דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לפעמים כלל לא מדובר בהפרה של פקודת היבוא והיצוא 

מאת    [ 10/07/2007 ]

מילים במאמר: 427   [ נצפה 3059 פעמים ]


התוספת השניה לצו יבוא חופשי היא, ככל הנראה, החלק המרכזי של הצו. היא כוללת רשימה ארוכה של טובין, שיבואם לישראל מותנה בקבלת אישורים שונים מרשויות המדינה.
 
התוספת השניה ערוכה לפי מספר פרט המכס של הטובין, ותיאורם, במידת הצורך, ולצידם הדרישה הרלבנטית. למשל: פרט 68.09.1190 - לוחות גבס - אישור ת"ר 1490. פירושו של דבר, שלוחות גבס שסיווגם בפרט 68.09.1190, חייבים לעמוד בדרישות ת"ר 1490.
 
שאלה חשובה:
 
מה קורה כאשר קיימת דרישה חוקית לגבי אותם טובין, אך היא אינה מופיעה בצו יבוא חופשי אלא בחוק אחר. האם ניתן אז להטיל כופר כסף אם אותה דרישה אינה מתמלאת?
 
נסביר את השאלה בצורה ברורה יותר:
לעיתים, צו יבוא חופשי אינו כולל, בתוספת, את כל הדרישות  החלות על טובין. הצו גם אינו מתיימר לעשות כן, והוא כותב, בסעיף 7 "צו זה בא להוסיף על כל דין אחר". ייתכן למשל, שהצו פירט רק תקן אחד שצריך לעמוד בו, אך אם נשאל את מכון התקנים - יתברר שאותם טובין צריכים לעמוד בתקן נוסף. או - יתכן שהצו לא פירט חובת אישור של רשות ממשלתית מסויימת, אך המכס יטען שיש חובה לעמוד בדרישה של אותו משרד. האם במצב כזה ניתן יהיה להטיל כופר על הפרת אותה דרישה?
 
תשובה: לא. כפי שהסברנו לעיל, הכופר מוטל על הפרת הוראות חוקיות היבוא של פקודת היבוא שול צו יבוא חופשי ולא של חיקוקים אחר. אם חוק אחר יקבע שבעקבות הפרת דרישה שמצויה בו יש לשלם כופר, אז הכופר ישולם בגלל אותו חוק, לא בעקבות פקודת היבוא והיצוא. ואם החוק האחר, שהוראתו הופרה, אינו קובע מנגנון של כופר (למשל חוק התקנים) - לא יוטל כופר.
 
חריג: הוראות סימון
סעיף 4(ד) לצו יבוא חופשי קובע כי "מקום שחלה חובה של סימון טובין על פי כל דין לפני יבואם, יראו בחובה זו גם תנאי לפי צו זה", כלומר - הוראות סימון מחוקים אחרים, הקובעות חובת סימון לפני היבוא, נקלטות והופכות לבשר מבשרו של צו יבוא חופשי, ואם מפרים אותן - כאילו מפרים את צו יבוא חופשי.
 
על כך נעיר שתי הערות:
האחת: חובת סימון - כן, חובות אחרות - לא. כלומר, צו יבוא חופשי קובע מפורשות מה נקלט לתוכו ממקומות אחרים ומה לא.
השניה: ספק בעיננו האם ניתן יהיה לייחס עבירה פלילית (לאור כל מה שכתבנו לעיל) בעקבות הפרה של הוראה שכלל אינה מפורטת בצו יבוא חופשי אלא נקלטה מבחוץ. נשאיר דיון זה לפעם אחרת.
 
לסיכום: פרט להפרת הוראות של חובות סימון, הפרה של הוראות חוק הנוגעות לחוקיות היבוא שאינן מפורטות בצו יבוא חופשי (ובצווים אחרים שהותקנו על פי פקודת היבוא והיצוא) אינן מהוות הפרה של פקודת היבוא ואינן מאפשרות הטלת כופר כסף, אלא אם כן אותם דברי חקיקה קובעים אחרת.

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב