דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפיסת יסוד בחכמת האסטרטגיה - עיקרון הזרקור 

מאת    [ 10/07/2007 ]

מילים במאמר: 474   [ נצפה 3422 פעמים ]

מהי חשיבה אסטרטגית. חכמת האסטרטגיה מסתכלת על העולם ממעוף הציפור. כדוגמת ציפור העיט במעופו. כיצד צד העיט – קודם סורק שטחים נרחבים, אחר כך עושה זום על שטחים קטנים ומוגדרים. לאחר שאיתר את טרפו, הוא תוקף. די דומה לעבודתה של קרן אור. קודם סריקה כללית של השטח באמצעות קרן אור גדולה, ואחר כך מיקוד באמצעות קרן לייזר על אזורים קטנים ומובחנים. חכמת האסטרטגיה עובדת באמצעות כלי זה.  

כך פועלת כל מערכת זיכרון. קודם סריקת-על ואחר כך מיקוד. כך פועלים לדוגמה, כשמחפשים ספר בספריה. קודם מחפשים תחום ואחר כך מתמקדים. כל ספריה המקוטלגת בחכמה, מאפשרת לנו לאתר ספר בדרך זו. כל מערכת החסרה קטלוג יעיל יש בה בלגן. מכירים כאלו? בטח. בארצנו לא חסר. מערכת הפועלת על פי עקרונות חכמת האסטרטגיה מאורגנת מראש לחשיבה מוסדרת, לחשיבה לוגית. ספריה בה הספרים לא מסודרים על פי איזה שהוא הגיון, איזו שהיא לוגיקה, אין לה סיכוי להצליח. גם סופרמרקט מאורגן על פי איזו שהיא לוגיקה. לתפיסת יסוד ראשונה זו בחכמת האסטרטגיה אנו קוראים "עיקרון הזרקור". קודם סורקים את השטח בהרחבה ולאחר מכן הופכים לקרן לייזר ממוקדת. זהו כלי מרכזי בתהליך החשיבה. 

כשמשיבים על שאלות מודל פורץ המחסומים עובדים על בסיס עיקרון הזרקור. קודם סורקים את השטח בהרחבה ואחר כך מתמקדים בנקודות מוגדרות. נקודות שבהן להערכתנו מצוי הפוטנציאל המרכזי לאיתור מענה לשאלותינו. כפי שגרסנו כי עולם החי מתנהל ביום-יום על פי חכמת האסטרטגיה, העיקרון האסטרטגי – עיקרון הזרקור נלקח מעולמו של העיט. האמת, גם בני אדם במהלך של צייד עובדים על פי עיקרון הזרקור. הבעיה שאנו חסרים את היתרונות הטבעיים מהם נהנה העיט בעת מעופו.  

כך אנו מתנהלים גם בעולם התקשורתי. מבול המידע הזורם אלינו מכל כיוון, במיוחד בעולמנו המודרני המתוקשר, איננו מאפשר קליטת כל המסרים. ההערכה כי בעולם המודרני לאדם הממוצע הפוטנציאל להיחשף מידי יום לכ-2000 עד 3000 מסרים תקשורתיים. מתוך מבול המסרים רק חלק קטן נקלט בזיכרון. אם היינו קולטים את כל המסרים המוזרמים אל תוך תודעתנו, היינו מגיעים למצב של פיצוץ מערכות פנימי ומתרסקים. עיקרון הזרקור מאפשר לנו לסרוק מידע ולערוך ניפוי וסינון מסרים. 

השיטה שאימצו מנהלי עסקים להתמודד עם מבול המידע הינה באמצעות כלי הסריקה. או שהם סורקים את החומר לבד, או שמישהו עושה את הסריקה עבורם. התוצאה – מצליחים להתמקד בעיקר. זו דרך יעילה לעבור על עיתוני הבוקר. לסרוק כותרות ולהתמקד רק במה שמעניין.

עיקרון זה פועל גם הפוך, ומלמד אנשי תקשורת המעוניינים להעביר מידע לציבור, כיצד לארוז מידע. מאחר ואנו סורקים מידע על פי עיקרון הסינון, מה שיניע אותנו לקלוט מסר תהיה כותרת, תמונה או סיסמה אטרקטיביים. אנחנו לא קוראים הכל ולא מתעניינים בהכל, אלא רק במה שמושך אותנו. המשיכה נעשית באמצעות הכותרת, התמונה, הסיסמה או במה שמוגדר כגירוי הראשוני.  

יתכן שאתם חלק מהגל החדש של אנשים שלא מעוניינים לקרוא עיתון בכלל. אין לכם את הכוח להתמודד עם פיצוץ המידע. כאן הסינון פשוט – מתעלמים מהכל. זה לא נכון למי שיש לו עניין אסטרטגי במידע.

 

מתוך הספר 'דרכו של לוחם האסטרטגיה', מאת רמי הסמן
פרק 4, תפיסות יסוד בחכמת האסטרטגיה
טרום עריכה, חשיפה ראשונית

רמי הסמן MBA, מומחה לאסטרטגיה שיווקית. מרצה לשיווק מדיני וחברתי בבית הספר הבינלאומי למינהל עסקים, המרכז הבינתחומי בהרצליה. עמית מחקר בבית הספר לממשל ולמדיניות, הפקולטה למדעי החברה, ומרצה אורח בפקולטה לניהול, בית הספר למוסמכים במינהל עסקים, אוניברסיטת תל אביב.

http://rommeyhassman.blogspot.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב