דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קומפוסט 

מאת    [ 12/01/2011 ]

מילים במאמר: 447   [ נצפה 4491 פעמים ]

קומפוסט הוא למעשה אוסף של שאריות אשר עשוי להיות מורכב, בין היתר, מצמחים, ירקות, פירות או כל חומר אחר אשר מצוי בטבע. מדובר בתהליך שמתרחש באופן טבעי, אשר ממלא תפקיד חשוב ביותר במעגל החיים ובשמירה על איכות הסביבה שבה אנחנו – וצורות חיים אחרות – מתגוררים. המושג קומפוסט נגזר מן המילה Decomposition, אשר פירושה הוא תהליך של פירוק בו חומר חי נרקב והופך לאדמה עשירה בחומרים מזינים איכותיים.

מהם היתרונות הנלווים לשימוש בקומפוסט?

בנוסף על כך שהשימוש בקומפוסט יכול להוביל לחיסכון משמעותי בהוצאות על קוטלי חרקים כימיים ומזהמים מסוגים שונים וברכישת חומרים מזינים מלאכותיים להעשרת האדמה, מפני שקומפוסט עושה בעצמו את כל הדברים הללו – וגם דברים נוספים – יש להתייחס גם לתהליך המחזור המשמעותי אשר מתרחש הודות לכך שחומרים רבים אשר בדרך כלל נזרקים לאשפה יכולים לשמש כחומרי גלם לקומפוסט איכותי שללא ספק יחזיר את ההשקעה.

הודות לקומפוסט אפשר לקחת פסולת ביתית רגילה ובמקום להשליכה לפח להפוך אותה לאדמה שתניב פירות. למעשה, כשלושים וחמישה אחוז מכל הפסולת מורכבים משיירי מזון או שאריות של צמחים ודשא אשר נגזמים בגינה – ואת חלק הארי מאלה ניתן למחזר ולנצל לקומפוסט. כמו כן, שאריות שונות מהמטבח, כמו קליפות ביצים וקליפות תפוחי אדמה, יכולות להפוך לקומפוסט נהדר ועשיר בחומרים מזינים אשר בסופו של דבר יובילו לגידול של צמחים בריאים ואיכותיים יותר.

מספר טיפים לקומפוסט איכותי ויעיל

·         מומלץ לתחום את האזור בו נמצא הקומפוסט, על מנת לא למשוך אליו חיות מחמד סקרניות שינסו לפשפש בתוכו ולהפוך אותו. בנוסף, כדאי גם לקבוע את המיקום שלו במרחק של מספר מטרים מכל מבנה מגורים.

·         המבנה האידיאלי ביותר של קומפוסט איכותי צריך להיות כזה אשר מורכב משישים אחוז עלים שנשרו ונרקבו וארבעים אחוז של שיירי מזון מסוגים שונים ודשא אשר נגזם בצורה גסה.

·         כדי למנוע מהקומפוסט להעלות צחנה ולהסריח את הסביבה שבה הוא מוקם, מומלץ מאוד להפוך את הקומפוסט מפעם לפעם. בנוסף על כך שזה ימנע הצטברות של ריח מסריח, פעולה זו גם תפורר כל חומרים בעלי מבנה דחוס ותסייע להם להתפרק ביתר יעילות ויחד עם זאת תאפשר את החדירה של חמצן לתוך ערימת הקומפוסט.

מה לשים בקומפוסט?

באופן כללי, כל פסולת אורגנית מהמטבח ומהגינה תהיה מתאימה לקומפוסט. זה כולל, בין היתר, פירות, ירקות (והקליפות והשאריות שלהם), פרחים, עלים, שקיות תה, קליפות ביצים (רצוי מרוסקות), דשא, עשבים, ענפים וכדומה. ניתן גם להשתמש בשאריות נייר כמו עיתונים, דפי ציור וכדומה, אך לא להגזים עם הכמות.

מה לא לשים בקומפוסט?

בשר, דגים, מוצרי חלב, שומן, ביצים, עוגות, מאפים ואוכל מבושל באופן כללי. כל הדברים הללו עשויים למשוך מזיקים. כמו כן יש להימנע מחומרים לא אורגניים כמו פלסטיק וכיוצא באלה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב