דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההגדרה של משבר 

מאת    [ 07/07/2007 ]

מילים במאמר: 624   [ נצפה 8757 פעמים ]

מהו משבר? שינוי חריף, מפנה חד, מעבר מכריע ממצב למצב שונה ממנו, ירידה, שפל [1],[2],[3].

על פי מודל פורצי המחסומים, משבר במהותו הוא "מחסום"- מחסום דרכים. לרוב לא מתוכנן, לא צפוי, פתאומי, הנוצר בעקבות תהליך דינמי. תהליך היכול להמשך לעיתים לכל היותר כמה שניות. בדומה לאבן המתגלגלת לעבר כביש וחוסמת לפתע את התקדמותנו. משברים נובעים בדרך כלל, מקריאה והבנה מוטעים של ההווה -"האיפה?" ושל העתיד - "הלאן?".

תורת ניהול המשברים הינו כלי אסטרטגי מרכזי, המשיב על שאלת "איך?"- מפת דרכים. כלי הישרדות מרכזי במאה ה-21. שלבי החיים של משבר, מתחלקים לארבעה. הראשון - המשבר הוא מחסום עתידי אפשרי. השני - המשבר מתממש בפועל, הופך למחסום, ומונע את התקדמות הארגון/הפרט/החברה/המדינה אל עבר יעדיהם. השלישי - הארגון מתמודד עם המשבר, משיב על שאלת "איך?", ופורץ את המחסום. הרביעי - המשבר הסתיים, המחסום נפרץ, והארגון ממשיך בדרכו לכיבוש חזונו ויישום יעודו.

כיצד מתמודד העיט עם משבר - עם סופה [4]? זמן רב לפני כן, העיט מודע לסערה המתקרבת. הוא עף לנקודה גבוהה, וממתין לבוא הרוח. כשהסערה מכה, הוא פורס את כנפיו והרוח מובילה אותו מעלה. בעת שהסופה משתוללת מטה, העיט נוסק. העיט איננו נמלט מהסערה, הוא מסתייע בה להתרומם מעלה. כשסערת החיים תוקפת אותנו - כולנו נחווה אותה - ניתן להתעלות מעליה, בכך שנכוון את מחשבותינו ואמוננו פנימה. הסערה לא צריכה להתגבר עלינו. אנחנו יכולים להרשות לכוח הפנימי בתוכנו להרימנו מעלה. כוחנו הפנימי מאפשר לנו לרכב על רוחות הסערה, המביאים טרגדיה, כשלונות ואכזבות לחיינו. לא מטלות החיים הם אלו הגורמות לנו לשקוע, אלא הדרך בה אנו מתמודדים עימן.

כך הדבר בהתייחס למשברים ולניהול משברים. במקרים רבים, הבעיה לא תהיה המשבר עצמו, אלא כיצד טיפלנו במשבר. לא יאשימו אף אחד על משבר אליו נקלע. כן, יבואו אליו בטענות, אם נכשל בהתמודדות עם המשבר.

מתוך הספר 'דרכו של לוחם האסטרטגיה', מאת רמי הסמן
פרק 13, ניהול משברים - כלי אסטרטגי מתקדם, חלק ראשון
טרום עריכה
חשיפה ראשונית
 

[1] משבר. 1. 2. הנזכר למעלה; 3. (במקרא) פי הרחם באשה שהילוד פורץ ויוצא בו לאויר העולם; 4. (בתלמוד) כסא שהיו מושיבים עליו את היולדת בשעת הלידה; בא עד משבר הגיע לנקודה מכרעת.המלון העברי המרכז/ אברהם אבן-שושן/ קרית-ספר, /1987 עמ /427-426 ISBN 965-17-0103-X

Crisis. [Greek: Krisis = decision/ Chinese: Wei-Ji = danger & opportunity] (15c) 1 a: the turning point for better or worse in an acute disease or fever; b: sudden attack of pain, distress, or disordered function; c: an emotionally significant event or radical change of status in a person’s life (a midlife crisis). 2: the decisive moment (as in a literary plot). 3 a: an unstable or crucial time or state of affairs in which a decisive change is impending; esp: one with the distinct possibility of a highly undesirable outcome >; b: a situation that has reached a critical phase . Merriam Webster’s Collegiate Dictionary/ 1997/ pg 275/ ISBN 0-87779-710-2

[2] Climax. [Greek: Ladder] in dramatic and nondramatic fiction, the point at which the highest level of interest and emotional response is achieved. In the structure of a play the climax, or crisis, is the decisive moment, or turning point, at which the rising action of the play is reversed to falling action. Encyclopaedia Britannica Article/ www.britannica.com/eb/print?eu=24778/ 18.6.2003

[3] נקודת מפנה. אחרי תקופה של התנוונות באה נקודת מפנה. האור החזק שגורש חוזר. יש תנועה, אך היא לא מגיעה באמצעות כוח. התנועה היא טבעית, עולה בספונטניות. מסיבה זו הטרנספרומציה של הישן הופכת לקלה. הישן נעלם והחדש מוצג. שתי הפעולות מותאמות בזמן, בדרך זו לא נגרם נזק. קבוצות של אנשים בעלי דעות משותפות נוצרות. מאחר וקבוצות אלו באות יחדיו במודעות ציבורית מלאה והן בהרמוניה עם הזמן, כל נטיה אנוכית לפרדנות נמנעת, ולא עושים כל טעות.

 The I CHING/ Richard Wilhelm Translation/ Routledge & Kegan Paul, 1985/ Fu - Return, pg 97/ ISBN 0-7100-1581-X

[4] Eagles in a storm/ via Debbie Lemacher/ A Marshmellow message from www.kryon.org, April 23 2002

רמי הסמן, מומחה לאסטרטגיה שיווקית. מרצה לשיווק מדיני וחברתי בתוכנית הבינלאומית, בבית הספר למנהל עסקים, במרכז הבינתחומי בהרצליה. עמית מחקר בבית הספר לממשל ולמדיניות, בפקולטה למדעי החברה, ומרצה אורח בפקולטה לניהול, בבית הספר למוסמכים במנהל עסקים, באוניברסיטת תל אביב.

http://rommeyhassman.blogspot.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב