דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זוגיות מתנפצת- האם יש זכויות? 

מאת    [ 29/12/2010 ]

מילים במאמר: 509   [ נצפה 2216 פעמים ]

 

אם חשבתם שנישואים אזרחיים מצילים אתכם מתסבוכת משפטית בעת פרידה? כדאי שתחשבו שוב... במצב המשפטי במדינת ישראל כיום, מי הנמצא בקשר זוגי, נשוי או לא, אינו יכול לדעת לדעת בבהירות מה יהיו זכויותיו על פי חוק אם ייפרד מבן זוגו.


עשרות פרמטרים המשתנים במהירות , התלויים במעשיו של אותו אדם, התנהגות בן זוגו, והעדר חקיקה מתאימה יקבעו את מצבו. בתי המשפט לא מסייעים למצב הסבוך ממילא בדיני המשפחה, ביוצרם הלכות פרטניות, שאולי יוצרות צדק במקרה ספציפי, אך זורעות בלבול ומבוכה ככלל. לגבי כל אחד משלושת מצבי הקשר הזוגי: נשואים ברבנות, נשואים אזרחית או מי שמקיים קשר זוגי בפועל ללא התקשרות פורמאלית (ידועים בציבור), לא ניתן לדעת בוודאות על פי הדין הנוהג היום במדינת ישראל, מה מערך הזכויות והחובות שיוצר הקשר ומה יהיו התוצאות בעת התרתו. יתרה מזו, מה שקובע בפועל הוא "הסכם ההתקשרות", אשר בעצם לא נכתב בפועל, והינו יציר פיקטיבי של בתי המשפט אשר בבואם לדון בסכסוך בין בני הזוג, הם יוצרים כאילו "הסכם" בדיעבד. מכאן - החשיבות של יצירת הסכם אמיתי, מאוזן ושקול, שיוצר כל זוג, בכל שלב ביחסים בו קיים משבר.

 

הליך גישור בונה הסכם

זוגות נשואים

מספר חורים פעורים במשפט הישראלי בכל הנוגע לזכויות וחובות בני זוג נשואים, את אלו ניתן לסתום בקלות יחסית במסגרת הליך גישור טרום נישואים. יצירת הסכם בתהליך גישור יצור איזון מתאים בין הצדדים ובכך תיווצר וודאות הן לגבי זוג העומד להינשא (הסכם נישואין או הסכם יחסי ממון) והן לגבי זוג המצוי במשבר (הסכם שלום בית) או לגבי זוג העומד ערב גירושין (הסכם גירושין).

 

נישואים אזרחיים

 האם יכול זוג ליצור וודאות ביחסים על ידי התחמקות מהמוסד הרבני ובחירת מסלול אלטרנטיבי אזרחי? עבור זוגות שנישאו בנישואין אזרחיים, נראה שהמערכת החוזית שולטת בכיפה, אך מערכת זו הינה כוללנית, ואינה מותאמת לדיני המשפחה. היא אף אינה קובעת קריטריונים ברורים לתכולתו של החוזה הלא כתוב בין הצדדים. יצירת הסכם בתהליך גישור עבור זוגות כאלה הוא הכרח המציאות.

 

ידועים בציבור

האם מצבם של זוגות שהחליטו להימלט ממסגרות ממוסדות ובחרו שלא להינשא הינו יציב יותר? לגבי זוגות אלה, המצב המשפטי הינו הסבוך ביותר. דיני "ידועים בציבור" מעניקים זכויות נרחבות לידוע בציבור מחד, ומאידך סף הכניסה אליהם הוא מהנמוכים בעולם. עבור "ידועים בציבור", עצם החיים המשותפים מגלמים בתוכם התחייבויות משפטיות הכפויות על הצדדים, מבלי יכולת להתנער מהן. אם חשובה למי מהם ההפרדה הרכושית, טוב יעשו אם יעגנו אותה בהסכם ברור ומפורט אשר יגדיר: "מה שלי, מה שלך ומה שלנו" צעד כזה עלול למנוע הרמת גבה ותמיהות בהמשך הדרך על שק הזכויות התפוח, המוענק לידועים בציבור על ידי בתי המשפט.

 

גישור המייצר הסכם בעל תוקף משפטי

הליך גישור בפועל מטרתו לייצר הסכם בעל תוקף משפטי. בסיום התהליך, מקבלים הצדדים הסכם זוגי תפור על פי מידותיהם. ההסכם מכיל את כל הנקודות הרלוונטיות לאותו זוג: נישואין, גירושין, משמורת ילדים, הסדרי ראיה, מזונות אישה, מזונות ילדים, דירה, רכב, פנסיה, חסכונות בנק, חובות, השקעות, מניות, אופציות ועוד ועוד. משהושלם ההסכם וקיבל את צביונו כמסמך משפטי, הוא נחתם על ידי הצדדים ומובא לאישור בית משפט לענייני משפחה.

הסכם שכזה נבנה מתוך הקשבה הדדית והבנת המשמעויות והתוצאות האישיות והמשפטיות. חשוב ביותר: זהו הסכם שכל צד יכול לחיות עמו בשלום.  למאמר המלא על הליך גישור ליצירת הסכם זוגיות.

 

גישור משפחתי וייעוץ משפטי | הדרה מטר href="mailto:matarhadara@walla.co.ilmatarhadara@walla.co.il">">matarhadara@walla.co.il  |   054-474-5085




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב