דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אכילה נכונה היא בעצם אכילה נבונה 

מאת    [ 28/06/2007 ]

מילים במאמר: 664   [ נצפה 10438 פעמים ]




המון פעמים אני נשאלת על ידי אנשים שלא זקוקים לדיאטה , שנראים טוב מאד, אך רוצים לשמור על בריאותם, רותי - מהי אכילה נכונה?

חשבתי רבות מה להשיב כי אין אמת אחת בנושא. יש המון אסכולות , השונות מאד אחת מהשנייה, אך יש דברים שכולם מסכימים כי הם הכי חשובים, נכונים לכולם, ועליהם אדבר היום.





עלינו להבין שגוף האדם צריך מגוון גדול של אבות מזון, של מינרלים, ושל ויטמינים.

בכל שנייה נתונה, נערכת בגוף פעילות של פירוק ובניית תאים, מתבצעת שרפת אנרגיה לתפקוד כל האברים בגוף הרצוניים והלא רצוניים.

אנחנו נושמים כל הזמן, אנחנו חושבים, מערכת הדם פועלת ללא הרף, מערכת העיכול עסוקה ללא לאות, ובעצם אפשר לומר, שכל מערכות התפקוד של הגוף עסוקות בפעולות שנקראות חיים!



כדי שכל מערכות הגוף תפעלנה בעוצמה נכונה עלינו לספק להן חומרי בנייה טובים ונכונים, כדי שלא תקרנה תקלות בתפקוד. אם נשווה זאת למכונית, עלינו לתת לגוף את הדלק הנכון כדי שלא תקרנה תקלות שתעצורנה את אותה מכונית.

אתם וודאי שואלים מהם אותם חמרים נכונים?

אלו כל ה"חומרים" (הנקראים בטעות חומרים דיאטטיים) :דגנים מלאים, סיבים תזונתיים מסיסים ולא מסיסים, ירקות ופירות, חלבונים מין החי כמו תוצרת חלב, בשר, עוף ודגים, וחלבונים מין הצומח כמו אגוזים, שקדים, ובעיקר קטניות, שומנים שבטעות אנו חושבים שאין להם תפקיד אך הם מאד נחוצים לתפקוד המוח, מערכת העיכול, העור, ועוד, ועל כן עלינו לספקם לגוף.



מהם דגנים מלאים? בשתי מילים - פחמימות , מהצומח, בעלות קליפה וגרעין. שלא הוציאו מהן את הקליפה ואת גרעין הזרע, שלא הוציאו מהן את הסיבים התזונתיים ועל כן יש להם ערך קלורי בעמילן שהן מספקות, ערך תזונתי בגרעין ובסיבים - שאותם הגוף לא יודע לפרק, אך משתמש בהם להגדלת נפח האוכל בקיבה ולעזרה בהוצאת פסולת המזון למעי וממנו החוצה - .

מהם בעצם אותם דגנים? אלו זרעים של צמחים שנוצרים לאחר הפריחה ותפקידם בטבע : שמירה על חיי הזן המסוים! בגלל שתפקידם הוא ליצור צמח חדש, זהו זרע קטן מאד עם איכויות גבוהות מאד. תחשבו על זרע כמו זרע החיטה, או זרע קטן אחר, איזה כוח הוא צריך כדי לפרוץ החוצה מתוך קליפתו, בתוך הקרקע, לגדל לעצמו שורשים, לגדל עלים, וכל האנרגיה כלולה בזרע אחד קטנטן.

המוכרים בין הדגנים הם החיטה, גריסי הפנינה, השעורה, האורז למינהו והתירס. אך יש גם דגנים נוספים ופחות מוכרים כמו למשל אם ניקח את הכוסמת, שהיא דגן, מן הצומח, אוכלים את הזרעים. אילו זרעים קטנים, מעט משולשים, בעלי ריח מסוים שלא נעים לכולם, בעלי קליפה הנאכלת ובהם הרבה מינרלים וויטמינים וגם אנרגיה.

דגן נוסף הוא הקינואה. אלו גרגרים קטנטנים המזכירים מעט את האוכל של הציפורים, הם עם קליפה דקה הנאכלת יחד עם הגרעין.

גם הדוחן נראה כאוכל של ציפורים, הוא דגן קטן מאד, עם קליפה ואיכויות תזונתיים.



סיבים תזונתיים וחלבון מין הצומח יש גם בקטניות . שהן השעועית על כל צבעיה והסוגים השונים שלה, הסויה, הפול, החומוס , העדשים והאפונה.

משפחה מאד מומלצת, כל אחד מהם הוא פנינה תזונתית. הם מכילים חלבון, סיבים ופחמימות בכפיפה אחת ועל כן מאד מומלצים. אך עלינו לדעת שבקטניות החלבון הוא בדרך כלל חלבון חסר- אין בו את כל החומרים, חומצות האמינו שמרכיבות את החלבון המלא שגופנו צריך, ועל כן יש לעשות שיתוף פעולה בין הקטניות והדגנים, אותו שיתוף פעולה ישלים את החלבון מין הצומח ואז הוא יוכל לשמש כתחליף מלא ואיכותי כמו החלבון אותו אנו מקבלים מין החי - ביצים, דגים, בשר ותוצרת חלב שגם הם, כידוע,נמצאים בקבוצת המזון הנכון לכולם.



אמנם יש אסכולות שטוענות שהחלב מאד מזיק. יש הטוענים שהבשר מסוכן, יש הטוענים שצריך להזין את הגוף רק בדברים מן הצומח, ולעומתם יש הטוענים שאכילה מן הצומח בלבד תגרום לחסכים בויטמינים ומינרלים רבים.

ברור לכולם שהירקות והפירות הם מין החומרים החשובים יותר בתזונתנו. הם מכילים סיבים, וויטמינים ומינרלים ונוגדי חמצון. עלינו לבסס את עיקר התזונה עליהם ובפרט על הירקות. עלינו ללמוד לאכול מהם, מכל צבע ומין.



נשאר לנו אב מזון אחד - השומן. מלבד היותו מרכיב חשוב בתזונה הוא מרכיב חשוב בטעם המזון. הרבה אנשים שרוצים לרזות מוותרים עליו, אך חייבים לאכול ממנו אם כי במשורה.

יש 3 סוגי שומן שצריך לצרוך מהם אך במחשבה ובזהירות.



תמיד רצוי שיהיו 5 צבעים בצלחת כדי שנקבל את כל החומרים שגופנו זקוק להם. כדי שיהיו לו חומרי בניה.

הפורטל הישראלי לתזונה נכונה דיאטה ופעילות גופנית
הפורטל הישראלי לתזונה נכונה דיאטה ופעילות גופנית הינו האתר המוביל בתחומו ומלבד כתבות, טיפים ותפריטים, מציע תוכנית דיאטה און ליין, קבוצות תמיכה וחנות מקוונת
http://www.diets.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב