דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מודל לחיקוי - לחפש בתוכנו או באחרים? 

מאת    [ 06/02/2011 ]

מילים במאמר: 754   [ נצפה 4485 פעמים ]

דמויות מודל לחיקוי יש בשפע. תמיד יש את מי לחקות. תמיד נמצא בתיבת הדואר הנכנס שלנו מצגת זו או אחרת המדברת על דמות נערץ מעולם הספורט, הפוליטיקה ומה לא. על כולם כבר שמענו, ובאמת שכולם אנשים מעוררי השראה - ארמסטרונג, גנדי, צ'רצ'יל, דלאי לאמה, והשמות ממשיכים לזרום. אין ספק, מכל אחד ואחד מאותם אנשים יש מה ללמוד - על התמדה, מנהיגות, חזון, כריזמה. לכולם איכויות נדירות שחלקנו היינו רוצים לאמץ, לפתח בעצמנו. אבל מה אתנו? האנשים ה"רגילים" מהרחוב, מה מחבר אותנו לאותן דמויות? האם צפייה מחוץ לעצמנו אל אחרים מקטינה או מגדילה אותנו? האם השוואה לאחרים מעצימה או מחלישה אותנו?

אני טוען שאנחנו יכולים למצוא מקורות זמינים יותר להעצמה אישית, והם נמצאים הרבה יותר קרוב ממה שחלקנו חושבים. הם בתוכנו.

מודלים לחיקוי ככלי אימוני
במהלך הכשרתי כמאמן אישי ועסקי, לא פעם לימדו אותי איך לאפשר למתאמן להמציא את עצמו מחדש דרך דמויות מודל לחיקוי. איך לאפשר למתאמן לייצר בחייו דפוסי פעולה וחשיבה שהוא רואה אצל אחרים והיה רוצה לראות בחייו. איך עושים זאת? להלן דוגמה אחת:

  1. נציין שלוש דמויות שאנחנו מעריכים (מודלים לחיקוי), ושלוש סיבות למה אנחנו מעריכים כל אחת מהן (אלו יכולות להיות דמויות מההיסטוריה, מחיינו האישיים או מכל תחום אחר).
  2. נזהה ונמקד את התכונות שהמוערכת ביותר. לרוב נמצא מספר תכונות שיעברו כחוט השני בין הדמויות שנבחרו. בשלב הזה של החקירה מזהים אילו מהתכונות הללו היינו רוצה לאמץ לעצמנו, ולמה?
  3. שלב היצירה מחדש - עלינו לייצר את התכונות שבחרנו, לעיתים עד כדי חיקוי. לדוגמה: "בוא נראה איך משה מבטא אומץ, ונבחן איך גם אנחנו יכולים לבטא זאת כמותו". בשלב הזה יתכן ונבחר לאמץ בחיינו "תרגולות" שאנחנו כבר יודעים שעובדות עבור אחרים.

לדוגמה, "אני מאוד מעריך את משה כי יש לו ביטחון עצמי. איך אני יודע? כי הוא מעיז לבקש דברים, הוא מסתכל לאנשים בגובה העיניים, הוא מדבר בקול בטוח. כל אלה מייצרים אותו בטוח בעצמו." כעת נבחן איך אנחנו יכולים ליישם בחיינו את התרגולות של משה לביטחון עצמי - מה אנחנו היינו רוצים לבקש וממי? איך אנחנו יכולים לתרגל דיבור בקול רם ובגובה העיניים.

בשלב השלישי המוצג כאן, אנחנו בעצם עוברים מהחקירה הקוגניטיבית, לעבודה ברמה ההתנהגותית, משמע מתרגלים דרך התנהלות חדשה, מתוך אמונה שזו תייצר עבור עבורנו דרך חדשה לחשוב ולחיות.

מניסיוני, דרך החקירה הזו עובדת, ומצליחה להביא תוצאות משמעותיות עבור מתאמנים. אך האם זו הדרך המעצימה ביותר שאוכל להציע למתאמני? ומה צפוי להם ב"יום שאחרי", כאשר יתכן ויחוו נקודת שבר ובה מודל החיקוי יראה רחוק ולא רלוונטי מתמיד?

אני מאמין שזה נכון ולגיטימי להתמלא השראה נוכח אנשים אחרים, ולהתרשם מהעוצמות והכוחות שלהם. אך לדעתי אפקטיבי יותר למצוא את אותם כוחות ועוצמות בתוכנו, בתוך חיינו ולא מחוץ להם.

אנחנו כדמויות מודל חיקוי לעצמנו
לראות בעצמנו כדמויות מודל לחיקוי, הינו תהליך דומה למדי למציאת מודל לחיקוי שהוא חיצוני, וגם אותו ניתן להתחיל בחקירה שהיא מחוץ לנו. לדוגמה:

  1. בחרו (שוב) שלוש דמויות לחיקוי וחקרו מה אתם מעריכים בהן.
  2. מצאו את אותן תכונות בעצמכם. לכאורה, שלב זה נשמע לראשונה קצת תמוה, אך רחוק מכך. שאלו את עצמכם: "איפה הדגמתי את אותן תכונות בחיי? באיזה שלב בחיים? מה היה שם שאפשר לי להוציא את אותן תכונות מעצמי?".
  3. לאחר שזיהיתם את מה שאפשר לכם לנהוג באופן מסוים, חקרו את הפער הקיים בין העבר לבין ההווה. לדוגמה: "מה חסר כדי לייצר את אותה התנהגות היום? מה השתנה בחיי?"

בשלב החקירה השני, יתכן ותידרש חקירת רוחב, משמע אולי לחפש בתחומי חיים אחרים את אותה תכונה. לדוגמה: "אני מתקשה להביע אסרטיביות בעבודה, אבל יותר קל לי מול חברים, מול בן/בת הזוג שלי, מול בעל הבית".  כעת נשאל "מה יש באותם מקומות שמאפשר לך להיות אסרטיבי? איך אפשר לשכפל זאת התחומים אחרים החיים?

לטעת שינוי במקומות הפוריים ביותר בתוכנו
השלב שבו אנחנו מסתכלים על אחרים ורוצים את מה שיש להם, הוא שלב טבעי ושכיח. כולנו מוצאים את עצמנו בנקושה הזו בזמן זה או אחר בחיים. האפשרות לטרנספורמציה מתגלה כאשר אנחנו מוצאים בתוך עצמנו בדיוק את אותם הדברים שחיפשנו באחרים. זוהי האפשרות לשינוי מהפכני באופן שבו אנחנו מקשיבים לעצמנו, ליכולות שלנו, לפוטנציאל שלנו, וכל זאת בהתבסס על העבר שלנו, ועל מה שכבר הוכחנו לעצמנו שאנחנו מסוגלים.

מניסיוני, לדרך החקירה הזו יש עוצמה גדולה, שכן היא מאפשרת לנו לטעת עמוק בתוכנו את הזרע לשינוי, ועוד במקומות הפוריים ביותר בתוכנו, משמע במקומות שבהם כבר חווינו הצלחה וביטוי עצמי. כעת כל שנותר הוא לשחזר את מה שאנחנו כבר יודע שאנחנו מסוגלים. מדובר בשינוי שלפתע נהיה נגיש ואפילו טבעי, כך שקל יותר לשמר ולהגן עליו.

לפגישת היכרות, צרו עימי קשר

המאמר לקוח מתוך אתר beyondcoaching.co.il > מאמרים בנושא אימון אישי

שחף שניר, מאמן אישי ועסקי.www.beyondcoaching.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב