דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנזק של בזק, מחירי הדלק ותעריפי המים 

מאת    [ 29/01/2011 ]

מילים במאמר: 658   [ נצפה 2266 פעמים ]

 

הפיצוי

קריסת מערך הטלפונים הארצי של "בזק" השבוע ? אמנם תוקנה לאחר 4-5 , שעות אך גרמה לשיבושים וקשים ונזקים ניכרים בכל מערכות המשק במדינה. "בזק" - כיום היא חברה פרטית הניצבת, בימים אלה, מול ביקורת שלפיה החלטת הבעלים שלה למשוך לכיסם דיבידנד, כלומר כספים, בסך של 3 מליארד ש"ח, ממשאביה הכספיים, אינה עולה בקנה אחד עם אמצעיה - נכנסה למתכונת חירום עם פרוץ התקלה.

בצד הטיפול המאומץ בתיקון המערכת, הייתה החברה צריכה לטפל גם בצד הציבורי. דובריה והמנכ"ל שלה התנצלו בפני הצרכנים הבטיחו לפעול לתיקון מהיר ככל שניתן ובאשר לפיצוי על הנזק שנגרם אמרו שהנושא "יישקל". בצד הטכני התיקון היה מהיר יחסית,[ ודאי שבהשוואה לתיקון התקלה ברשת "סלקום" שנמשכה מספר ימים.]

באשר לפיצוי מודיעה עכשיו החברה כי תעניק שבוע שיחות חינם לצרכנים שיתקשרו מקווי "בזק" לטלפונים סלולאריים .לא ברור אם ההטבה הזאת מכסה את הנזקים שנגרמו לעסקים,למפעלים ולחברות כתוצאה מהשבתת מערכות הטלפוניה הקווית. מה שכן ברור שהפיצוי שמציעה בזק מאפשר לה לחסוך בהוצאות על מבצע הפרסום שלה שמטרתו לעודד את הצרכנים להתקשר מקווי "בזק" לטלפונים סלולאריים, אם הם צריכים לבצע שיחה לטלפון כזה. זאת משום שמחיר שיחה מקווי "בזק" זול יותר .

למעשה בהחלטה על פיצוי במתכונת זו בזק "צדה שתי ציפורים במכה אחת". היא מקווה לנטרל טענות ותביעות של צרכנים לפיצוי על הנזקים, וממנת את מסע הפרסום שלה באמצעות עלות הפיצוי.

ומה הפיצוי על הנזק שנגרם למנויי "בזק" שלא יכלו לבצע שיחות לקווי "בזק" עצמה? החברה לא מתייחסת בכלל לכך. משרד התקשורת לא מתערב בינתיים וארגוני הצרכנים למיניהם שותקים עד כה. צריך לקוות ש"בזק" תצטרך לתת פיצוי נאות לנפגעיה בעקבות פסיקות בתי המשפט בתביעות שכבר הוגשו ויוגשו נגדה.

מחיר הדלק ותעריפי המים -

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה לפני מספר ימים דיון מיוחד בעקבות ההעלאה התלולה במחירי הדלק. הייתה תמימות דעים בוועדה. ההתייקרות חריפה מידי. יש להוריד את המחיר. חלק מהח"כים טענו נגד העלאת המיסוי התלול על הדלק, שעליו החליט האוצר. חלק טענו כי מתח הרווחים של חברות הדלק גבוה מידי. אבל כולם הסכימו שהמחיר צריך לרדת. מה פתאום החבר'ה האלה התעוררו? הרי מספר שבועות קודם לכן הצביעו חברי הקואליציה מביניהם ? והם הרי הרוב- בעד העלאת המיסוי הדרסטי על מחיר הדלק ועליית המחיר התלולה.. כל זאת באשרם את חוק ההסדרים, הנלווה לתקציב, שהעלאת מחיר הדלק הייתה כלולה בו. לא שמו לב? לא הבינו? שטויות במיץ. הבינו והצביעו בעד כי חשבו שהציבור ישלם וישתוק. הרי המחיר עולה כל הזמן כתוצאה מהתייקרות מחיר הנפט בעולם, אז לא נורא אם תהייה קפיצה גדולה יותר במחיר.

מתי פתאום "נזכרו" נבחרינו שיש בעיה?ברגע שהחלה תנועת מחאה ציבורית. לא זו שברשת. אלא כשנהגים -אמנם לא רבים- יצאו להפגנה בכביש וחרף מספרם המועט הצליחו לשבש את התנועה. הח"כים מהקואליציה נמנעו מלצאת נגד העלאת המיסוי ע"י האוצר, לכן בחרו להשתלח ברווחי המשווקים. אלו מהאופוזיציה ניצלו כמובן את ההזדמנות לתקוף את האוצר בנושא הנקודתי והרחיבו גם לביקורת על מדיניות המיסוי העקיף הפוגעת יותר באלה שהכנסתם נמוכה.

לצבור הנהגים זה לא כל כך משנה. הוא מקווה להוזלה במחיר ש"קפץ" באופן תלול. אבל, עושה רושם שהאוצר אינו מתרגש. לא מהמחאה הציבורית ולא מדברי הח"כים בוועדה שממילא אין לה סמכות הכרעה. הוא אינו מספק הסבר לכך שכאן המיסוי על הדלק גבוה משמעותית בהשוואה למדינות באירופה, רק טוען שההעלאה נובעת משיקולי "מדיניות כללית ואיכות הסביבה".

הסיפור מזכיר את המחאות בעניין תעריפי המים. בשלב מסוים, כאשר המחאה הציבורית החלה מתבטאת בסרבנות תשלום של אזרחים , איים יו"ר הכספים כי ימנע את אישור התקציב אם האוצר ורשות המים לא יחזרו מכוונתם ליקר שוב את התעריפים. אלה האחרונים באמת הודיעו על ביטול החלטת הייקור האחרונה . נדמה היה שהמאבק הציבור נושא פירות. רק נדמה היה. רשות המים כבר הודיעה כי היא מגבשת מהלך שיביא להתייקרות נוספת, והאוצר הודיע לרשויות המקומיות שהוא אינו מוכן לדון כלל בהוזלת התעריפים. [ למרות שראשי הרשויות טוענים בתוקף שקיבלו הבטחה מפורשת מראש הממשלה כי הנושא ייבדק].

האם מחאות הציבור הן "צמחוניות" מידי? האם "נערי האוצר" אטומים מידי? כנראה שיש כאן שילוב של שני הגורמים. האם בישראל תתכן תגובה ציבורית דומה לאירועי תוניס, מצריים וצרפת כמחאה על גזירות קשות ובלתי סבירות בתחומי כלכלה וחברה? קשה לדעת. אבל החבל די מתוח.

על הבלגן בדף הבית של אתר הבלוגים "רשימות" כאן

 

מנחם רבוי הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לחמישה אתר המחבר:  http://menachemraboy.wordpress.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב