דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מקום ראשון ב-Google לא בהכרח שווה מוניטין 

מאת    [ 15/01/2011 ]

מילים במאמר: 778   [ נצפה 2645 פעמים ]

מקום ראשון ב-Google  ? מוניטין

מאת: עו"ד ערן סורוקר ועו"ד מתן שוק

קידום אתרים באינטרנט

המסחר ברחוב העיר הסואן וההומה הולך ומתחלף במסחר האלקטרוני. אם בעבר פתיחת חנות פרוזן יוגורט מצליחה בפינת הרחוב, הובילה מייד להקמתה של חנות מתחרה בקצהו, כיום, כל רעיון שיווק רווחי ברשת האינטרנט גורם לגל של אתרי אינטרנט מתחרים.

אתרים אלו, המתחרים בשוק הצפוף על ליבו וכיסו של הגולש פוטנציאלי, משקיעים את מרבית עסקם ומרצם בשיווק האתר. מאחר ורובנו מחפשים כיום את מבוקשנו - "צימר בנגב", "מוהל שהוא רופא", "סושי כשר באילת" וכיוצא באלו, באמצעות ה-Google, גרמה דרך מסחר זו לתעשייה שלמה העוסקת בקידום אתרי האינטרנט במנועי חיפוש.

טכניקות לקידום אתרים

טכניקת קידום האתרים, המכונה גם שירותי אופטימיזציה לאתרי אינטרנט, היא עניין מורכב המבוסס על מניפולציות על רובוט החיפוש של Google או מנועי חיפוש אחרים, הסורקים בכל רגע נתון את רשת האינטרנט ומדרגים באמצעות אלגוריתמים שונים איזה מן האתרים הכוללים את מילות החיפוש יופיע ראשון בתוצאות.

כך לדוגמא נכון למועד כתיבת מאמר זה חיפוש אחר מילות המפתח "השוואת מחירים" + "מחשב נייד" ב Google תיתן 70,000 תוצאות חיפוש כאשר הראשונה מביניהם היא אתר האינטרנט הפופולארי "זאפ - השוואת מחירים".

בין הדרכים המקובלות לשיפור מיקום האתר ברשימת התוצאות ניתן למצוא את בחירת כותרת האתר (title) עם מילות המפתח אותן רוצים לקדם, שילוב והבלטת מילות המפתח בטקסט, יצירת קישורים פנימיים בין דפי האתר באמצעות מילות מפתח, שילוב כפתורי טקסט בדפי האתר הכוללים את מילות המפתח ועוד.

"מומלצימר" נ' "צימר מומלץ"

במקרה שנדון לאחרונה בבית המשפט המחוזי בנצרת בת.א 08/10 יצחק כהן ואח' נ' מיכאל בנאי ואח', [פורסם בנבו], ניתן ביום 3.2.2010, נדרש בית המשפט לשאלה האם העובדה כי אתר אינטרנט מופיע ראשון בתוצאות החיפוש ב - Google מהווה ראיה לכך כי האתר רכש מוניטין כזה המאפשר לו למנוע מאתר מתחרה לפעול תחת שם הדומה לשלו.

באותו המקרה טענו בעלי אתר לפרסום צימרים בשם "מומלצימר" כי אתר מתחרה הפועל תחת השם "צימר מומלץ" מעוול כלפיו בגניבת עין וביקש כי בית המשפט יוציא צו מניעה אשר יאסור על בעלי האתר המתחרה את המשך השימוש תחת שם מפר    זה.

עוולת גניבת העין

גניבת עין היא עוולה נזיקית המצויה כיום בסעיף 1 לחוק עוולות מסחריות, תשנ"ט - 1999. החוק אוסר על עוסק לגרום לכך כי עסק שהוא מוכר או שירות שהוא נותן, יחשבו בטעות כנכס או שירות של אדם אחר או ככאלה הקשורים עימו.

 

הפסיקה קבעה כי על מנת להוכיח את עילת גניבת העין על התובע להוכיח את התקיימותם של שני תנאים מצטברים: ראשית, עליו להוכיח כי מרכולתו רכשה מוניטין באופן שהציבור מזהה את תדמיתה החיובית עימו. שנית עליו לשכנע את בית המשפט כי מעשי הנתבע מביאים לכך שהציבור מוטעה לחשוב כי מרכולתו של הנתבע הא מרכולתו של התובע או קשורה אליו.

בהיעדרו של מוניטין אין ולא יכולה להיות גניבת עין. כך, אם איש בישראל אינו מכיר את חברת  ABC הניו זילנדית, שיווק משקה מוגז בישראל הדומה למשקה המשווק על ידה בניו זילנד לא יגרום לכך שציבור הצרכנים יסבור בטעות כי המשקה קשור לחברה מאחר ומעולם לא שמע עליה או נחשף למשקה אותו היא משווקת.

הוכחת מוניטין לאתר אינטרנט

בעניין "מומלצימר" טענו התובעים כי לאתר "מומלצימר" מוניטין רב. כביסוס להוכחת טענה זו טענו התובעים כי בהקשת מילות המפתח "צימר מומלץ" באינטרנט מופיע האתר שלהם בראש הרשימה ומכך יש ללמוד על פופפולריות האתר.

בית המשפט דחה טענה זו של התובעים וקבע כי הם לא עמדו בנטל הראיה המוטל עליהם. בית המשפט קבע כי הימצאותו של אתר בראש רשימת החיפוש ב Google, אינה חזות הכול ואינה יכולה ללמד כשלעצמה על קיום מוניטין לעסק.

בית המשפט לא הסתפק בכך ופירט כיצד לדעתו היה על התובעים לנהוג על מנת להוכיח מוניטין באתר אינטרנט. כך, פסק בית המשפט כי בהקשר של מוניטין לאתר אינטרנט ניתן היה להביא נתונים אודות כמות הכניסות לאתר ביום, להראות כי ישנם קישורים בלתי ממומנים מאתרים אחרים לאתר התובעים, להביא אינדיקציות לכך שגולשים מעדיפים את אתר זה על פני אתרים אחרים, להביא נתונים אודות פרסומים באתר וכיוצא באלה.

סיכום

 עוולת גניבת העין היא כלי משפטי רב משמעות המעניקה הגנה למוניטין של לבעל עסק לזמן בלתי מוגבל, ומונעת ממתחרים להיבנות ממנו. יחד עם זאת העוולה מציבה בפני תובע קושי ממשי בלתי מבוטל. קיומו או העדרו של מוניטין היא שאלה עובדתית. תובע הטוען למוניטין נדרש לשכנע את בית המשפט כי מרכולתו זכתה להכרה והוקרה בקרב קהל הלקוחות הרלוונטי.

בעידן המודרני בו רשת האינטרנט מכילה למעלה מ- 150 מיליון אתרי אינטרנט, וכאשר ניתן באמצעות מניפולציות שונות ומשונות לקדם אתרים במנועי החיפוש ללא קשר למידת הפופולאריות האמיתית שלהם אין די בטענה כי אתר מופיע בראש רשימת החיפוש ב Google על מנת להוכיח מוניטין.

ערן סורוקר הוא עורך דין בסורוקר-אגמון, עורכי דין ועורכי פטנטים

מתן שוק הוא עורך דין במשרד מתן שוק, עורכי דין

 


מתן שוק, עורך דין


מתן שוק, משרד עורכי דין


בית פנינת איילון (קומה 2), יגאל אלון 159, תל אביב 67443


נייד: 052-3474552; טלפון: 03-6967710; פקס: 03-6967717


מייל: matan@matanshok.com



 





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב