דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האמריקנים (לא) תמיד צודקים 

מאת    [ 20/06/2007 ]

מילים במאמר: 558   [ נצפה 2203 פעמים ]

הברית הבלתי כתובה בין וושינגטון וירושלים היא נכס מדיני-אסטרטגי עבור מדינת ישראל. הייתה זו ארה"ב שהצילה אותנו ממשבר כלכלי עמוק בשנות השמונים, הייתה זו ארה"ב שנתנה לישראל תמיכה בלתי מסויגת במלחמתה בטרור האסלאמי, וזו אותה ארה"ב אשר מגבה את ישראל ביחסה לשאלת הגרעין האיראני. המשענת האמריקנית היא אכן תוספת לבסיס הכוח הישראלי, ומשפרת את דימויינו בתפוצות.

היחסים בין שתי המדינות מורכבים, ושורשיהם נטועים במניעים היסטוריים, פוליטיים וכלכליים. לעיתים, התלות הפוליטית-כלכלית בידידתנו הטובה ביותר, גם עומדת לנו לרועץ. יש מי שמעריך כי ההתנגדות הנחרצת כלפי הקולות הנשמעים מכיוון דמשק, הם המחיר של אותם "יחסים מיוחדים", מחיר שאנו נדרשים לשלם במלואו.

מאז החלה האינתיפאדה הפלשתינית השנייה, מרבים האמריקנים לשלוח נציגים למזרח התיכון. לרוב, מדובר בגנרלים ידועי-שם, אשר מנסים ליישב מצבי משבר, להוביל לביסוס השלבים הראשונים של משא-ומתן מחודש, ובמסגרת זו, גם רואים עצמם כגורם מקשר ביחס להסדרי הביטחון המקומיים בגבולות. הערכותיהם המודיעיניות, מהוות אפוא, נקודת מפנה והכרעה במדיניות שהם מובילים, ופעמים רבות מביאות את ישראל ליישום דרכי פעולה, שאולי לא הייתה נוקטת.

בכירים רבים בממשל הישראלי, מביטים על עמיתיהם האמריקנים בנימת השתאות. הכרעותיהם של שליחי וושינגטון נתפסות בעיני כמה מהם, כדברי "אלוהים חיים", ואין מי שיטיל ספק, ולו קטן, באשר לרמת מקצועיותם. לא פעם נשמעה האמירה: "אנחנו עוד צריכים ללמוד מהם", באופן המציג את ישראל כחסרת ניסיון (יחסי) בתחומה.

להטיל ספק

ההידרדרות הביטחונית בשטחים, מאפשרת לנו לנתח באור שונה את טיב הערכותיהם של הגנרלים האמריקנים. הכאוס המוחלט בשטחים, היה אומנם עניין של זמן בעיני המודיעין הישראלי, אשר לדבריו "נערך מבעוד מועד". בכירים במערכת הצבאית, טוענים היום כי חזו את השתלטות החמאס על מנגנוני הרשות, וכי ההפתעה הייתה לא בעצם ההתרחשות, אלא בעצם הזמן הממושך שלקח לאנשיו של ח'אלד משעל לממש את פוטנציאל האיום.

אם להיות הוגנים, לא היה קשה לחזות את פרץ האלימות בשטחים. האש בוערת כבר חודשים, העימותים מול הפת"ח מתחזקים, וחמאס צובר כוח: כוח פוליטי מקומי, אך בעיקר - כוח צבאי. הברחות הנשק ממצרים דרך תעלות תת-קרקעיות נמשכות כל העת, וכמות אמצעי הלחימה הולכת וגדלה.

אלא שהאמריקנים ראו לאחרונה את המציאות הישראלית-פלשתינית באור מעט שונה. אולי שונה מאוד. לא התחזקות חמאסית, לא הברחות נשק, לא היחלשות תלולה של אבו-מאזן. "חמאס נחלש מול כוחותיו של יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, בעוד ישראל חוששת לתת הקלות לפלשתינים ומסרבת לסייע בשרטוט אופק ביטחוני" - כך העריך המתאם הביטחוני האמריקני לרשות הפלשתינית, הגנרל קית דייטון, בדיווח שמסר לקונגרס ולמשרד החוץ האמריקני. הערכותיו נשמעו אך לפני שבועיים ימים.

לדברי דייטון, כפי שעלה מהפרסום בעיתון "הארץ" (1 ביוני), כוחות הביטחון הנשיאותיים שבשליטת עבאס, הוכיחו יכולת מבצעית משופרת בעימותים האחרונים מול חמאס. לעדותו, הקמת הכוח מתקדמת בקצב משביע רצון והוא רואה סימנים להיחלשות בפועל של תנועת החמאס. דייטון גם ציין כמה פעולות חיוביות של הכוחות, בהן בלימת מתקפת חמאס במעברים וסגירת שתי מנהרות להברחת נשק ממצרים.

לא מדויק בעליל

הנה כי כן, הערכותיו של איש המודיעין האמריקני, נציגם במזרח התיכון, נראות כתלושות מן המציאות. אך לפני שבועיים הוא היה פה, ולא השכיל להבין את היותה של חמאס "פצצה מתקתקת", פצצה פוליטית, פצצה ביטחונית. המציאות בשטח, כנראה, ציירה לו רושם שונה, מוטעה, לא מדויק בעליל.

על ישראל להכיר ביחסה המיוחד של ארה"ב, אך להבין במקביל כי הערכות הגנרלים מוושינגטון אינן תמיד תואמות למציאות אותה אנו חיים מידי יום ביומו. דרכי הפעולה הנדרשות מאיתנו, מתבססות לא אחת, על אותן הערכות, של אותם אנשים ועל אותן טעויות.

על ישראל ורשויות הביטחון, לסמוך על עצמן, על עצמן בלבד, ולא לתלות את צעדיהן הביטחוניים בהערכות מודיעיניות זרות ובלתי מבוססות. ההערכה האחרונה שהוצגה על-ידי הגנרל האמריקני קית דייטון,מוכיחה זאת היטב.
המאמר פורסם לראשונה באתר "אומדיה"



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב