דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפקיד ה-CTO 

מאת    [ 19/07/2007 ]

מילים במאמר: 1097   [ נצפה 15067 פעמים ]

המסר העיקרי שלי הוא כי - תמורות משמעותיות בעולם העסקי ובעולם הטכנולוגי, הביאו ליצירת תפקיד מפתח חדש של ה-CTO שאמור להביא את חוד החנית הטכנולוגית לארגון, לסייע למנמ"ר ולהיות יועץ ונציג הטכנולוגיה בארגון.

בשנים האחרונות, ארגונים רבים החלו לאייש את תפקיד ה-Chief Technology Officer (ה-CTO). תפקיד זה דורש ידע טכנולוגי לצד יכולת לקבל החלטות אסטרטגיות חשובות, רקע טכני נרחב לצד הבנה עסקית וניהולית. על אף שמדובר בתפקיד חדש יחסית, הרי שהוא הפך פופולארי בשנים האחרונות. עם זאת, קיים בלבול רב בכל הנוגע למהות התפקיד, בנוסף על נטייה לבלבל בין ה-CTO ל-CIO (Chief Information Officer). למעשה, תפקיד המנמ"ר התפצל לתפקיד ה-CIO, כתפקיד ניהולי אסטרטגי ול-CTO, תפקיד טכני יותר, הכפוף אליו. מאחר וכיום ה-CIO אחראי לכך שהשקעות ה-IT בארגון יעמדו בקו אחד עם המטרות האסטרטגיות של הארגון, תחום אחריותו הולך ומתרחב מעבר לתפקידו המסורתי ולכן מוטל עליו עומס רב. מצב זה הוביל ליצירת תפקיד ה-CTO.

ההבטחה שבתפקיד ה-CTO

מעצם הגדרתו, אחראי ה-CTO על זיהוי הטכנולוגיות המתאימות לארגון ויישומן בהתאם להנחיות ה-CIO, בדרך המאפשרת לשלב בין הטכנולוגיות המומלצות למטרות האסטרטגיות של הארגון. מסלול הקריירה של ה-CTO, מתפצל ברוב הארגונים כאשר מגיעים השניים לדרג הניהולי. התקדמותו במעלה הדרג, גוררת גם עלייה ברמת האחריות, האתגרים והמשימות הניהוליות. בארגונים אחרים, הוא נותר "הדבק המקשר" בין ה-CIO להנהלה בנושאים טכנולוגיים. בכל מקרה, הוא משמש כיועץ טכנולוגי להנהלה, כבודק משמעויות מעשיות של יישום טכנולוגיות חדשות, כמגלה הזדמנויות חדשות וכמוביל חדשנות.

בהנחה שה-CTO ידע לזהות טכנולוגיות מבטיחות שתוכלנה לסייע לארגון להיכנס לתחומי עסקים חדשים, לקחת נתחי שוק גדולים יותר, להיות רווחי יותר, מעמדו בארגון ובקרב ההנהלה ילך ויתחזק, עד לכדי מצב אפשרי, שבו ה-CTO ייתפס כגורם משפיע, כמו או אפילו יותר מאשר ה-CIO.

המגמות והתרומה

את המגמות העיקריות בתחום ניתן לסכם במגמות אלה: ריבוי הטכנולוגיות, מורכבות הטכנולוגיות כאשר סביבת המחשוב עצמה הולכת ומסתבכת, קצב חידושים מהיר, ההשפעה ההולכת וגדלה של ה-IT על הארגון, עומס משימות על המנמ"ר, צורך בנציג בעל מומחיות טכנית כמו למשל במקרה של ניהול מו"מ עם ספקים, ממקום של ידע טכני מקיף ונרחב. בכל אלה יכול ה-CTO לתרום בקשת רחבה של תחומים: זיהוי הזדמנויות ואיומים - הוא הנביא בשער, המתריע מפני איומים אפשריים, והמציע שיפורים ואימוץ טכנולוגיות חדשות. בחירת טכנולוגיות, הדרכה, חדשנות - CTO מוצלח, עומד בחוד החנית של הארגון, מבחינת ייזום והטמעת החדשנות, הגדרת אסטרטגיות עסקיות, הורדת עומס מה-CIO, טיפול בהיבטים של ציות לתקנות וחוקים כמו למשל יישום תאימות ל-SOX וכן בבחירת ספקים.

חשיבות השיתוף בין ה-CIO ל-CTO

האתגר המרכזי עמו מתמודד כרגע ה-CIO הוא אופן הגדרת התפקידים, שמבדיל בין תחומי העבודה של השניים ומאפשר האצלת סמכויות. אתגר נוסף, הוא יצירת שיתוף פעולה אמיתי ביניהם, באופן בו השניים משלימים זה את זה. על אף ההיררכיה המוגדרת בין שני התפקידים, רצוי ששניהם ילמדו להעריך יכולות ייחודיות האופייניות לכל אחד מהם. עם זאת, ככל שרמת המחשוב בארגונים עולה, כך מוצא עצמו ה-CIO בעמדת ניהול, הן בהנהלת צוות משלו, והן בהשתלבות בהנהלת הארגון. מצב זה מאפשר גם ל-CTO, להתקדם כאשר צפוי, כי החשיבות של שני התפקידים תלך ותגבר, ככל שתתרחב השפעת הטכנולוגיה, על הפעילות העסקית של הארגון.

מסקר שערך CIO.com, נמצא כי גם מונח זה עדיין רחוק מלהיות אוניברסאלי; רק 29% הגדירו עצמם כ-CIO; 16% הגדירו עצמם כמנהל; 48% הגדירו עצמם כ-IT Director, קואורדינטור או אחראי; ו-2% בלבד הגדירו עצמם כ-CTO.

מקורות להעשרה

להעצמת התפקיד ניתן להיעזר כיום במספר מקורות ושירותים: ביט פלוס מציעה את הקורס CIO - ניהול טכנולוגיות המידע בארגון; ל.ה.ב (לימודי הכשרה בניהול) מטעם אוניברסיטת ת"א מציעה קורסים כמו "היבטים עסקיים ומיומנויות ניהול", ו"מנהיגות: פיתוח אישי ועקרונות יסוד", המתאימים גם ל-CTO המעוניינים לפתח מיומנויות ניהוליות; סלע יוניברסיטי מציעה הדרכות למקצועני היי-טק, וכן מגוון קורסים משלימים בנושאים ניהוליים וטכנולוגיים; CIO.com - מציע מאמרים, דיווחים, בלוגים, חדשות, ומידע רב למנהל ה-IT; CIO Insight - אתר המציע דיווחים, מאמרים, מחקרים, והטרנדים הכי חמים; CTO Forum - מועדון מנהלי הטכנולוגיה של אנשים ומחשבים, המציע מפגשים למנהלי טכנולוגיה, מאמרים וחדשות; CTONet - אתר ל-CTO, עם מגוון משאבים, הסברים, White Papers וספרייה שלמה ומסודרת לפי נושאים המקלה על החיפוש; CIO Update מציע מגוון עצות, מאמרים, מחקרים ועדכוני חדשות בתחום; Net-Bryce - מציעים קורסי CTO למנהלים ומובילי טכנולוגיה, הכולל 14 מפגשים, וקורס ניהול טכנולוגיות המידע בארגון; The CTO Network כולל הסברים על תפקיד ה-CTO, חדשות ומאמרים מעניינים וכן ב- PCאון - אנו מאמינים, כי הסקירות הטכנולוגיות וכן יתר נושאי המפתח בפיסיאון, הם מידע חיוני לכל CTO מקצוען.

מובילים וממחישים

מה הופך CTO למוצלח? מספר דוגמאות מהעולם לכמה שהצליחו מעל ומעבר, לפי InfoWorld CTO 25: מוכוון שירות - Russell Daniels, ה-CTO וסגן הנשיא ב-HP, שילב בין וירטואליזציה לבין טכנולוגיות אוטומציה בדטה סנטר, על מנת ליצור בסיס ל-IT מוכוון-שירות; ה-CTO כמציל - Suzanne Peck, ה-CTO בעיר וושינגטון, הגיעה לתפקיד בתקופת בהלת ה-Y2K, ובנתה מחדש את מערכת ה-IT, שכרה שירותי מיקור חוץ מיומנים ועזרה להחליף מערכות מיושנות בחדשות; חשיבה עסקית - כאשר AT&T התמזגה עם SBC בסוף 2006, גילו הצדדים המעורבים כמה קשה השילוב של שתי חברות. John Stankey, ה-CTO של AT&T, סייע במצב זה, בכך שהוא הוביל מהלך לאיחוד המהיר של רשתות שתי החברות לתשתית אחת; בחינת ההזדמנויות - Scott Metzger, CTO ב-TrueCredit המספקת שירותים פיננסיים, הצליח להוביל את החברה להצלחה מחודשת על ידי למידה מדוקדקת של ההזדמנויות העסקיות, אשר לאורן בנה מפת דרכים חדשה למחשוב הארגון; התמקדות בלקוח - Matt Bross, ה-CTO של BT, החליט להשתמש באינטרנט, המציע הזדמנויות חדשות, ופיתח ארכיטקטורה לרשת תקשורת מהדור הבא.

סיכום

כדאי לכל ארגון גדול לצרף CTO למשרד ה-CIO כדי למנף את הטכנולוגיות, לקדם חדשנות ולהבטיח תוצאות עסקיות טובות יותר, מההשקעה במחשוב.

מה הכי מעניין בתפקיד ה-CTO?

1. מה הסיבות לצורך המתעורר בתפקיד החדש, תפקיד ה-CTO?
2. מה ההבדל בין ה-CTO ל-CIO, מבחינת חלוקת תפקידים, ואיך חלוקה זו משפיעה על שניהם ועל מסלולי הקידום שלהם?
3. איך תורם ה-CTO לארגון בכלל ול-CIO בפרט?
4. איזה קורסים והכשרות מוצעים היום עבור ה-CTO?
5. מה אחוז בעלי התפקיד המגדירים עצמם כ-CTO?
6. מהי עלות העסקת CTO לארגון, ובמה כרוכה עלות זו?
7. כיצד משפיע ניסיונו של ה-CTO על שכרו הממוצע?
8. אילו סוגי CTO קיימים, ומי המתאים ביותר לארגונך?
9. מה הופך CTO למוצלח וכיצד ניתן ללמוד מניסיונם של CTOs אחרים?
10. אילו אתגרים עומדים בדרכו של ה-CTO כעת ובעתיד, וכיצד הם משפיעים עליו ועל הארגון?

לרוצים לדעת יותר (כל המידע בחינם!!!)...



המעוניינים לחסוך לארגון כסף רב מוזמנים לקבל במתנה את התחקיר - איך לחסוך בתקשורת הרבה ומייד?

למי שאוהב סרטונים קצרים על טכנולוגיות מבטיחות כדאי לגלות - איזה טכנולוגיה מתאימה לך?

ומי שרוצה לדעת מה לא מספרים על הטכנולוגיות הבולטות, מוזמן להציץ בסדרת מצגות על המוקשים הנסתרים של הטכנולוגיות המבטיחות ביותר





אם יש לך שאלות בנושא או תרצה עצה והכוונה, אשמח לענות ולסייע. אני גם מזמין אותך לקרוא מאמרים נוספים שלי באתר זה.



קובי שפיבק

העורך הראשי של pCon ומומחה לקידום מקבלי החלטות מחשוב

טל' 03-9667939 - koby@pcon.co.il


תגיות: CIO ,CTO ,pCon, ניהול IT, מחשוב, ארגון, סיכום, מאמרים, קובי שפיבק
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב