דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דע את זכויותייך - תשלום טיפ או תשר למלצר 

מאת    [ 20/01/2011 ]

מילים במאמר: 1356   [ נצפה 3046 פעמים ]

האם טיפ/תשר המשולם לעובד ייחשב כחלק משכר העבודה.

 

מאת עו"ד תמיר קדמי:

 

ג'קי עבד במשך 3 שנים כמלצר במסעדה ידועה, כאשר במשך כל תקופת העסקתו במסעדה התבססה הכנסתו של ג'קי על טיפים אשר שולמו לו ישירות על ידי לקוחות המסעדה. בסיום עבודתו במקום העבודה הגיש ג'קי תביעה כנגד המסעדה לתשלום שכר עבודה עבור 3 שנות עבודתו במסעדה.

 

האם תביעתו של ג'קי תתקבל? האם ג'קי יהא זכאי לתשלום מלוא שכר העבודה למרות שבמשך כל 3 שנות עבודתו קיבל טיפים מלקוחות המסעדה?

 

להלן התשובה אשר נתנו בתי הדין לעבודה:

 

השאלה הנשאלת היא האם יש לראות בטיפ המשולם לעובד (בדרך כלל נותן שירות כמו מלצר) על ידי לקוחות המעביד כשכר עבודה או שעל המעביד מוטלת החובה לשלם בנוסף לטיפים הניתנים לעובד שכר עבודה.

 

הואיל ושאלה זו עולה בדרך כלל כאשר מדובר בעובדים המתפקדים כמלצרים נבחן את התשובה לשאלה זו על פי פסקי הדין אשר דנו בתביעות אשר הגישו מלצרים לתשלום שכר עבודה.

 

בפסק הדין עע (ארצי) 142/03 לי כנפו נ' פיקאסו הרצליה 1993 בע"מ, ניתן ביום 14.6.2005, דובר בשלוש עובדות, מוני סהר, ליאת אזולאי ולי כנפו, אשר הגישו תביעה כנגד מסעדת פיקאסו הרצליה ופיקאסו תל אביב לתשלום זכויות שונות בגין תקופת העסקתן כמלצריות במסעדות. על פי כתב התביעה עלה כי התמורה היחידה שקיבלו התובעות במהלך עבודתם הייתה תשר שקיבלו מלקוחות המסעדה, כאשר, על פי הוראת מעסיקתן, הפרידו התובעות, כמו כל יתר המלצריות, בין הסכומים ששילמו הלקוחות למסעדה, ואשר הועברו על-ידן ישירות לקופת המסעדה, לבין סכומי התשר אותם השאירו בידן. יש לציין כי סכומי התשר אשר קיבלו העובדות עלה על שכר המינימום הנדרש. בית הדין הארצי לעבודה קיבל את תביעתן של העובדות וקבע כי הואיל וניתן התשר ישירות לעובדות ולא הועבר דרך קופת המעסיק לא ניתן לראות בתשר כחלק משכר העבודה ולכן, המעבידות חוייבו לשלם לעובדות שכר עבודה בגובה שכר המינימום בגין כל תקופת עבודתן.

 

בפסק הדין ע"ע 300113/98 ד.ג.מ.ב. אילת מסעדות בע"מ נגד ענבל מלכה פד"ע מ 769, עלתה השאלה האם יש לראות בתשר המשולם למלצרים על-ידי לקוחות המסעדה כחלק משכר עבודתם, או שעל המעסיקה לשלם למלצרים שכר ללא זיקה לתשר. הגב' ענבל מלכה הועסקה כמלצרית במסעדת "ניו-יורק ניו-יורק" באילת, אשר בבעלות המשיבה, כאשר התמורה היחידה שקיבלה ענבל בעד עבודתה הייתה סך כל סכומי התשר שהותירו לה באופן ישיר לקוחות המסעדה. הנשיא סטיב אדלר פסק כי הדרך היחידה בה המעביד יכול להחשיב את הטיפים כשכר העבודה של המלצר היא כאשר כספי התשר עוברים דרך קופת המעסיק, נרשמים, ומופיעים בתלוש השכר של העובד. כמו כן, גם כאשר התשר עובד דרך קופת המעסיקה באמצעות "קופת טיפים", כל עוד הסכומים נרשמים בספרי המעסיקה. המלצר יודע מהו הסכום שהתקבל כתשר ואם הוא זכאי להשלמת הסכום כדי שכר המינימום. בדרך זו המעסיקה פועלת בשקיפות מלאה בכל הנוגע לתשלום השכר, לעומת זאת, במקרה בו סכום התשר לא עבר דרך קופת המעביד אלא שולם ישירות לעובד לא ניתן לראות בכך תשלום שכר עבודה לעובד והמעביד ייחויב לשלם לעובד שכר עבודה נפרד מהטיפים אשר קיבל העובד מלקוחות המסעדה.

 

יצויין כי במסגרת פסק הדין התקבלה דעתו של השופט צור אשר הוסיף לפסק דינו של הנשיא סטיב אלדר ופסק כי תשלום תשר יובא בחשבון לצורך תשלום שכר אם יתקיימו מספר תנאים הכרחיים מצטברים ואלו הם:

 

א.בין הצדדים קיים הסכם אישי או שחל עליהם הסכם קיבוצי הקובע, במפורש, שניתן להביא בחשבון השכר גם תשלומי תשר המשולמים לעובד.

 

ב. הסכם העבודה או ההסכם הקיבוצי כולל הסדר מפורט ומסודר בדבר דרכי הטיפול בהכנסות מתשר, כגון – שקיפות ותיעוד של התשלומים, קיומה של קופה וחשבונאות של ההכנסות, דרכי חלוקת הסכומים שהתקבלו, מועדי החלוקה ועוד.

 

ג. השכר משני המקורות (השכר הרגיל ותשלומי התשר) לא ייפול משכר המינימום הקבוע בחוק.

 

ד. זכויותיו הסוציאליות של העובד מבוססות על ההכנסה משני המקורות והן מובטחות לאשורן.

 

ה. הבטחת תשלומי המס המלאים המתחייבים משכרו של העובד.

 

לבסוף נקבע במסגרת פסק הדין כי המעבידה מחוייבת לשלם למלצרית שכר עבודה עבור תקופת העסקתה בנוסף לתשלומים שקיבלה העובדת כתשר מלקוחות המסעדה.

 

משני פסקי הדין של בית הדין הארצי לעבודה אשר פורטו לעיל אנו למדים כי מעביד אשר רוצה לשלם לעובד תשלום תשר במקום שכר עבודה חייב לנקוט לפחות ב -3 פעולות מקדימות:

 

א. העברת הטיפים המתקבלים מלקוחות המסעדה דרך קופת המעביד.

 

ב. לערוך בסיומה של כל משמרת בדיקה כי העובד הרוויח שכר בהתאם להוראות שכר המינימום.

 

ג. לציין את הסכומים אשר קיבל העובד במסגרת תלוש השכר.

 

אחרת, מסתכן המעביד כי בית הדין לעבודה יחייב אותו בתשלום שכר עבודה נוסף מעבר לסכום הטיפים אשר קיבל העובד מלקוחות המסעדה.

 

לסיכום:

 

במקרה שלפנינו ישנה סבירות גבוהה שבית הדין יחייב את המעביד בתשלום שכר עבודה מלא למשך 3 שנות עבודתו של ג'קי במסעדה ואולם, כל מקרה תלוי נסיבותיו.

 

האמור לעיל  אינו נועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

תמיר קדמי, עו"ד

מרחוב נירים 3, תל אביב

טל: 6880303 – 03, נייד: 0545243333

איימל: tamirkedmi.law@gmail.com

ניתן להירשם לפורום שהקים עו"ד תמיר קדמי באתר פייס בוק בכתובת שלהלן:

http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=132277916783452

עו"ד תמיר קדמי הינו מומחה לדיני עבודה, חבר בוועדת לשכת עורכי הדין לענייני עבודה, ומעניק סיוע וייעוץ לחברות ולעובדים בנושאים שונים העולים מתחום דיני העבודה, לרבות: פיצויי פיטורים, הודעה מוקדמת, דמי הבראה, עבודת נשים, אפליה במקומות עבודה, נשים בהריון, דמי נסיעות, הסכמי עבודה וכיו"ב. ניתן ליצור קשר עם עו"ד תמיר קדמי בטלפון 0545243333 או 036880303וכן ניתן להפנות שאלות לכתובת הדואר האלקטרוני: href="mailto:tamirkedmi.law@gmail.comtamirkedmi.law@gmail.com">">tamirkedmi.law@gmail.com כמו כן, ניתן להיכנס ולהירשם לפורום דיני עבודה שהקים עו"ד תמיר קדמי בכתובת הלינק שלהלן: http://www.facebook.com/reqs.php#!/group.php?gid=132277916783452




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב