דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פראייר חנון וקומבינות - סממני הזרם העכור במדינת ישראל? 

מאת    [ 02/07/2007 ]

מילים במאמר: 514   [ נצפה 2766 פעמים ]

הלוואי ואתבדה, אך נראה לי שבחברה הישראלית מתפתח זרם עכור אך רחב ועצום המכתיב לכולנו, בין אם נרצה ובין אם לא נרצה, התנהגויות מכוערות כגון: חוסר אמינות, חוסר אחריות, חוסר התחשבות, חוסר אכפתיות, חוסר אמפתיות ועוד תכונות שליליות כהנה וכהנה.

זה לא חדש, זרמים דומים קיימים בכל חברה אנושית דינאמית ותוססת. הבעיה עם הזרם שלנו היא שהוא הפך להיות הזרם הדומיננטיmainstream - - בחברה הישראלית. הוא זה המשפיע ולוחץ על כולנו, באופן מודע ובעיקר תת מודע, כמכבש ענק האופף אותנו מכל עבר ופועל אט אט אבל בהתמדה לשנות אותנו - להיות כמו אלו שכבר מתנהגים באופן לא מנומס ולא תרבותי ולא מוסרי כמצוותו ודתו של זרם מסואב והרסני זה.

מי מאיתנו לא רצה פעם להתנדב, לתרום לחברה, לעזור לזולת, להיות אדם טוב ומיטיב לסביבתו? היום יש לזה שם נחמד שישים אותך לקלס: אתה פשוט פראייר. נקודה. ומי מאיתנו לא רצה לעשות דברים רק בדרך הישר? אך היום אתה לא שווה דבר בהרבה מאוד מקומות אם אינך יודע לעשות קומבינות (לקמבן). ואם אתה סתם אדם ישר וקצת תמים אז אתה פסול מכל וכל מפני שאתה ממש חנון. שלא לדבר על מה שקורה בפוליטיקה שם עיקר העיסוק הוא בדילים ובספינים שכידוע לא מריחים טוב, בלשון המעטה, והשומר נפשו ירחק ממנה ת"ק על ת"ק.

ויש לי חדשות בשבילכם - הכינויים האלה בשפת הסלנג העברית, שלעתים קרובות מאוד מיובאים לשפת הרחוב הישראלי מהסלנג הצה"לי, אינם דבר שיש להקל בו ראש. כלל וכלל לא. הם מסוכנים ביותר... על רובנו הם מהלכים אימים אפילו אם אנו לא יודעים להצביע עליהם. לפיכך, אפילו אחרי שמחנכים אותנו כל שנות הילדות להיות אנשים טובים וישרים, אנו מתבגרים ותוך כדי כך חווים שהמציאות הסובבת אינה תואמת את ערכנו הבסיסיים עליהם גדלנו. ואז, רובנו עוברים לכאורה תהליך חיובי מבחינה פסיכולוגית, "סוציאליזציה" שמו. אך בפועל אט אט אנו מתעקמים ומתעקלים ומתקפלים ומשתנים בכיוון שמכתיב עולם המבוגרים כאן במדינת ישראל בו שורר ושולט ברמה הזרם המרכזי העכור.

במצב מוסרי ירוד שכזה אפשר אולי לחיות באירופה, אך לא כאשר אנו מוקפים באויבים שמולם אנו חייבים ברמת לכידות משמעותית. ועתה, אם לא יתרחש לנו נס גדול - מה לדעתכם הכתובת שכבר חקוקה על הקיר לגבי מדינת הגמדים שלנו הצועדת לכיוון של רפובליקת חומוס?

הנס אינו מאוד מסובך ואפילו אינו מעל לכוחות הטבע. כי דרוש "נס" אשר יתבסס על הקיים בחברה הישראלית - צירוף של אלמנטים שיהפכו את הקערה על פיה - יהפכו את כיוונו של הזרם העכור ויהפכו אותו לזרם מתקן ומועיל.

הפיכת הכיוון כבר תביא לשינוי המיוחל בהדרגה, היא תעשה את כל העבודה המתקנת בדיוק כמו שקודם הזרם העכור ביצע השחתה של החברה באופן סיסטמתי ולאורך שנות קיום המדינה.

אני סבור, שבמיוחד בשנים האחרונות כבר קיים מאבק מסוים בין שני זרמים כנ"ל. אפשר לקרוא על כך אפילו בעיתון. שמו של הספר שחיבר ד"ר משה קרוי "בני אור ובני חושך" לכאורה היה יכול לשמש כותרת נאה לשרבוט זה אך לפי הבנתי אין "בני אור" ולעומתם "בני חושך" אלא בכולנו חלקים שהם מוארים יותר וחלקם מוארים פחות.

בהתאם, אם ייווצר זרם חברתי צלול-ברוך-בונה-מועיל המפיץ אור על פני כל החושך, תחת זרם חברתי עכור-מקולל-הורס-משחית המנסה לדחוק ולסגור על האור ולהשליט את שלטון האפלה, זה אולי לא ייחשב בעיני רבים לנס שמעל לטבע, אך זה אולי יראה לכולנו תהליך חברתי מופלא.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב