דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דע את זכויותייך - האם המעביד רשאי לשלם לעובד תמורת חופש מבלי להוציא את העובד לחופשה בפועל. 

מאת    [ 30/01/2011 ]

מילים במאמר: 736   [ נצפה 3092 פעמים ]

דע את זכויותייך – האם המעביד רשאי לשלם לעובד תמורת חופש מבלי להוציא את העובד לחופשה בפועל.

מאת עו"ד תמיר קדמי*

קובי הוא בעל מפעל מצליח ליצור שטיחים, המוכר את תוצרתו לחנויות רבות ברחבי העולם. על מנת לעמוד בקצב ההזמנות ההולך וגובר קובי מעסיק במפעל 10 עובדים על בסיס קבוע. כשהגיע תקופת הקיץ לשיאה, פנו אל קובי 2 עובדים, יוני ומוני - ודרשו לצאת לחופשה שנתית מרוכזת, קובי אשר ידע כי חסרונם של 2 עובדים בפס הייצור עלול לפגוע בכמות ובאיכות השטיחים הציע לעובדים לשלם עבור חופשתם השנתית מבלי שהעובדים ייצאו בפועל לחופשה אלא ימשיכו לעבוד במפעל.

האם פעולתו של קובי הינה בהתאם בהוראות חוק חופשה שנתית תשי"א - 1951

האם העובדים יהיו רשאים בעתיד להגיש תביעה כנגד המעביד, לטעון כי פעולתו של המעביד הינה בניגוד להוראות חוק חופשה שנתית ולדרוש תשלום נוסף עבור ימי החופשה?

האם בית הדין יחייב את המעביד בתשלום כפול עבור ימי החופשה?

להלן התשובה שנתנו בתי הדין לעבודה:

שאלה זו נדונה רבות בפסיקת בתי הדין לעבודה, כאשר ההלכה קובעת כי בהתאם לחוק חופשה שנתית מעביד חייב להוציא את העובד לחופשה בפועל ואוסר לו לקנות את ימי החופשה של העובד בכסף. מעביד אשר משלם לעובד תמורת חופשה בכסף מבלי להוציא את העובד לחופשה בפועל, מסתכן בכך, שלאחר סיום יחסי העבודה, העובד יגיש נגדו תביעה וידרוש תשלום נוסף עבור ימי החופשה. כמובן, שכלל זה אינו חל לאחר שמסתיימים יחסי העבודה, אז, המעביד פודה בכסף את ימי החופשה שצבר העובד.

בפסק הדין עב (ת"א) 3837/04 ד"ר קורזי ליזה נגד המכון הביו – טכנולוגי ואח', ניתן ביום 22.12.2008 דובר בעובדת אשר עבדה כרופאה ומנהלת מרפאת שיניים בשכונת התקווה בתל אביב שהפעילה נתבעת 1 שהיא עמותה רשומה. לאחר סיום יחסי עובד מעביד הגישה העובדת תביעה כנגד המעבידה ובעלי המניות בחברה כאשר, בין היתר, תבעה העובדת תשלום פדיון ימי חופשה המגיעים לה בגין תקופת עבודתה במרפאה. במסגרת טענותיה, העלתה המעבידה את הטענה כי העובדת קיבלה תשלום עבור דמי חופשה כחלק משכר העבודה. בית הדין דחה את טענות המעבידה וחזר על ההלכה אשר נקבעה בע"ע 1144/04 אברהם מרחיב נגד מוקד אמון סביון (1981) בע"מ, ניתן ביום 21.12.2006, כי תכליתו של חוק חופשה שנתית היא לתת לעובד חופשה בפועל, ולא להגדיל את הכנסתו של העובד. הדרך היחידה והמותרת לתשלום פדיון חופשה היא כאשר העובד חדל לעבוד מבלי שניתנה לו החופשה המגיעה לו. לאור ההלכה שפורטה לעיל קבע בית הדין כי הואיל ולתובעת שולם במהלך העסקתה בעד חופשה תשלום בשיעור של 4% מהשכר יש לראות בתשלום זה כחלק משכרה של העובדת אשר ישמש לחישוב זכויותיה של העובדת בסיום יחסי העבודה (לדוגמא זכות העובדת לתשלום פיצויי פיטורים תגזר הן מהסכומים ששולמו לעובדת כתמורת חופשה).

בפסק הדין עע (ארצי) 324/05 ריבה אצ'ילדייב נ' עמישב שרותים בע"מ, ניתן ביום 27.3.2006 דובר בחברה המעסיקה עובדים בתפקידי שמירה, ניקיון, עובדי מוקד ועוד אשר העסיקה את העובדת כעובדת ניקיון בתחנה המרכזית בתל אביב. לאחר סיום יחסי עובד מעביד הגישה העובדת תביעה לבית הדין האזורי לעבודה לתשלום זכויות שונות. ביחס לתביעתה של העובדת לתשלום דמי חופשה קבע בית הדין האזורי לעבודה כי יש לקזז את הסכומים ששילמה המעבידה לעובדת עבור דמי חופשה במהלך עבודתה מחובה של המעסיקה לתשלום תמורת חופשה. בית הדין הארצי הפך את החלטת בית הדין האזורי לעבודה וקבע כי הואיל ומדובר בסכומים ששולמו לעובדת בתוך תקופת העסקתה בגין תמורת ימי חופשה, וזאת מבלי להוציאה כלל לחופשה שנתית אין לקזז סכומים אלה מחובה של המעסיקה לתשלום חופשה שנתית שכן, תשלום תמורת חופשה מבלי להוציא את העובדת לחופשה בפועל מנוגד לתכלית חוק חופשה שנתית שמטרתו להוציא את העובד לחופשה בפועל על מנת שיאגור כוח לעתיד.

לסיכום:

ההלכה הפסוקה פירשה את תכלית חוק חופשה שנתית כאוסר על מעסיק לשלם לעובד תשלום עבור חופשה מבלי להוציא את העובד בפועל לחופשה שנתית אחרת.ואולם, כל מקרה תלוי נסיבותיו.

האמור לעיל  אינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

תמיר קדמי, עו"ד

מרחוב נירים 3, תל אביב

טל: 6880303 – 03, נייד: 0545243333

בכל שאלה או קריאת מאמרים נוספים הינכם מוזמנים לאתר האינטרנט של עו"ד תמיר קדמי בכתובת הבאה:

www.kedmi-law.co.il

ניתן להירשם לפורום שהקים עו"ד תמיר קדמי באתר פייס בוק בכתובת שלהלן:

http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=132277916783452

 

 

 

עו"ד תמיר קדמי הינו מומחה לדיני עבודה, חבר בוועדת לשכת עורכי הדין לענייני עבודה, ומעניק סיוע וייעוץ לחברות ולעובדים בנושאים שונים העולים מתחום דיני העבודה, לרבות: פיצויי פיטורים, הודעה מוקדמת, דמי הבראה, עבודת נשים, אפליה במקומות עבודה, נשים בהריון, דמי נסיעות, הסכמי עבודה וכיו"ב. ניתן ליצור קשר עם עו"ד תמיר קדמי בטלפון 0545243333 או 036880303וכן ניתן להפנות שאלות לכתובת הדואר האלקטרוני: href="mailto:tamirkedmi.law@gmail.comtamirkedmi.law@gmail.com">">tamirkedmi.law@gmail.com כמו כן, ניתן להיכנס ולהירשם לפורום דיני עבודה שהקים עו"ד תמיר קדמי בכתובת הלינק שלהלן: http://www.facebook.com/reqs.php#!/group.php?gid=132277916783452




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב