דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קזבלנקה - הידעתם? 

מאת    [ 09/01/2011 ]

מילים במאמר: 736   [ נצפה 5107 פעמים ]

1. קזבלנקה או בקיצור קאזה

פירוש השם קזבלנקה הוא העיר הלבנה. השם הוא פוראוגזי במקור ומשמעותו המדוייקת: "הבית הלבן" (Cassa Biannca). על פי האגדה, העיר נקראת כך על שם אשה קדושה, אשר ביתה שימש מקום עלייה לרגל. לאשה היה עור לבן, ולכן העולים לרגל נהגו לשאול איש את רעהו: "דר אל ביידה"? היכן בית הלבנה, או היכן גרה הלבנה. מכאן דבק בעיר כולה הכינוי הבית הלבן.
גרסה אחרת טוענת כי בעיר העתיקה Anfa, אשר על חורבותיה נבנתה קזבלנקה השתמר בית אחד בצבע לבן. הבית הלבן שימש כמגדלור לספנים ולסוחרים הספרדיים שהפליגו עם ספינותיהם אל עבר העיר. מכאן נולד הכינוי "הבית הלבן", בו מכונה קזבלנקה עד היום.

2. היסטוריה על קצה המזלג
  
קזבלנקה היא הגדולה בערי מרוקו ומרכזה הכלכלי. העיר מושכת מידי שנה תיירים ואנשי עסקים רבים. עיר נמל זו הייתה בתהליך שקיעה, עד שהגיעו הצרפתים ובנו אותה מחדש. הם שתלו גנים ירוקים, ופתחו חנויות ובתי קפה בניחוח צרפתי. השכונות החדשות שהקימו מתאפיינות בסגנון המשלב בתוכו מוטיבים מרוקאים וצרפתים. הצרפתים הפכו את נמלה של קזבלנקה למרכזי במרוקו. מאז ועד היום, מרבית הייבוא והייצוא של המדינה מתבצע מנמל זה. סמוך לנמל נמצאת העיר העתיקה ("אל מדינה"), ובה מסגד חסן השני, בין המסגדים הגדולים בעולם.

"אל מדינה" נבנתה במאה ה-18 והייתה מוקפת חומה, והיום נותרו ממנה רק שרידים. סביב למדינה התפתחה העיר החדשה. מתחילת המאה ה- 20 קזבלנקה הפכה לאחת הערים בהן קצב גידול האוכלוסין והבנייה הם מהגבוהים בעולם.

3. הקשר היהודי


במאה ה- 14 התקיימה בקזבלנקה קהילה יהודית קטנה, שהתפזרה ברובה לאחר הכיבוש הפורטוגזי. עפ"י דו"ח שכתב נציג "אליאנס" שביקר בעיר ב- 1873, חיו בעיר 1200 יהודים. בשנת 1906 הגיעו אל העיר כ-1000 יהודים, שברחו מהעיירה סיטאט. בשנת 1907 פרצו שבטים ברברים שמרדו בסולטאן לרובע היהודי. הם טבחו, אנסו, בזזו ופגעו בכל מי שנקרה בדרכם. בעקבות מאורעות אלו, רבים מיהודי העיר ברחו לספרד. בתקפות החסות הצרפתית הגיעה אוכלוסיית העיר היהודית ל- 36 אלף. בתקופה זו התגבשה בקהילה שכבה אמידה ומבוססת, שכונתה "החוג הנוצץ". שכבה חברתית זו כללה סוחרים ממולחים שקיימו קשרי מסחר במרוקו ובעולם כולו. לעומתם, היו בעיר גם יהודים עניים רבים. בזמן מלחמת העולם השנייה ואחריה, המשיכה ההגירה היהודית לעיר, והקהילה היהודית בקזבלנקה הפכה לגדולה במרוקו. הצרפתים, ששיתפו פעולה עם הנאצים, הטיל על יהודי העיר הגבלות קשות.  
היום מרבית אנשי הקהילה היהודית בעיר הם אנשים אמידים, שממשיכים לשמר את המסורת היהודית.

4. מסגד חסן הגדול
גולת הכותרת של הביקור בקזבלנקה היא המסגד הגדול של המלך חסן השני. חסן השני מכונה ע"י המוסלמים המרוקאים "אמיר אלמואמינין", כלומר: מנהיג המאמינים. הוא היה המלך ה- 21 בשושלת העלאווית, ששלטה במרוקו מאמצע המאה ה- 17. חסן השני נחשב ל"אדריכל של מרוקו המודרנית". הוא ידוע בפעילותו למען בני עמו, דוגמת המפעלים הרבים שהקים במדינה. בזמן כהונתו שררו במרוקו יחסים טובים בין מוסלמים ליהודים. הוא רכש יחס של כבוד לקהילות היהודיות, שמצדן הביעו את תמיכתן בו. חסן השני פעל באופן נמרץ למען שחרורה של ארצו מעול הקולוניאליזם. בשנת 1999 מת המלך כשהוא בן שבעים. עם מותו הוכרזו 40 ימי אבל לאומי, ויום הולדתו הפך לחג לאומי.   
המסגד על שמו נמצא ברחוב סידי מוחמד בן עבדאללה. בסיס המסגד בנוי על פלטפורמה של סלעים העולה מהים. הגלים הגבוהים של האוקיאנוס האטלנטי נשברים למרגלות המסגד, ויוצרים תחושה כאילו הוא צף במים.
בניית המתחם החלה ב- 1980, והסתיימה ב- 1933. עלותו הכללית עמדה על כחמש מאות מיליון דולרים. יותר מעשרת אלפים אומנים ואמנים קישטו את פנים המסגד בפסיפסים ובגילופי עץ, שחלקם מעוטר זהב. יותר מעשרים וחמש אלף פועלים עמלו על בנייתו, שלקחה כחמישים מיליון שעות. במסגד חמישים נברשות מבדולח, במשקל טון כל אחת. מאה עשרים וארבע מזרקות פועלות במסגד ביום ובלילה, בכדי לספק מים לטיהור המקום. שטחו של המסגד עשרים דונם, ושל הקומפלקס כולו מאה. באולם הראשי יכולים להתפלל עשרים וחמש אלף איש בו זמנית, וברחבת השיש שסביבו שמונים אלף נוספים. המסגד נחשב לאחר המונומנטים המוסלמים האדירים והמפוארים בעולם. הוא משלב בתוכו טכנולוגיה מתקדמת, לצד קישוטים אסלאמיים מסורתיים. 

5. המסגד במספרים


מסגד חסן בק, נחשב לאחד המרשימים העולם ולא בכדי:
אומנים - יותר מ- 10,000 בעלי מלאכה ואומנים קישטו את פנים המסגד בפסיפסים ובגילופי עץ שחלקם מעוטרים בזהב.
פועלים - 25,0 פועלים עמלו על בניתו.
שעות עבודה – מליון (1). לא פחות.
נברשות – במסגד 50 נברשות מבדולח ונציאני (זכוכית מורנו), כל אחת במשקל טונה, משתלשלות מן התקרה.
עלות – כל מ"ר של זכוכית מורנו עלתה 750$.
מזרקות – 124 מזרקות פועלות במסגד ביום ובלילה כדי לספק מים לטהרה.
עץ – במסגד לא פחות מ- 53,000 מ"ר של עץ מעובד.
נירוסטה – 1,000 טון של נירוסטה שובצו במסגד. 

המאמר נלקח מתוך פורטל תיירות וטיולים בעולם ובישראל - דיסקברי , פורטל התיירות המוביל בישראל ליעדים בחו"ל, כמו גם טיולים למרוקו




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב