דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם יש גבול לשיעור הריבית? על ויכוח (שלא הסתיים) בין סוכן מכס ליבואן 

מאת    [ 16/12/2010 ]

מילים במאמר: 583   [ נצפה 1727 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, עו"ד עומר וגנר

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

סוכן מכס הגיש תביעה ע"ס כ-230,000 ש"ח נגד חברת מרקל סתיו (יבואן) בגין חוב נטען של שירותי עמילות מכס, אשראי ומימון. התביעה הוגשה גם נגד שני ערבים לחובו הנטען של היבואן. לטענת סוכן המכס, היבואן והערבים לחובו חתמו על התחייבות לשאת בריבית פיגורים חודשית של פריים + 1.5%, על כל פיגור בהשבת ההלוואות שקיבלו ממנו. התביעה הוגשה במקור בסדר-דין מקוצר, שהוא סדר-דין בו מוגשות תביעות כספיות קצובות הנסמכות על מסמך בכתב, המסתיימות בהליך מהיר יותר.

 

היבואן טען כי מכתב התביעה עולה שמחצית מן החוב (בערך) נוגעת לריביות חריגות ולעמלות שונות בהן חייב סוכן המכס, כמו עמלת מתן אשראי, עמלת המחאות חוזרות, וכל זאת כאשר לא ברור מהו הבסיס לקביעת גובה העמלות/הריביות.

 

היבואן טען כי הקשר בין הצדדים נמשך כ-4 שנים, בין 2005 ל-2009, ורק בשנת 2009 כאשר נקלע לקשיים כספיים, החלו הבעיות.

 

היבואן התנגד מכל וכל לשיעור הריביות אותן תובע סוכן המכס, וטען כי הן חריגות וקיצוניות ואף אסורות לפי החקיקה הנוגעת לריבית.

 

עוד טען היבואן כי בירור התביעה יצריך חישוב מתמטי ולכן התביעה אינה כשירה להתברר בסדר-דין מקוצר, ויש להעבירה לפסים של סדר-דין רגיל.

 

החלטת בית המשפט:

בנוגע לשאלת כשירות התביעה להתברר בסדר-דין מקוצר, ציין בית המשפט כי במקרה זה הוגש לו כתב התחייבות חתום על ידי היבואן והערבים בצירוף כרטסת הנהלת חשבונות של סוכן המכס ושיקים, ודי בכך על מנת שהתביעה תהא כשירה להתברר בסדר דין מקוצר.

 

בית המשפט ציין כי בכתב ההתחייבות נאמר שהיבואן והערבים לחובו יישאו בריבית של פריים + 1% לחודש, או בריבית פיגורים של פריים + 1.5% לחודש (במקרה של פיגור), ושיעורי ריבית אלו חורגים מן החקיקה הנוגעת לריביות. בעניין זה, ציין בית המשפט כי כאשר חוזה נוגד את החוק, כמו למשל חוזה בו קיימת "ריבית קצוצה", מוקנית בידיו הסמכות לבטלו, אך ביטול כזה ייעשה רק במקרים חריגים. בכל אופן, ציין בית המשפט כי אין הצדקה למנוע בשלב זה מהיבואן מלהגיש חוות-דעת נוגדת אשר תראה כי מדובר בריבית חריגה ולא הוגנת, ויש לברר טענה זו לגופו של עניין.

 

לאור כל זאת, קיבל בית המשפט את בקשת היבואן ואפשר לו להגיש בקשת רשות להתגונן נגד התביעה, בשאלה האם הריבית בה חויב הייתה חריגה או אסורה על פי הדין, אך נמנע מלחייב את מי מן הצדדים בהוצאות הבקשה.

 

(הרשם צחי אלמוג, תא"ק 25847-02-10 אילת גייטפורט נגה (1982) בע"מ נ' מרקל סתיו בע"מ ואח', החלטה מיום 20.10.10, שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה)

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב