רשתות חברתיות בתהליך חיפוש עבודה – משקולת או מנוף?
באחת משיחותי עם לקוח שהגיע אלינו דרך הפייסבוק, המלצתי לו לשנות את תמונת הפרופיל שלו שהציגה אותו באופן פרובוקטיבי ללא חולצה על חוף נידח אי-שם.
תגובתו הייתה: "מאז שהעליתי את התמונה הזו, הכפלתי את מספר החברים שלי, וזה מה שחשוב...".
האם זה מה שחשוב? אותו לקוח לא הצליח למצוא עבודה במשך מספר לא מבוטל של חודשים.
כיום הולכת וגוברת הנטייה בקרב מעסיקים לבדוק ולבחון מועמדים פוטנציאלים במספר דרכים רב יותר מבעבר. חלק מהדרכים הללו כוללות חיפוש ואיתור מידע על המועמד ברשתות חברתיות.
פייסבוק, מייספייס, לינקדין, טוויטר וחברותיהן, 'חושפות' אותנו בצד האמיתי והפחות מחויט שלנו.
האם יש קשר ישיר? לא בטוח. האם זה הוגן? כנראה שלא. האם להתפשר רק בכדי לרצות מעסיקים? לא בכל מחיר. האם זה פרמטר בעל השפעה מוחלטת? סביר להניח שלא. האם השאלות הללו רלוונטיות? ממש לא. אם המטרה המרכזית שלנו כיום היא למצוא עבודה אזי אנחנו צריכים להיות מודעים לכמה שיותר גורמים משפיעים שניתן, ולנסות ולטפל בהם כמיטב יכולתנו. מביני עניין שינו את גישתם לנושא ואף עושים שימוש בכך תוך מינוף הרשתות החברתיות לתועלתם המקצועית. פרופיל מקצועי ערוך היטב ומנוסח באופן רהוט, בעברית או באנגלית, מייצג אתכם ומשווק אתכם כך שתתחילו לצבור נקודות עוד לפני שהגעתם לראיון עבודה. נקודות אלה כבר יוצרות את הפער הראשוני ביניכם לבין יתר המועמדים שפחות מודעים לנושא.
אני לא חושבת שניתן לקבוע באופן גורף כי 'האח הגדול' הגיע לשוק העבודה. אולם, מכיוון שתהליך חיפוש עבודה הוא תהליך מורכב שחלקים מרכזיים בו אינם נתונים להשפעתנו, צריך להיות מודעים לכל סניטימטר עליו יש לנו יכולת השפעה.
בהצלחה רבה לכל מחפשי העבודה,
להיות1
www.lihiyot1.co.il
אילאילפודלישבסקי ליבא