דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חיפוש אינטגרטיבי 

מאת    [ 24/07/2007 ]

מילים במאמר: 879   [ נצפה 4107 פעמים ]

תגיות: pCon, חיפוש, גוגל, וואלה, מנוע חיפוש, אינטרנט, ארגון, מחשבים, IT

המסר העיקרי הוא - תחום החיפוש הארגוני מתרחב ומשתכלל. שילוב של חיפוש ארגוני מושכל ואינטגרטיבי, יחד עם פתרונות חיפוש ברמת המחשב הבודד מחד ואינטרנט מאידך, יסייעו למשתמשים למצוא מידע מבוקש בקלות ומהירות ויגבירו את הפרודוקטיביות הארגונית.


היסטוריונים, אנליסטים ומומחים אחרים מגדירים את העידן הנוכחי בהתפתחות הציוויליזציה, כעידן האינפורמציה. המשמעות היא שחלק ניכר מהעובדים בכלל הארגונים הם עובדי ידע שעבודתם מבוססת במידה זו או אחרת על איתור, עיבוד ויצור מידע עבור הלקוחות, העובדים האחרים וההנהלה. פעולה בסיסית בעבודת כל עובד ידע היא החיפוש, במחשב האישי, במחשבי הארגון, במערכות הארגון השונות (ERP, CRM, BI, מערכת מכירות) וכמובן באינטרנט. לפי IDC ו-Delphi Group, עובד הידע הממוצע מבלה כרבע מיום העבודה שלו בחיפוש אחר מידע. השאיפה היא להביא לחיפוש שקוף, שיביא את המידע הרלוונטי במהירות, ללא תלות באופיו (מסמכי HTML, Word, מיילים וכדומה).

מגמות בחיפוש

בשנתיים האחרונות נושא החיפוש מזנק קדימה, עם מספר מגמות חשובות: מעבר לפתרונות אינטגרטיביים לכל סוגי המידע, במערכות הארגוניות ובאינטרנט, בממשק אחד, הרחבת האפשרויות, מעבר ל חיפוש כולל במאגרים ארגוניים במקום בכל מערכת בנפרד (ERP, CRM, BI), אפשרויות לחיפוש מותאם אישית, אפשרות לחיפוש תמונות חיפוש וידיאו - YouTube, חיפוש בלוגים, Social Search ושימוש באלגוריתמים מתקדמים כדוגמת "אוריון" אותו רכשה גוגל מאוניברסיטת סידני.

המודעות הגוברת לצורך בשיפור מנגנוני החיפוש, מתבטאת גם בשיפורי מנועי חיפוש בפורטלים בארץ, דוגמת תפוז (www.tapuz.co.il/search/search.asp) ווואלה! (search.walla.co.il). לאחרונה יצא גם מכרז, להחלפת מנוע החיפוש המוטמע בפורטל האתרים הממשלתיים gov.il. מדובר בתחום "חם" שמושך חדשנות, לצד ההכרה בכך מצד מיקרוסופט כיעד אסטרטגי. החברה הודיעה לאחרונה, כי "תשלם" לארגונים שישתמשו בשרות Live Search שלה, בקרדיט שיוכלו לפדות כשירותים או הכשרה.

ההיבטים המרכזיים שיש לתת עליהן את הדעת בקשר לחיפוש הן: הגישות השונות לאינטגרציית המידע המאפשרות חיפוש מרוכז, הגידול בכמות המידע, פרטיות ומידור, אבטחת המידע (ככל המידע נגיש יותר כך יש סיכוי לזליגתו לגורמים לא מורשים), סרגלי החיפוש המוצעים למשתמש והאלגוריתמים השונים לחיפוש.

ההיצע בשוק

בין ספקי הפתרונות הבולטים בתחום החיפוש: Autonomy מציעה פתרונות חיפוש ארגוני חוצה פלטפורמות מבית Verity; Business Objects מציעה פתרון העובד יחד עם Google OneBox for Enterprise ומאפשר גישה למקורות מידע מובנים ובלתי מובנים והצגת דו"חות Crystal Reports; Fact200 - תוכנה חינמית לאינטרנט; FAST פלטפורמת חיפוש בשם FAST ESP; Fortiva מציעה פתרונות מיקור חוץ לחיפוש; גוגל - מציע את Google Desktop למחשב בודד, את Google Search Appliance לארגונים גדולים ואת Google Mini לארגונים קטנים; Grokker מציעה לשלב תוצאות ממספר מקורות מידע; IBM פתרונות של WebSphere Information Integrator OmniFind Starter Edition ו-` Content-Starter. מיקרוסופט המציעה את Windows Live Search, לצד פתרונות חיפוש בפלטפורמת SharePoint ואת WDS ( (Windows Desktop Search ואת -WDS for Enterprise ; אוראקל - המציעה את Oracle Secure Enterprise Search 10g; סאפ - את SAP Enterprise Search ; Splunk - מנוע חיפוש ללוגים המיוצרים על-ידי מערכות המחשוב השונות בארגון ; Symantec המציעה את Veritas Enterprise Vault X1 - המציעה סדרת פתרונות חיפוש; יאהו! - המציע את Yahoo Desktop Search ואת IBM OmniFind Yahoo! Edition.

מגבלות ואתגרים

בו בזמן, יש לא מעט מגבלות ואתגרים ששוק החיפוש טרם התגבר עליהן, כמו רלוונטיות תוצאות שלא תמיד מספקת, הבעייתיות בעצם השימוש במילות מפתח, אתגרי אינטגרציית מידע, אבטחה, הרשאות ופרטיות. מעבר לכך, מציבים החידושים השונים אתגרים נוספים, כצריכת משאבים גבוהה.
החיפוש היא פעולה שגוזלת זמן עבודה רב ולכן עולה לארגון בכסף רב. מכאן, שייעול אפשרויות החיפוש עבור עובדי הארגון, יחסוך בעלות משמעותית. ספקי המחשוב הגדולים מבינים זאת ולכן השוק מציע מגוון פתרונות חיפוש ארגוניים - מבסיסיים וחינמיים ועד מתקדמים ויקרים.

נראה שעתיד התחום טומן בחובו מספר חידושים מעניינים כמו יכולות NLP (Natural Language Proccesing) וקישור מידע באמצעות רשת סמנטית. כמו כן, הפערים בחיפוש בין מידע מובנה לבלתי-מובנה הולכים ומצטמצמים, בין היתר הודות ליוזמות בתחום שמציעות חברות כמו IBM.

מושגים שכדאי להכיר

תחום החיפוש כולל מספר מושגים ועובדות מעניינות. למשל: המושג To Google Something - פירושו לחפש באינטרנט. PageRank הוא אלגוריתם המדרג את הרלוונטיות של דפים באינטרנט על פי מספר הדפים המקשרים אליהם. Google Code Search הוא מנוע לחיפוש קודי מקור של גוגל. Serrano הוא כלי חיפוש שמפתחת IBM לגישור הפערים בין מידע מובנה למידע בלתי-מובנה. Enterprise Search Summit הוא כנס הנערך מידי מספר חודשים בארצות הברית בתחום החיפוש. MetaData הוא מידע המצורף לקבצים המייעל את אפשרויות החיפוש. גוגל, יאהו ו-MSN עובדים לא רק כמנועי חיפוש אלא גם כמחשבונים. בחלקם אף ניתן לקבל מידע נוסף ישירות כמו מידע סטטיסטי על מדינות (בחיפוש מילים כמו "GDP Israel" או "Population China").

סיכום

כיום יש לתת לכל מחפש פתרון פשוט ומהיר, אפקטיבי ויעיל, לחיפוש ברמה אישית, ארגונית ובאינטרנט. הכרת החדשנות ובחירה מקצועית, יקדמו משמעותית יעד זה.

מה הכי מעניין בתחומי החיפוש האינטגרטיבי?

1. מה הוא החיסכון העצום והמפתיע שניתן להגיע עליו על-ידי יישום מערכת חיפוש מתקדמת?
2. מי הם הספקים שמציעים מוצרי חיפוש High-End לארגון ולדסקטופ?
3. למה ארגונים צריכים ליישם פתרונות חיפוש מתקדמים?
4. מתי נזכה לראות תמורה ממשית באיך שהחיפוש באינטרנט מתפקד?
5. מדוע חשוב להשקיע ביכולות חיפוש?
6. מה היא הסיבה לכך שעובדים מתקשים למצוא מידע בארגון?
7. איך גוגל מנסה למנוע מאתרים להגיע לראש התוצאות באמצעים מלאכותיים?
8. איפה נערך הכנס הבינלאומי הקרוב בנושא חיפוש ארגוני?
9. איזה ניוזלטר יעזור לך להתעדכן באופן שוטף בענייני החיפוש הארגוני?
10. כמה תצטרך להשקיע על מנת להטמיע פתרון חיפוש מתקדם בארגון?

התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם חיפוש אינטגרטיבי.

הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בכתובת -
http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=808

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב