דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההיסטוריה האלקטרונית של eBay 

מאת    [ 20/07/2007 ]

מילים במאמר: 588   [ נצפה 3791 פעמים ]

הכותב הוא אסי צור - מנכ"ל שטרודל , המרכז להדרכת מסחר אלקטרוני

הכל התחיל בספטמבר 1995. חברת eBay יצאה אל העולם הגדול, בעודה אינה יודעת כי היא עומדת בפני מהפכה משמעותית וגדולה בתחום המסחר. מייסדה של eBay והוגה הרעיון - פייר אומידייר, החל בפרוייקט כאתר אישי ובו מספר שירותים ולוח מודעות. אומידייר (Omidyar) לא תיאר לעצמו אילו שורשים יוכל האתר שייסד, להצמיח. כאשר מכר אומידייר דרך הלוח המודעות שלו מצביע לייזר" מקולקל" תמורת 14.83 דולר, הוא לא הבין כיצד זה אכן קרה. כאשר בירר עם הקונה האם ברור לו שמדובר במוצר לא תקין, השיב לו הקונה כי הוא מודע לכך, וכי הוא אוסף מזה כמה שנים מצביעי לייזר מקולקלים!

עוד בראשיתה, נקראה החברה "AuctionWeb" ושנתיים לאחר מכן ב-1997 שינתה את שמה ל-eBay. הרוב נוטה לחשוב שה-e בתחילת השם מייצג את המילה Electronic, אך למעשה מדובר בקיצור של Echo Bay, שמה של חברת הייעוץ של אומידייר. גם הדומיין - Echobay.com, כבר נתפס על ידי מישהו אחר ולכן קיצר אומידייר את השם ל-eBay שהיה פנוי באותו הזמן.

כמה שנים מאוחר יותר הונפקה החברה בבורסת ניו יורק, והפכה את אומידייר ומנהלה הראשון, ג'ף סקול למיליארדרים. רכישות מוצלחות עם השנים השיקה החברה מגוון שירותים נוספים ואף רכשה חברות אחרות כגון: Paypal, חברת הסליקה הגדולה ביותר בעולם שנרכשה ב-1998 בסכום של מיליארד וחצי דולר, אחת הרכישות הידועות כמוצלחות של כל הזמנים. שווי חברת PayPal נאמד כיום ב-20 מיליארד דולר.

בשנת 1999 קנתה eBay את אתר המכירות הפומביות הגרמני Alando ובכך הפכה אותו לסניף הגרמני שלה שכיום נחשב לאתר המכירות הפומביות השני המוביל אחרי eBay.com, וכך עשתה eBay גם עם האתר Baazee.com שהפך לסניף ההודי. עוד מהחברות שקנתה eBay הפכו לשירותים מוטמעים באתר הבית כגון: קניית האתר half.com בשנת 2000 המתיימר להתחרות בחברת Amazon.com הידועה כמוכרת ספרים ומוסיקה, והאתר Pro-Stores המספק שירותי חנות מכוונת עם אינטגרציה ל-PayPal. כבר מראשית הדרך פעלו ב-eBay חנויות מקצועיות, אך ב-2002 החלה החברה לפנות ישירות לעסקים מסוג זה, על ידי השקת eBay Stores המייעלת את המכירות עבור מוכרים גדולים בעלי מאות ואפילו אלפי פריטים ומאפשרת לבצע את תהליך המכירה, כמו גם לעבוד מול לקוחות ולבצע קידום פרסומי באתר ועוד מגוון רחב של שירותים.

במהלך השנים נוצרו קטגוריות בכל תחום המאפשר לכל מוכר לסווג את הפריטים שלו, ולכל קונה לחפש פריטים המתאימים לרצונו דרך הקטגוריות השונות. כיום נמצאות באתר למעלה מ-55,000 קטגוריות שונות ובשנת 2006 הועלו לאתר למעלה מ-50 מיליון פריטים שונים. 320 מיליון נרשמים קהל היעד העיקרי של eBay הוא לקוחות פרטיים, הנתונים כיום מצביעים על 320 מיליון אנשים הרשומים באתר (שסיפקו את נתוני כרטיס האשראי שלהם).

למעשה, כל אחד שיש לו משהו למכור יכול לפתוח חשבון ולנסות למכור את הפריט הייחודי שלו, וכל קונה שמחפש לקנות פריט כלשהו, ימצא אותו באתר ובשניות. כיום, נחשבת eBay לפלטפורמת המסחר האלקטרוני המובילה בעולם בעלת 33 זירות מסחר שונות שמתוכן 27 שפות ומדינות שונות. כמו כן, האתר מספק מגוון אדיר של שירותים לביצוע מסחר אלקטרוני מתקדם בעידן של היום.

חברת eBay הינה אחת מחברות האינטרנט הרווחיות ביותר בעולם, ובעלת אחוז הגידול מהגבוהים ביותר בהיסטוריה, מה שאיפשר לה לבצע מספר רכישות משל עצמה במשך השנים. כיום, מרכזה של החברה הוא בסן-חוזה, קליפורניה, והיא מעסיקה מעל 13,000 עובדים ברחבי העולם. מנכ"לית החברה היא מג ויטמן ונשיאה הוא פייר אומידיר. נכון לשנת 2006, רווחי החברה עומדים על 6 מיליארד דולר מתוך מחזור של 41 מיליארד דולר. מניית eBay נסחרת בשווי של 33.95 דולר ובכל שנה המנייה עולה בקירוב של 10%.

כיום, מתפרנסים מהאתר למעלה מ-800 אלף סוחרים מרחבי העולם, אך חברת eBay עדיין לא מצאה לנכון לפתוח סניף בישראל. לא קיים הסבר רשמי לעניין, אך כנראה שהיקפו המצומצם של השוק המקומי בשילוב עם עלותה הגבוהה של הקמת גרסה עברית של האתר, גרמו לפסילת הרעיון. לבנתיים . .

אסי צור, מיישם תורות מסחר אלקטרוני, בוגר מנהל עסקים ולימודי סחר בינלאומי, מרצה כמדריך ותיק בתחום הטכנולוגיה בכלל ובתחום המסחר האלקטרוני בפרט. אסי פיתח את תורת המסחר ב-eBay עצם התנסותו האישית כסוחר עצמאי ומוסמך מטעם eBay University כמנחה מקצועי , Education Specialist Trained by eBay כיום מרצה במכללת איגוד לשכות המסחר ובמט"י. ומנכ"ל שטרודל - מרכז הדרכה למסחר אלקטרוני : http://www.limudebay.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב