דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיומנה של יועצת להתנהגות חתולים 

מאת    [ 09/07/2007 ]

מילים במאמר: 1527   [ נצפה 7075 פעמים ]


ת"א 61397
טל' 03-5491856
0528265024
03-5491856, Cami Narkis [ca_vana@yahoo.com]

קמליה נרקיס-יועצת להתנהגות החתול
בעלת תואר שני בפילוסופיה מאוניברסיטת ת"א


יעוץ והדרכה לבעלי חתולים

מיומנה של יועצת להתנהגות החתול

חלק א'-פנייה לעזרה

מלי התקשרה אלי בדמעות ובקשה שאגיע לביתה לביקור בית משום שהחתול שלה דון, אנגורה טורקי לבן, תוקף אותה בכל אשר תלך ועל מנת להתגונן מפניו היא מסתובבת בבית עם מטאטא. מיד שאלתי האם החתול חרש והיא אמרה שכן.

טלי התקשרה אלי בהמלצת הווטרינר ובקשה עזרה משום שהחתולה שלה דאפי החליטה לעצב מחדש את חדר האורחים באמצעות השחזת טופריה על הכורסאות בסלון וכבר השחיתה את צורתן.

קרין בקשה שאגיע לביקור בית משום שהחתולה שלה לילי, פרסייה, מעוקרת וחסרת ציפורניים, בת שלוש עושה צרכים מחוץ לארגז חול. קרינה ציינה שזהו ביתה השלשי של החתולה.

בשלושת המקרים האלה הבעלים החליטו להזמין אותי לביקור בית משום שהם כבר לא הצליחו ליהנות מחברתו של החתול, יותר מכך הקשר ביניהם הפך מעיק קשה ורווי בקונפליקטים. קשר שהחל באהבה וליטופים, התדרדר למערכת יחסים קשה ובלתי מספקת הן לבעלים והן לחתולים. בשני מקרים, זה של התוקפנות כלפי הבעלים (המקרה של דון) והמקרה של עשיית צרכים מחוץ לארגז חול (המקרה של לילי) הבעלים חשבו או על מציאת בית חדש לחתולים או על הוצאתם לרחוב.

כך שכאשר אני נכנסת בדלת ביתם של אנשים אלה תחושה מאוד קשה מלווה אותי-התחושה שבמידה ולא אצליח לתקן את התנהגות החתול, החתול עלול לא לאבד רק את ביתו כי אם גם את חייו.


חלק ב'-"נעים מאוד, אני יועצת להתנהגות החתול"

המקצוע בו אני עוסקת, יועצת להתנהגות החתול, (Feline Therapist or Feline (Behaviorist מעורר צחקוק קל מצד השומעים או שקט מביך. לאחר שאני חוזרת על שמו של עיסוקי, בד"כ מגיע הסיכום הבא: "את, פסיכולוגית לחתולים". אז, זהו, שלא אני לא עוסקת בנפש החתול אני עוסקת בהתנהגותו. כאשר מפרקים את המילה פסיכולוגיה אנו מקבלים שתי מילים פסיכו ולוגיה מילים אלה מקורן בשתי מילים יווניות פסיכה ולוגוס.
פסיכה פירושו- נפש
לוגוס- מילה, דיבור, תבונה, דין וחשבון.

כאשר אנו עוברים משבר בחיינו יש בידנו האפשרות, להתיישב על כורסת הפסיכולוג, לדבר על הקשיים בחיינו ולהתייעץ עמו. חתול שנמצא במשבר מראה לנו זאת באמצעות שינוי בהתנהגותו. (עשיית צרכים מחוץ לארגז, תוקפנות, טיפוח אובססיבי, אכילת זנב, יללות ועוד).

דברים רבים יכולים לגרום לסטרס בחייו של חתול, כמו למשל, מעבר דירה, מוות של בן משפחה אהוב, כניסה של אדם או בע"ח חדש הביתה ועוד.

הייעוץ ההתנהגותי מטרתו לעזור לבעלים להתחקות אחר מקורות הסטרס וחוסר הנחת שהחתול עובר ולנטרל אותם. בעלי החתול הינם מרכזיים להצלחת הטיפול ההתנהגותי בקיצור, סבלנות ונכונות הבעלים להתחייב לעבודה עם החתול הם המפתח להצלחת הטיפול.

חשוב לזכור, שייעוץ התנהגותי לבעלי חתולים הוא ייעוץ המשלים את עבודת הווטרינר. מטרתו לסייע למשפחה להבין את שפת החתול ואת מצוקותיו.
לפני שאני נכנסת לסיפור יש שני אנשים חשובים האמונים על רווחת החתול בעלי החתול והווטרינר אל הדואו הזה מצטרפת היועצת להתנהגות החתול.

שיטת העבודה

1. לאחר השיחה הראשונית בטלפון הבעלים מתבקש לקחת את החתול לבדיקה וטרינרית על מנת לשלול בעיה רפואית למשל, עשיית צרכים מחוץ לארגז חול, יכולה לנבוע מבעיות בדרכי השתן.
2. ברגע שיש אישור על בריאות החתול , נקבע מועד לביקור בית - מתן יעוץ טלפוני נחשב למעשה לא אתי ועלול לפגוע בחתול.
על-מנת לקבוע את הסיבות לבעיה ההתנהגותית נדרש מפגש עם החתול ובעליו. רק בסביבת חייו הטבעית של החתול נוכל לבדוק האם צרכיו מסופקים ומהי האינטראקציה בין החתול לבין משפחתו. פתרון הבעיה דורש עבודה עם המשפחה ועם החתול.

נחזור כעת למקרים שהצגתי בתחילת המאמר:

1. מדוע דון תוקף את מלי?
2. מדוע דאפי הורסת את הסלון של טלי?
3. מדוע לילי עושה את צרכיה בכל הבית?

במאמר זה אדון רק במקרה הראשון- במקרים האחרים אדון במאמרים אחרים.

חלק ג'-מדוע דון תוקף את מלי? (ניתוח מקרה)

נחזור כעת, למקרה של דון אנגורה טורקי לבן, חרש, בן שמונה. בעלת החתול והמטפלת העיקרית שלו, סיפרה לי שהחתול עוקב אחריה ותוקף אותה, אבל לא את בעלה ועל מנת להתגונן מתקיפותיו היא מסתובבת בבית עם מטאטא, איתו היא הודפת את החתול.

ההיסטוריה של דון

דון הייה בן יותר מחצי שנה כאשר הילד בן ה12, קנה אותו בכספי יום ההולדת שלו מחנות לחיות מחמד. ההורים היו מופתעים, כאשר הילד הביא להם את הפוף הלבן הביתה, משום, שמעולם לא גידלו חתולים. החתול נלקח לווטרינר רק לאחר מספר חודשים, כאשר בני המשפחה שמו לב שדון אינו עונה לשמו. לאחר בדיקה מקיפה הווטרינר בישר למשפחה שדון חרש בשתי אוזניו, תופעה שאיננה נדירה בחתולים לבנים הוא הסביר. לאחר מכן החתול עבר סירוס.

שום הנחיות מיוחדות לא ניתנו למשפחה על הדרך שבה יש לתקשר עם חתול חרש. עם הזמן, החתול הפך למאוד אגרסיבי משום שבני המשפחה לא ידעו כיצד לתקשר איתו. התוקפנות התבטאה בטיפוס על רגליה של מלי, התלות ושריטת רגליה עד זוב דם.

בגיל שנתיים המשפחה החליטה לטפל בתוקפנות שלו ע"י עקירת ציפורניים. לאחר הניתוח החתול הפסיק לשרוט אבל הוא התחיל לנשוך את מלי עד זוב דם. לאחר שהבן עזב לצבא המצב החמיר.
מלי הינה המטפלת הראשית של החתול בבית, כאשר היא נמצאת בבית הוא לא מש ממנה, הוא עוקב אחריה לכל מקום אליו היא הולכת. וכשהיא יושבת על הספה הוא פשוט מתבונן בה בריכוז רב.

לפני שנה וחצי כאשר שלי לא יכלה לסבול יותר את הנשיכות ואת הנהימות שלו כאשר היא קמה מהספה או התיישבה מלי החלה להסתובב עם מטאטא. דון שונא את המטאטא והוא החל לתקוף את שלי עוד יותר.
הבעלים החליטו בהמלצת הווטרינר לקחת את החתול לבדיקה אצל ווטרינר מומחה להתנהגות חתולים. הווטרינר במרפאתו החליט שיש לתת לחתול פרוזאק.
מלי לא הצליחה לתת לחתול את הפרוזאק הוא ירק אותו והמשיך לאכול בנחת. (דרך אגב דון הוא החתול הראשון שפגשתי בחיי שאינו שותה מים נוזלים הוא מקבל עם האוכל הרטוב אותו הוא אוכל כל יום קופסא ביום.)

ניתוח המקרה של דון

1. החתול חרש - הבעלים מגדלים בביתם כבר 7 שנים וחצי חתול חרש ואף אחד לא הסביר להם שעם חתל חרש יש לתקשר אחרת. ( למשל, אסור בשום פנים ואופן להפתיע את החתול).
2. מחסור במשאבים- לא היו לדון משחקים (אף אחד לא משחק איתו) לא היו מדפים, מקומות מסתור, פינת חתולים בבית, לא השאירו לו צעצועים בשעות הארוכות בהם בילה לבד בבית.
3. הבעלים הענישו את החתול בעיקר באמצעות הפחדה באמצעות המקל והשפרצת מים. (אסור בשום פנים ואופן להעניש חתולים).
4. נוצר קשר של תלות חזקה מדי בין מלי לחתול מבחינתו היא הייתה הקשר היחיד לעולם ועפ"י תנועותיה הוא קרא את העולם.

תכנית טיפול

תכנית הטיפול התמקדה ביצירת קומוניקציה חדשה עם החתול החרש קומוניקציה המבוססת על הבנת צרכיו של דון וסיפוקם. (תכנית עבודה עם חתול חרש).
ניתנו המלצות לגבי יצירת סביבה חתולית.
הבעלים קבלה תכנית טיפול לתיקון הקשר עם דון כאשר השלב הראשון הייה להימנע מליטוף יתר, נעיצת מבטים והענות מידית לכל גחמה של החתול. כמו כן היא התבקשה לא למקד את תשומת הלב שלה בחתול אלא להתעסק בענייניה ללא שום קשר לחתול, מיקוד יתר בחתול גורמת לחתול להתמקד בה כל הזמן.
שיתוף בעלה של מלי בדאגה ובמשחק עם החתול.
משחק כתראפיה- הבעלים התבקשו לשחק עם החתול במשחקי חכה.
בקשתי מהם שיתייעצו עם הווטרינר בקשר להתחלת הטיפול בפרוזאק במקביל לטיפול ההתנהגותי הווטרינר בדק את החתול ונתן את הסכמתו אבל משפחה החליטה להתמקד רק בטיפול ההתנהגותי.

חצי שנה לאחר סיום הקשר איתם קבלתי עדכון מהבעלים שתוקפנות החתול ירדה ב 60% בזכות כל השינויים שהם הכניסו בחייו של החתול. מבחינתם זו הצלחה וחייה של מלי הפכו הרבה יותר טובים במחיצת החתול והקשר איתו השתפר.

נספח

סיכום והערכה-חלק מהדו"ח שנשלח למלי

אני מתרשמת שדון כחתול חרש סובל כל ימיו מחוסר בטחון בטריטוריה שלו. מגבלת השמיעה היא מגבלה רצינית מאוד אצל חתולים ולכן יש צורך ללמוד לתקשר איתו ולהרגיע אותו.
החתול מבלה שעות ארוכות לבד ללא שום פעילות חתולית.
החתול אינו יכול להשחיז ציפורניים ולהקטין את הסטרס בו הוא מצוי.
כתוצאה מכל אלה דון נמצא במצב בלתי אפשרי של חוסר אונים, שעמום, וסטרס כאשר שלי היא הקשר היחיד שלו לעולם. בעיות ההתנהגות של דון נמשכות מאז שהייה גור.
תכנית הטיפול תתמקד בהבנת שפתו של דון הקטנת סטרס, חיזוק הביטחון של דון בטריטוריה שלו ויצירת קשר חדש עם מלי ובעלה. כמו כן נשנה מעט את סביבת הבית על מנת להפוך את הבית ליותר חתולי.


המלצות

התנהגות נכונה עם חתולים חרשים

1. אסור בשום פנים ואופן להפתיע את החתול. כאשר מתקרבים לחתול חרש מומלץ לרקוע על הרצפה על מנת שהחתול ירגיש את הויברציות. אפשר למחוא כף.
2. כאשר רוצים לקום מהספה מומלץ להסב את תשומת לבו באמצעות כדור או משחק חכה.
3. כאשר אתם נכנסים לחדר והחתול ישן אין להעיר אותו ע"י ליטוף מומלץ לרקוע על הרצפה ולחכות שיתעורר.
4. במידה והחתול ער אבל תשומת לבו נמצאת במקום אחר הסבו את תשומת לבו ע"י כניסה אטית אל תוך שדה הראייה שלו או באמצעות משחק חכה או כדור.
5. אל תיגשו מאחורי חתול חרש ותרימו אותו מבלי להודיע לו על כך קודם.
6. ניתן להסב את תשומת לבו ע"י קרן ליזר אדומה.
7. ניתן גם לנופף ביד בעדינות מבלי להפחיד אותו.
8. ניתן להזמין את החתול לאכול ע"י כיבוי והדלקתו של אור המטבח.


ביבליוגרפיה

1. Dodman, Nicholas, BMVS, The cat who cried for help-Attitudes, Emotions, And the Psychology Of cats, Bantam , New-York,1998
2. Myrna M. Milani, D.V.M, The Body Language And Emotions of Cats, William Morrow, New-York 1987
3. Amy Shojai, Kitten Care and Training, Howell Book House, New-York, 2001
4. Pam Johnson, Think Like a Cat, Penguin Books 2000
5. John C. Wright, Is Your Cat Crazy, Macmillan 1994
6. Wendy Christensen, Out Witting Cats, The Lioness Press, 2004
7. Mordecai Siegal, (ed). The Cornell Book of Cats, Villard Books 1997
8. Dennis C. Turner, (ed). The Domestic Cat The Biology of its Behaviour, Cambridge University Press 2000.

קמליה נרקיס בעלת תואר שני בפילוסופיה מלמדת פילוסופיה במשרד החינוך ובהסתדרות המורים ומומחית להתנהגות חתולים. במסגרת עבודתי מבקרת בביתם של חתולים עם בעיות התנהגות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב