דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לזהות מזיקים ומחלות בגינת הגג ואיך לטפל בהם? 

מאת    [ 18/12/2010 ]

מילים במאמר: 674   [ נצפה 6732 פעמים ]

גינות גג סובלות ממזיקים ומחלות קשה יותר מאשר גינות קרקע, מחד, משום תנאי סביבה אופטימאליים בגינת הגג שכוללים מים בשפע וחום (שיוצרים לחות) אשר מאיצים את התפתחות המחלה או המזיק. מאידך, בשל טיפול לא נכון שמביא לעקה של הצמח ולהחלשותו, כגון עודף השקיה ומיעוט אוויר באזור בית השורשים, עודף דשן והמלחה של המצע.

חשוב לדעת, שמרבית הצמחים מגיעים נגועים קלות מהמשתלות ולכן קשה להימנע מהפגיעה בהם.  צריך לזכור, שבמידה והצמח נגוע בכמות קטנה של מזיק, לא חייבים להתערב כלל!. במקרים אחדים, כדאי להמתין בסבלנות לשינויי מזג האוויר, כיוון שחמסינים וקור מדכאים חלק גדול מהמזיקים. במקרים אחרים, מומלץ לטפל בתנאי הגידול שהביאו להחלשות הצמח, משום שצמח חזק יכול להתגבר על מחלות ומזיקים. בכל מקרה, רצוי להמנע ככל האפשר משימוש ברעלים שעלולים לגרום נזק לסביבה, ולפנות לפתרון זה רק כמוצא אחרון.

ניתן לחלק את מרבית המחלות והמזיקים למספר קבוצות עיקריות: פטריות, חרקים ועכבישים, זחלים וחלזונות.  המחלות והמזיקים פוגעים בפירות, פוגעים בהמשך הצימוח התקין של הצמח ומביאים להחלשתו, ולעיתים אף מעבירים וירוסים.  כמות גדולה של מזיק על צמח צעיר בגינת הגג יכולה להמית אותו.

שיטות הטיפול העיקריות הנן: טיפול בחומרי הדברה כימיים (ריסוסים או גרגירים) שיעילים במקרים רבים נגד מזיקים שונים, הדברה אורגנית (שמנים ותמיסות צמחיים), הדברה ביולוגית, קרי הבאת "אויב טבעי" שאמור לאכול את מרבית המזיק הקיים, או חומר שעשוי מחרק אחר, שתילת צמחים דוחי-חרקים בתוך הגינה (כגון סרפד, שום), ושיטות "ביתיות", כגון רשתות לגינת הירק, ניגוב העלים הנגועים, טבילת השתיל בדלי מים לפני שתילתו, גיזום החלקים הנגועים בצמח (מאוד לא מומלץ, רק במקרים מסוימים ועל ידי אדם מקצועי), או עקירת הצמח הנגוע וייבוש קטע הגינה בו נמצא לתקופה של מספר שבועות.  ההמלצה שלנו היא לעבור לפחות אחת לחודש בגינה ולחפש מזיקים ומחלות.

ברשימה הבאה נפרט את המזיקים והמחלות הפופולאריים בגינות הגג בישראל ואיך לזהותם.  במשתלות, בחנויות הגינון ובאתרי אינטרנט שונים ניתן למצוא חומרי הדברה יעילים נגד מרבית המזיקים הללו.

1.      כנימת עש הטבק ? אחד המזיקים הקשים בגינות נוי (ובחקלאות), שעמיד לחלק מחומרי ההדברה משום הטיפולים הקודמים שעבר.  ממשפחת הפשפשאים, בגודל 1 מ"מ.  עש הטבק אוהב בעיקר מרווה ותבלינים, אך עובר מהם לכל שאר הצמחים בגינה. הכנימה יושבת לרוב בגב העלה. זיהוי: ברגע שננענע את הצמח, יעלה ענן לבן.. מומלץ לטפל מייד עם השתילה. מידע נוסף על עש הטבק. 

2.      אקריות קורים ? מזיק ממשפחת העכבישנים, בצבע אדום או צהוב. האקרית אוהבת חום ועמידה גם היא בפני חלק מחומרי ההדברה. עמידה פחות מפני אקריות טורפות.  זיהוי: סדרה של כתמים כסופים או צהובים על העלים. מידע נוסף על אקרית הקורים

3.      כנימת עלה ? מזיק שקל יחסית להפטר ממנו, ממשפחת הפשפשאים.  הכנימה מתיישבת על גב העלה, על צנורות ההובלה של הצמח. זיהוי: נמלים שמסתובבות על הצמח (ומייצרות סוכר מהפרשות הכנימה, 'טל הדבש'), עיוות/ קיפול של העלים, קבוצות גדולות של כנימות שיושבות יחד... מידע נוסף 

4.      כנימת מגן/ כנימה קמחית ? משפחת הפשפשאים, באורך 3-4 מ"מ. יושבת בעיקר בצמוד לשורשים.  זיהוי: משאירה אחריה גושים לבנים, או נמלים שמסתובבות באזור שורשי הצמח.  טיפול: הדברה כימית או בגרגירים, צרעות. 

5.      תריפס ? חרק בגודל 1-3 מ"מ, שמתיישב בעיקר בקודקודי צמחיה ובתוך עלי הכותרת. זיהוי: הכספה, או עיוות של העלים וצלקות-שפשוף בפרי. טיפול: הדברה כימית, אויבים טבעיים ושמנים, או רשתות ומלכודות דבק.

6.      זחלי עשים וזחלי פרפרים ? גודל: עד 3 ס"מ!. זיהוי: חורים בקצוות העלה.  טיפול: לתפוס ידנית ולהשמיד, או להפטר מהגלמים, או להדביר על ידי ריסוס או בגרגירים (הגרגירים יעילים רק נגד הזחלים שמגיעים למצע-הגידול!).

7.      חלזונות ("ברל'ה") ? לרוב מגיעים בתקופה מסויימת ונעלמים. זיהוי: במרכז העלה ניתן למצוא חורים או קטעים דקים. יוצרים נזק למעט מאוד צמחים בגינת הנוי, כך שניתן להתעלם מהם. אם בכל זאת רוצים לטפל, ניתן על ידי פיזור מלח גס על החלזונות, או בחומרי הדברה שקיימים בשוק, שמבוססים על אלכוהול.

8.      קמחון ? טפיל ממשפחת פטריות השק. מופיע כמעטה לבן על גבי העלה, לרוב משני צדיו, ונגרם מלחות.  אינו מזיק לצמחי הנוי, אך מעכב גידול של ירקות ועשבי תיבול, גפן ותות.  טיפול: גופרית, ריסוס כימי, שמנים.

9.  פייחת ?   פטריה בצבע שחור, שמתפתחת בעקבות 'טל-הדבש' שהותירו כנימות על הצמח.  הנזק של הפייחת הוא לרוב אסתטי בלבד, ורק במקרים בודדים היא מונעת את התפתחות הצמח. טיפול: טיפול במזיק שזיהינו, שמותיר את 'טל-הדבש'

נכתב על ידי תובל נול.

רב נוי: עיצוב, תכנון והקמה של גגות ירוקים וגינות במרפסת באמצעות תשתית מצע דק שמגנה על האיטום מפני חדירת מים ונזקי שורשים. רב נוי מעניקה ללקוחותיה ליווי וייעוץ מקצועי לאורך כל הדרך: משלב תכנון המבנה, בדיקת תשתיות האיטום ועד לפיתוח הנוף ובחירת הצמחייה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב