דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חלוקת רכוש, דירה והילדים שבאמצע 

מאת    [ 26/12/2010 ]

מילים במאמר: 527   [ נצפה 2228 פעמים ]

באנגליה יש חוק משנת 1984 שקובע ששיקולי הילדים יהיו הכי משמעותיים כשמדובר בחלוקת רכוש ההורים. בישראל התמונה שונה. כאשר בני זוג עומדים בפני סיום הקשר ביניהם, בדרך כלל הנכס העיקרי שלהם הוא דירת המגורים ועליהם להחליט מה לעשות לגביה. עם זאת, מדובר גם בדירה שמשמשת למגורי הילדים. האם זה נלקח בחשבון?

תיקון לחוק יחסי ממון

לאחרונה, תוקן חוק יחסי ממון, והוסיף ס' 6א' הקובע: "ראה בית המשפט או בית הדין כי לצורך ביצוע איזון המשאבים יש למכור דירה המשמשת למגורי בני הזוג או למגורי ילדי בני הזוג הקטינים ובן הזוג המחזיק בהם, לא יורה על ביצוע המכירה והיא תעוכב, כל עוד לא נוכח בית המשפט או בית הדין כי לילדי בני הזוג הקטינים ולבן הזוג המחזיק בהם, יחדיו, נמצא הסדר מגורים אחר המתאים לצרכיהם, לרבות הסדר ביניים למגורים זמניים המתאים לצרכיהם, לתקופה שיקבע." האם די בכך כדי להבטיח קורת גג הולמת לילדים ?

משמעות סעיף זה בחוק יחסי ממון הוא , שכאשר הערכאה המשפטית  דנה במכירת הדירה,  צריכה היא לוודא כי לילדים של הצדדים ולהורה המשמורן יש "סידור מגורים" מתאים.

מה זה סידור מגורים?  צריך להבין, שהסעיף אינו מבטיח המשך המגורים של הילדים באותה דירה שבה חיו עם הוריהם.  לכן גם אינו  מבטיח יציבות והמשכיות כך שהסביבה של הילדים תישאר מוכרת ובטוחה, דבר שהוא קריטי כשהתא המשפחתי מתערער.

עדיפות לזכויות קנייניות במקום לילדים

בפועל, בתי משפט נותנים עדיפות למכירת הדירה, ונותנים עדיפות לזכויות הקנייניות של בני זוג בדירה על פני זכותם של  הילדים להמשיך להתגורר בה. (בית משפט משפחה ת"א 8821/96 וכן: פורטנוי נ' פורטנוי.  ע"א 803/93 כליפא נ' כליפא) . ומה לגבי בתי הדין הרבניים? האם שם נוהגים להבטיח מדור לילדים? התשובה היא לא! הדין העברי מבטיח (במקרים מסוימים) את זכותה של האשה למדור, אך כלל אינו מתייחס לזכות עצמאית כזו של הילדים.

בתיקון של סעיף 6א לחוק יחסי ממון הוסף סעיף קטן נוסף (ד), הקובע שכאשר בני הזוג לא מסכימים לגבי חלוקת הרכוש, יחליט בית המשפט ויתחשב במצבו הכלכלי של כל אחד מבני הזוג  וגם בטובתה של הילדים הקטינים, באופן שיפגע כמה שפחות ברווחתם. הניסוח די פתלתל ולא מבטיח את הזכות של הילדים להתגורר בדירה אלא פותח שורה שלמה של שאלות כדוגמת: מה זו רווחתם? ומה אם כל אחד מההורים יפרש את המונח "טובת הילדים באופן שונה? ומה אם זה שרוצה למכור הדירה משיקולים כלכליים ישכנע בבימ"ש כי המכירה היא "לטובת הילדים", או הפוך - הורה שרוצה להשאר בדירה עם הילדים "ידביק" להם כל מיני קשיים בלימודים, בהתפתחות וכו' ?

גישור מתחשב בטובת הילדים

לסכום, גם אחרי התיקון בחוק , הילדים נמצאים במדרגה אחת למטה בסולם שנותן עדיפות מכרעת לשיקולים כלכליים של ההורים. דרך יחידה לפתור זאת היא באמצעות הליך גישור מקצועי, אמין, שיקח בחשבון את מערך כל השיקולים הכרוכים בפרידה: בריאות, גיל ,הכנסה, טיפול בהורים מבוגרים, מרחק ממקום העבודה , חלוקת הנטל בטיפול בילדים, ועוד פרמטרים רבים שכולם יחד בונים פאזל של "הורות לאחר פרידה" שבו הילדים זוכים לתפוס מקום טוב יותר באמצע.

לקביעת פגישת ייעוץ בנושא עם מגשרת ועורכת דין הדרה מטר 054-474-5085 או במייל matarhadara@walla.co.il

 


 

גישור משפחתי וייעוץ משפטי | הדרה מטר matarhadara@walla.co.il | 054-474-5085




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב