דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תביעה בהוצאה לפועל 

מאת    [ 11/01/2011 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 3329 פעמים ]

מוסד ההוצאה לפועל מאפשר להוציא לפועל פסק דין, לגבות שיק שלא כובד ולממש משכנתא או משכון.  הרעיון המרכזי הוא שההוצאה לפועל תיתן לבעל החוב אמצעי חוקי לאכוף על החייב לקיים את פסק הדין. אלמלא זאת, היה הציות לפסק הדין נתון לשיקול דעתו של החייב. ירצה יפעל לפיו, לא ירצה-לא יפעל לפיו.  מוסד ההוצאה לפועל קיים על מנת להעניק לחוק "שיניים".

רבים טועים לחשוב כי בהוצאה לפועל אפשר לפעול רק לגביית שיק שלא כובד או פסק דין אשר לא קוים. למשל: במידה וקיים סכסוך כספי בין אדם א' לאדם ב', אשר טוען ש-א' חייב לו כסף, נהוג להבין ש-ב' חייב להגיש תחילה תביעה אל בית משפט, ורק לאחר שיזכה בפסק דין שיקבע שאכן א' חייב לו סכום מסוים (ולאחר ש-א' יסרב לשלם את החוב שנפסק למרות פסק הדין), יוכל ב' לפנות להליכי הוצאה לפועל כנגד א' לצורך גביית החוב.

המציאות מתברר אחרת.  כדאי לדעת כי במסגרת חוק ההוצאה לפועל, קיים סעיף 81א1 לחוק.  סעיף זה פוסק כי ניתן להגיש במישרין, בהוצאה לפועל, תביעה על סכום כספי קצוב מכוח חוזה או התחייבות מפורשים, שיש עליה ראיה בכתב.  תביעה כספית עד לסכום של חמישים אלף ש"ח אפשר לבקש לבצע בהוצאה לפועל כמו פסק דין של בית משפט.

אדם אשר מבקש להגיש תביעה כזו בהוצאה לפועל, חייב להקדים לה משלוח התראה לחייב, בדבר כוונתו להגיש את התביעה לביצוע בהוצאה לפועל.  ההתראה תישלח בדואר רשום.  רק בחלוף 30 יום ממועד משלוח ההתראה, ניתן להגיש את התביעה להוצאה לפועל.
הנתבע זכאי להגיש התנגדות לתביעה בהוצאה לפועל, בפירוט נימוקי ההתנגדות, בתוך 30 ימים ממועד המצאת האזהרה לנתבע, בשונה מהתנגדות לשטר, בה צריך לחייב 20 יום בלבד להגשת התנגדות לביצוע השטר.
 
במידה והנתבע הגיש התנגדות במסגרת 30 הימים, רשם ההוצאה לפועל יעכב את ביצוע התביעה ויעביר את התביעה ואת ההתנגדות אל בית המשפט.  

יוצא איפה, כי בעל חוב שיש בידו מסמך בכתב: חוזה או התחייבות מפורשת יכול לבחור לא להגיש כתב תביעה אל משפט אלא לפעול אחרת בדרך של תביעה בהוצאה לפועל.   בהוצאה לפועל יוכל הזוכה ליהנות מהליך משפטי מקוצר ולהתחיל בהליכי גבייה קודם ככל שלא מוגשת התנגדות.   התנאי הבסיסי לצורך הליך זה, הוא הימצאו של המסמך בכתב, כלומר הראייה.  ללא זה, אין אפשרות להתנהל בהוצאה לפועל ויש להגיש תביעה בבית המשפט המתאים.

לך החייב, אשר קיבלת התראה בטרם נקיטת הליך תביעה נגדך בהוצאה לפועל או שקיבלת אזהרה על פתיחת תיק תביעה בנידון, אציין  כי חשוב להקפיד לקבל את כל המסמכים הקשורים לחוב הנטען כנגדך ללא דיחוי ומוקדם ככל שאפשר לאחר שקיבלת התראה. לצורך כך באפשרותך לפנות לתובע בעצמך או באמצעות עורך דין הוצאה לפועל. זאת על מנת לאפשר לאחרוןם לבדוק את המסמכים הרלוונטיים ולהגיב מייד.  בדרך זו אתה עשוי לחסוך מעצמך הליכי הוצאה לפועל יקרים ומיותרים.   ככל שכבר נפתח נגדך תיק תביעה בהוצאה לפועל, מומלץ שתתייעץ עם עורך דין המיומן בהוצאה לפועל, ללא דיחוי, על מנת שיהיה לך זמן להגיש התנגדות מנומקת ובאופן ראוי, תוך 30 הימים.   בדרך זו תבטיח לעצמך הימנעות מאי נעימויות מיותרות ותוכל לחסוך לעצמך הוצאות יקרות.   בהצלחה.

?    כל האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי בלבד ואיננו מחליף ייעוץ משפטי לגופו של מקרה.

קובי רום, עו"ד הוצאה לפועל העוסק בעינייני הוצאה לפועל כגון טיפול באיחוד תיקים, כינוס נכסים, צ'קים חוזרים, גביית חובות ועוד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב