דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החזרה לנשימת אף תרגול נשימתי בשיטת בוטייקו 

מאת    [ 13/12/2010 ]

מילים במאמר: 1145   [ נצפה 4515 פעמים ]


תפקידה של מערכת הנשימה לאפשר אספקת חמצן מהאוויר שסביבנו אל התאים הבונים את גופנו.  את הפעולה של הכנסת האויר ניתן כידוע לבצע בשתי דרכים אפשריות: דרך הפה, או דרך האף. הפה מהיותו פתח רחב מאפשר כניסה נוחה של כמות אוויר גדולה מזו שמאפשר האף בעל זוג הנחיריים הקטנים יחסית. מבין השתיים, האם יש דרך נכונה יותר?
התכונות שעל האוויר לקיים בהגיעו לריאות הן המכתיבות את הדרך העדיפה. ותכונות אלו הן אוויר נקי מאבק וחיידקים, בטמפרטורת הגוף ובלחות של 97% ומעלה. האף מצויד בשערות קטנות המשמשות לסינון האוויר, ומערות האף דרכן עובר האוויר מספקות את הטמפרטורה והלחות המתאימים. לעומת זאת  אוויר הנכנס דרך הפה אינו עובר סינון, הוא קר ויבש. ולכן יש רק דרך אחת נכונה ובריאה. רק באמצעות נשימת אף ניתן  לספק לריאות את האוויר בתנאים הטובים ביותר.  

 

נשימת פה – למה זה קורה?

נשימת פה מתקיימת בשני מקרים:

  1. באופן זמני, כאשר המעברים באף חסומים,במצב של  אף סתום , ולא מתאפשר מעבר נוח של אוויר.
  2. כאשר הגוף "התרגל" לכמויות אוויר שרק נשימת פה יכולה לספק. הנשימה מתנהלת בפיקוחו של המוח, על ידי מרכז נשימתי הקיים בגזע המוח. במצב זה, גם עם מעברי אוויר פתוחים וחופשיים לחלוטין נשימת אף מלווה בתחושת "חוסר אוויר".  הדרישה לאויר היא מעל ליכולתו של האף לספק, ומתווספת נשימת פה.

שימוש בנשימת פה לאורך זמן ממושך בגלל אף סתום מכל סיבה שהיא מוביל לשינוי ההרגל.  התוצאה היא העלאת נפח הנשימה, המחייב  תוספת אוויר - נשימת פה.  וכך, בתהליך משולב מתפתח דפוס נשימתי של נשימת פה, שכבר אינו תלוי בהכרח במעברי אוויר חסומים.

 

איך יוצאים מזה?-  התרגול הנשימתי

התרגול הנשימתי הייחודי של שיטת בוטייקו סולל  את הדרך חזרה לנשימת אף. זהו תהליך של הקניית הרגל פיזיולוגי חדש לתיפקוד של בקרת הנשימה. מעין "חינוך מחדש" או "תכנות מחדש" של התהליך העצמאי והאוטומטי המפעיל בכל פעם מחדש את הנשימה הבאה. התרגילים המתבצעים בשגרה יומית  מספקים את הנתונים הנדרשים למוח לביצוע השינוי. התרגול היומי הוא בבחינת דיאטה (באוויר כמובן) לקראת התיקון.

התרגול מתאים ומביא לתוצאות גם לאלו שמעברי האף שלהם פתוחים, וגם  ברוב המקרים לאלו הסובלים מאף סתום. במצב זה השלב הראשון ביישום הוא שחרור האף הסתום.

 

התרגול הנשימתי – מאחורי הקלעים: איך זה עובד?

פעולתו של התרגול הנשימתי הינה בשני מישורים:

  1. באמצעות מנגנון בקרת הנשימה. מנגנון זה הוא רגיש ובעל יכולת להתכוונן ולקבוע רמות שונות של נפחי אוויר נשימה לדקה. דוגמא טובה ליכולת ההסתגלות שלו היא שינוי הנשימה בתנאי גובה רב. התרגול מהווה הפחתת נפח יזומה ובמידה הנכונה כדי להביא בהדרגה לשינוי הרצוי והקבוע.  כאשר נפחי האוויר נכונים, אין יותר צורך להיעזר בנשימת פה.
  2. יצירת איזון בין שני הגזים המעורבים בתהליך הנשימה: החמצן והפחמן הדו-חמצני. הנשימה העודפת  המאופינת בנשימת פה, מפירה את האיזון האופטימלי ביניהם. מערכת שבה רמות הפחמן הדו-חמצני נמוכות מהנדרש, מועדת להיצרות והתפתחות תהליכים דלקתיים בדרכי הנשימה.  פחמן דו חמצני הוא אכן תוצאה של הנשימה, ומוכר רק כפסולת המיועדת לפינוי באמצעות הנשיפה. אולם ברמות חסר נפגעות מערכות רבות בגוף. איזון נכון של הנשימה מהווה חלק ממנגנון מניעתי לחיים בריאים.

 

התרגול והקורס

את התרגול מבצעים מספר פעמים ביום. בתקופת היישום הראשונית ילדים מתרגלים כ-12 דקות שלוש פעמים ביום. מבוגרים מתרגלים כ-20 דקות, בבוקר ולפני השינה, ופעמיים נוספות במהלך היום.  לאחר הטמעת המיומנות, ניתן לשלב את התרגול הנשימתי עם פעולות אחרות, כמו למשל צפייה בטלוויזיה או נסיעה ברכב. לאחר השגת השינוי, יורד בהדרגה משך התרגול היומי.

את יישום שיטת בוטייקו לומדים בסדנא בת ששה מפגשים, המתקיימים על פני כשבועיים. משך מפגש בסדנת ילדים הוא כשעה, ובסדנת מבוגרים כשעתיים.

באיזור המרכז מתקיימים קורסים בתל-אביב, ברעננה וברחובות.
קורסים מתקיימים גם בירושלים ובחיפה.

 

מידע כללי על שיטת בוטייקו

שיטת בוטייקו מטפלת במגוון רחב של בעיות בריאות, אך מוכרת בעיקר בהקשר להצלחתה בטיפול באסתמה. בין בעיות הבריאות הנוספות הניתנות לטיפול באמצעות תרגילי הנשימה היחודיים: אלרגיות, נזלת כרונית ואף סתום, נטיה להתקפי חרדה, והפרעות שינה: בעיקר נחירות והפסקות נשימה בשינה, וכמובן חזרה מנשימת פה לנשימת אף.
השיטה נקראת בשמו של הרופא והמדען שחקר ופיתח אותה, החל משנת 1952, פרופ' בוטייקו. בשנת 1985 היא הוכרה כחלק מהמערך הטיפולי באסתמה על ידי משרד הבריאות בברית המועצות. 
בעולם המערבי, לאחר עשרים שנות פעילות קיימת התעוררות והכרה בשיטה: בשנת 2008 העניקה האגודה הבריטית למחלות ריאה וחזה לטכניקה דירוג אמינות למחקרים הרפואיים שהוכיחו את יעילותה, ושיטת בוטייקו היא היחידה שקיבלה דרוג זה. באותו מסמך אף אושרה השיטה כפתרון טיפולי להקלה על סימפטומים של אסתמה.

 

לסיכום

נשימת פה אינה הנשימה הטבעית, והיא עוקפת את השימוש באף, שהוא איבר הנשימה המתאים. נשימת פה מתקיימת כאשר מעברי האוויר באף חסומים, אולם היא גם מנוהלת על ידי המרכז הנשימתי במוח. התרגול הנשימתי לפי שיטת בוטייקו מאפשר שחרור אף סתום, והגדרה מחדש של פעילות המרכז הנשימתי במוח. על פי ההגדרה המתוקנת נדרשים נפחים מוקטנים של אוויר, דבר המאפשר ויתור על נשימת הפה. 

 

מרגלית נועם,  מדריכה מוסמכת לשיטת בוטייקו (BIBH) מנהלת מרכז "לנשום מחדש" לטיפול בקשיי נשימה


אף סתום


נחירות


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב