והקבוצה הקטנה מאופיינות בשימת דגש על החברותא ועל הביחד ופחות על הבטים אחרים. חשובה להם האוירה המשפחתית, היכולת לשבת ולשוחח עם שאר חברי הקבוצה. מדובר בנופש הנשען על טיולים בסביבה, מסעדות ובילוי משותף במקום המציע נוף כפרי של הר ועמק ומזג אויר נוח ברוב ימות השנה.
    • המשפחות הגרעיניות המגיעות למלונית, למרות שהן עצמן באות לבדן וללא חברים, מצטיינות בדרך כלל ברמת עניין חברתי גבוה ויכולת התחברות לאורחים אחרים במלונית.

ישנן כמובן גם קבוצות משנה רבות אך העקרונות נשארים דומים. לפחות מנקודת איסוף הנתונים האמורה.

המחבר סיים את לימודי התואר הראשון והשני בכלכלה באוניברסיטה העברית ואת לימודי התואר השלישי במדעי הניהול באוניברסיטת בן-גוריון.
החל משנת 1984 עסק בניהולם של משאבי ידע ארגוניים הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי בתפקידי נהול בכירים.
כיום ממלא את תפקיד מנכ"ל חברת בינה, ב.י. נהול בע"מ.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב