דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העולם הוא שטוח 

מאת    [ 13/07/2007 ]

מילים במאמר: 411   [ נצפה 5784 פעמים ]

מה גורס 'עקרון הצלחת'. העיקרון מתאר את העולם בו אנו חיים כצלחת שטוחה. נכון, קשה לעיכול.  

גלילאו הרי הסביר שכדור הארץ עגול. אבל לרגע נתרחק מדימוי הכדור העגול, ולצורך הפשטה בלבד – שיהיה לנו יותר קל להבין – נניח שהעולם שטוח. מנקודת המבט האישית בחיי היום-יום העולם אכן שטוח. נניח שמדובר בצלחת שטוחה. על הצלחת עומדים בני אדם. כל אדם עומד במקום אחר על הצלחת. השקפת עולמנו נובעת מהמיקום על הצלחת. לכל אדם מוט. כל אחד נעמד על המוט שלו.  

בפועל יש הבדלים בין בני האדם. לכל אדם מוט בגובה שונה. ככל שמתפתחים, המוט גבוה יותר. ככל שהמוט גבוה יותר, יש יכולת להשקיף על מרחב גדול יותר. ראיית המרחב הגדול יותר מאפשרת לראות דברים נוספים: "מה שרואים מכאן, לא רואים משם". התוצאה – כל אחד מאיתנו נמצא במקום אחר על הצלחת, וכל אחד נמצא בגובה שונה מעל לצלחת.  

מה המשמעות? לכל אחד מאיתנו, כתוצאה מהבדלי המיקום והגובה, נקודת מבט שונה על העולם. ככל שהמוט גבוה, הראיה רחבה יותר וקל יותר לצרף את מה שנראה כפאזל לא ברור לגשטאלט (צירוף – בעברית פשוטה) מאוד ברור, מאוד מובנה. נקודת המבט של כל אדם על החיים שונה מזה של האחר. לכל אחד נקודת מוצא אישית, ייחודית. ההנחה הבסיסית של כל אחד מאיתנו: שהאני האישי הוא מרכז היקום. כל אחד מאיתנו מתמקד קודם בעצמו.  

כיצד משתלב 'עקרון הצלחת' בחכמת האסטרטגיה? פשוט מאוד. ככל שאדם יודע להשתמש ביתר יעילות בזרקור האישי, יש לו יכולת סריקה, מיקוד ואיסוף מידע יעילים יותר. ככל שאדם מצליח לשדרג ביתר יעילות את ביצועיו השכליים, יש לו פוטנציאל לחשיבה אסטרטגית יעילה יותר.  

חשוב להדגיש ששדרוג היכולת השכלית אינו חייב לבוא אך ורק לידי ביטוי בהכרח בפרמטרים של אינטליגנציה. יתכן מצב שלאדם אחד יכולת אינטליגנטית מוגברת, ואילו לשני ניסיון וחכמת חיים המעניקים גם לו יכולת שכלית מוגברת. יכולת מסוג אחר, אך שוות ערך. כל עוד מקפידים על 'מחשבה חופשית', מקבלים רעיונות חדשים ולא נשארים מקובעים, פוטנציאל ההתפתחות בלתי מוגבל.  

השילוב של הארבעה יחדיו? סורקים ביעילות רבה יותר את המרחב, משתדלים לשדרג את יכולת החשיבה, לא פוסלים רעיונות חדשים ובלתי מקובלים, כשברור כי תפיסת המוצא של כל אדם ואדם שונה זה מזו. גם אם לבני אדם יכולת חשיבה זהה, הם סורקים באותה רמת יעילות את המרחב, והם אינם מקובעים ופתוחים לגישות רעננות, עדיין נקודת המוצא של תפיסתם תהא שונה.  

יש להבין בבהירות אמירה זו, כשניגשים לשלב הניתוח בחשיבה האסטרטגית. חשוב מאוד להסתכל על העולם, גם מנקודת מבטו של האחר, לא רק מנקודת המבט האישית שלנו.

מתוך הספר 'דרכו של לוחם האסטרטגיה', מאת רמי הסמן
פרק 4, תפיסות יסוד בחכמת האסטרטגיה
טרום עריכה, חשיפה ראשונית

רמי הסמן MBA, מומחה לאסטרטגיה שיווקית ופעיל זכויות אדם. מרצה לשיווק מדיני וחברתי בבית הספר הבינלאומי למינהל עסקים, המרכז הבינתחומי בהרצליה. עמית מחקר בבית הספר לממשל ולמדיניות, הפקולטה למדעי החברה, ומרצה אורח בפקולטה לניהול, בית הספר למוסמכים במינהל עסקים, אוניברסיטת תל אביב.

http://rommeyhassman.blogspot.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב