דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך הפכנו אנו הנשים לרכושו וקניינו של הגבר, דבר שאיפשר את התפתחות החברה הפטריארכאלית של היום 

מאת    [ 07/02/2011 ]

מילים במאמר: 588   [ נצפה 5802 פעמים ]

קצת לפני חג המולד הנחגג בכפרים הנוצריים השכנים לי חקרתי קצת את מקורות החג. הממצאים הובילו אותי שוב למסקנה שאיפשהו במהלך ההיסטוריה, הרבה לפני המצאת הכתב, היה מהפך חברתי.

מקורותיו של חג המולד שאובים מחג החורף הקשור ליום הקצר בשנה, 21 בדצמבר. חג החורף הוא חג פגאני שנחגג הרבה לפני הופעתו של האל היחיד, הזכר.

הפגאניות היא שם כללי לאמונות ולא אמונה אחת, אמונות שהתקיימו על צורותיהן השונות. במקומות רבים בעולם יש מאמינים פגאניים, מקומות אשר תושביהם לא קיבלו את הנצרות/איסלם/יהדות.

הפגאנים מאמינים באלות ואלים הקשורים לטבע וניסים ולכן הפגאנים נקראים גם "פוליטאיסטים".

עוד אחורה בזמן: באירופה הצפונית, הרבה לפני "פרוץ" הנצרות, נהוג היה לחגוג את "חג החורף" (Yule) לכבוד הולדת האלים. סביר להניח שהמכבים קבעו את חגיגות החנוכה בדיוק בזמן חג החורף הפגאני, במסגרת מלחמתם בהתיוונות. צעד פוליטי מחוכם.

עוד אחורה בזמן: 4000 לפנה"ס, בבבל, חגגו את חג החורף במשתה, הילולות מין והחלפת מתנות לכבוד איזיס  (Isis), שמה היווני של אלה מצרית. האלה Isis ייצגה את אידיאל האמהות, הנשיות, הפוריות, הטבע והקסם.

הרבה לפני הופעת המונוטאיזם באיזורנו היו פה אלות ואלים: עשתורת (אסתר), המוזכרת בתנ"ך, הייתה אלת הפריון והתשוקה, היופי, המלחמה ומגינת הבית. הוריה של עשתורת היו האלה אשרה והאל אל (Al). בכתבים כנעניים עתיקים מתוארת עשתורת כמי שמנסה לעצור גברים מלעשות מעשים פזיזים בחמתם.

את כל הידע על התקופה הפרה היסטורית שואבים מממצאים ארכיאולוגיים בלבד. הפרהיסטוריה היא התקופה הקדומה ביותר בתולדות האנושות אשר קדמה להמצאת הכתב בסביבות 4000 לפנה"ס. את הפרהיסטוריה מונים מהופעת ההומוספיאנס בערך 100,000 או 200,000 לפנה"ס אך יש המתחילים למנות אותה מהופעת הכלים (לפני כ 2.5 מיליון שנה).

מעט מאוד פסלים נמצאו מהתקופה הפרהיסטורית. הפסלונים שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות הם  צלמיות (פסלונים קטני מימדים) של נשים (אלות פריון?) שכונו "פסלי ונוס". הצלמיות נוצרו מחלוקי נחל, בוץ, גרניט ואף עצמות. אחת הצלמיות המפורסמות ביותר שנשתמרו כונתה "ונוס מוילנדורף".  

הממצאים הפרה-היסטוריים מעידים שפעם האימהיות (מטריארכאליות) נתפסה כערך עליון.

מסקנות : לפני עשרות ומאות אלפי השנים האנושות היתה בעידן של העדר ידע.  אף אחד לא בדיוק ידע איך השמש עולה בכל בוקר, למה הגשם נעצר ופוסק מלהזין כל חי וצומח, מי עושה את הברקים והרעמים וכו'. סביר להניח אם כך שהתפתחו טקסים סביב השמש, השמיים וכוחות הטבע. מכיוון שלא ידעו איך "נראית" האלוהות השולטת בטבע, הרי שטבעי היה שהשתמשו בדמותה האנושית של אישה, אם-כל חי, שבלידת תינוק מתרחש בה פלא הבריאה.  האימהות הייתה ממשיכת הדור, מגוננת על הצאצאים, מרגיעה לחצים (מיניים) של גברים, מגלה caring,  מלקטת שורשים ודואגת לשבט.

ועכשיו לשאלה: ניתן לראות תהליך מתמשך של החלשות המטריארכיה ועליית הפטריארכיה כפי שהממצאים והכתבים מהתקופות הקודמות מעידים. סיפורי התנ"ך נכתבו כשהפטריארכיה כבר שלטה בבבל ומסופוטמיה משם הגיע אברהם עם שתי נשים. נשאלת השאלה מה גרם להיפוך חברתי עמוק כל כך? איך הפכנו אנו הנשים לרכושו וקניינו של הגבר, דבר שאיפשר את התפתחות החברה הפטריארכאלית של היום שבה, גם אם לכאורה השתחררנו מהתלות בגברים, עדיין רובנו חיים ע"פ הערכים הפטריארכאליים: כוח, כסף, שליטה ובעיקר שליטה בגוף האישה.

אז  איך  זה  שהכול  התהפך  ככה  לרעתנו? על כך אכתוב ב 2011. לסיכום בנות, כשאתן צופות/קוראות על Christmas חישבו על חגיגות החורף של פעם שסימלו את המחזוריות שבטבע:  מחזוריות עונות השנה, היום והלילה, החיים והמוות. כל אלה יוחסו פעם לאמא-אדמה ונחגגו בנשפים וכנראה גם בשמחת המין. אז הסיור במעיליא אולי יזכיר (ואולי לא) את החגיגות האמיתיות של פעם.

אם מטריארכאליות הוא נושא שמעניין אותך אולי תרצי לקרוא את : מעגל אבנים של ג'ון דר למברט

 

אסתי אדן, יזמת. גלילא - חדר משלך. בית נופש/מלון/מפלט לנשים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב