דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפקידו של דירקטור בחברה ציבורית 

מאת    [ 08/02/2011 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 3982 פעמים ]

אין ספק שבשנים האחרונות תפקיד הדירקטורים עולה לסדר היום הציבורי ביתר שאת.  ואף לעיתים בהקשרים שליליים כאשר דירקטורים נתבעים על ידי משקיעים פרטיים. תיפקוד לקוי זה של דירקטורים נובע מין העובדה שנוצרה נורמה בה הדירקטור נבחר על ידי בעלי השליטה בחברה, על מנת שזה יהא עושה דבריהם בישיבות הדירקטוריון.

נורמה זו זאת הגיעה לשיאה כאשר בתאריך 13 במרץ השנה , הרשיע בית המשפט המחוזי בתל אביב שלושה דירקטורים בחברות צבוריות בעבירות פליליות ובגין אי ביצוע חובות הפיקוח שלהם. בית המשפט הרשיע אותם כיוון שלא מילאו את חובתם כדירקטורים .

זו אחת הסיבות מדוע המדינה החליטה לפקח יותר ברצינות על תיפקוד הדירקטורים באמצעות תקנות בחוק החברות.  עניין הפיקוח תופש משנה חשיבות בעיקר בשנים האחרונות בהם שוק ההון גדל למימדים שלא ידענו בעבר, מבחינת היקף הפעילות העסקית שלו – טריליון וחצי שקל. והציבור נחשף לקרנות נאמנות המנהלות כמות שיא של נכסים .

הסיבה לגדילתו של שוק ההון היא בעיקר העובדה שהממשלה כבר לא מנפיקה אג"ח מיועדות ובמקביל היקף ההנפקות של אג"ח קונצרני עולה בהתמדה . הדבר אומר שמיליארדים רבים של שקלים שבעבר הושקעו בניירות ערך סולידיים של הממשלה מופנים כעת לשוק ההון ולחברות ציבוריות הנסחרות בו.

לכן נוצר הצורך של המדינה לפקח על הדירקטור על מנת להגביר את הביטחון של הציבור בחברות הנסחרות.

תפקידו של הדירקטור

תפקידו של הדירקטוריון הוא כפול. מצד אחד הוא מתווה את מדיניות החברה ומצד שני משמש כמפקח על פעילות החברה , ומטבע הדברים הוא נושא באחריות לכל הכשלים המתגלים במהלך פעילות החברה. הדירקטוריון הוא הפנים של החברה, תפקידו הוא לחזק את אמון הציבור בשוק ההון .

מה דירקטור צריך לדעת

בעיקר בתקופה בה השווקים מתפתחים  והעסקים הופכים יותר ויותר מורכבים, וכך גם כל מה שקשור לרגולציה , לכן מאוד חשוב שהדירקטורים הנבחרים לתפקיד יוכשרו במסגרת קורס דירקטורים  לתפקיד ויהיו מסוגלים למלא את האחריות . על פי יושב ראש רשות ניירות ערך משה טרי, על דירקטור להיות בעל שלוש תכונות מרכזיות:  

מיומנות – נסיון בתפקידים קודמים .

מומחיות בנושא עסקי מסויים,

והבנה – במבנים מורכבים

וממשיך על פי הרצאה שנשא זה לא מזמן  בחוק החברות נקבע דרישות של כשירות פורמאלית לתפקיד , ועל פיהן רשויות המס תבדוק את כשירות הדירקטורים על פי חוק , במקביל וביתר חשיבות את ההפנמה של חשיבות התפקיד ואת האחריות המלווה יחד.  

 

על פי חוק תפקידו של הדירקטוריון הוא להתוות  את מדיניות החברה ולפקח על הוועד המנהל , על פי חוק הדירקטור חייב לא להתרשל בתפקידו ומלא אותו כראוי . הדבר היחיד האמור לעמוד לנגד עיניו של הדירקטור הוא טובת החברה וטובת המשקיעים.

סיכונים:

ההנהלה יכולה לנצל את חוסר הידע של הדירקטור בנבכי העסק ולהעביר החלטות שלא ממש לאינטרס ציבור המשקיעים

דירקטורים הממונים לתפקידים על ידי בעלי השליטה בחברה כושלים בתפקידם בשל תלותם בבעלי השליטה בחברה . ובגלל זה חשוב להדגיש שלא משנה מי מינה את הדירקטור לתפקיד חובתו היא רק כלפי  טובת החברה והמשקיעים

דירקטורים היושבים על הגדר, כאלו לא מקשים מידי על החלטות החברה , לא להתעקש על קבלת מידע בנוגע להחלטות מסויימות . על הדירקטור להיות אקטיבי ולא פאסיבי , להתעניין בעיניני החברה ובהחלטות העסקיות שלה

 

קורס דירקטורים באתר המי"ל - המרכז הישראלי לניהול




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב