דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי שמך לאיש? 

מאת    [ 28/11/2010 ]

מילים במאמר: 759   [ נצפה 2407 פעמים ]

בחומש שמות פרק ב' פסוקים יג' ,יד' כתוב:..."והנה שני אנשים עברים נצים... ויאמר רשע למה תכה רעך. ויאמר מי שמך לאיש שר ושופט הלהרגני אתה אומר כאשר הרגת את המצרי..." הרש"ר הירש מסביר לנו את הפסוק -מי שמך לאיש?

אמירה זו מגלה כבר בשחר ימינו מידה המאפיינת אותנו עד יום זה, והיא שורש כל ליקויינו- וגם כל מעלותינו הלאומיים. המצרים העבידו את בני ישראל בפרך בעבודה קשה תוך סבל רב, כל הזמן הוסיפו עוד ועוד עבודה קשה ומפרכת, לשישים ריבוא איש לא היה אומץ לדברי הרש"ר הירש , להגן על ילדיהם מפני קלגסים שלא מזרע ישראל, לא התנגדו למצרים הרעים והנוראים שהעבידו כולם בעבודה קשה מאוד.

אבל...אבל למרותו של יהודי ... של משה המעיר לו על התנהגותו "למה תכה רעך" , לזה איש לא יסור , סמכותו כאדם אינה קיימת.

נזיפה ככל שתצדק , שהרי משה רצה למנוע הכאת יהודי - חבר מקהילתך, הנזיפה לא תתקבל אלא כהתנשאות. כפגיעה בעיקרון שוויון הכול.

לדעת הרש"ר הירש- מידה גרועה זו עדיין מקננת בנו, על אף שנות גלות ארוכות, והלקח שנתן לנו בית אולפן זה. וממשיך המפרש- "הגע בעצמך  מה סורר  היה טבענו בטרם באנו בית אולפן זה. לא את הגזע הגמיש ביותר כי אם את העיקש ביותר  העז שבאומות" בחר לו הקב"ה לעם לא ניתנה "אש-דת" בהכנעתו של עם זה כי בכם עוצמת הלהבה של תורתו", במסכת ביצה כב' עמוד ב' נלמד משמו של ר' מאיר מפני מה נתנה תורה לישראל?,מפני שהם עזים- היינו חצופים ומעיזי פנים העיסוק בתורה יתיש אותם ויכניע את ליבם. וממשיכה הגמרא -שנה החכם מבית מדרשו של ר' ישמעאל על הנאמר מימינו "אש-דת למו" (דברים לג', ב') אומר הקב"ה -לפי אופיים וטבעם ראויים הללו ישראל שתינתן להם דת אש- אמונה קשה ולוהטת ,יש אומרים בלש' אחרת דתם= מנהגם וטבעם של אלו ישראל= אש שאלמלא לא ניתנה תורה לישראל שהעיסוק בה לקיומה מרסנים אותם ,אין כל אומה ולשון יכולים לעמוד בפניהם.

ממשיך הרש"ר הירש:

מכות גורל קשות ונרדפות הלמו בנו,עד שהפכנו מוצקים כפלדה וגם גמישים כפלדה, גמישים כלפי הקב"ה, בלתי נכנעים,קשים ואיתנים מול כל סמכות אנוש, קשיי עורף זה אמנם בהשתבש המטרה יוסטו מהמסילה, אולם בלעדיו לא היינו לעם התורה הנצחי.

כתיבתו של הרש"ר הירש מדהימה, הפכנו לפלדה בגלל ההיסטוריה שבה היכונו רבים-מכות גורל כבדות אך הפכנו, אנו הפלדה לגמישים כלפי תורת ה' ,בלתי נכנעים. בגלל אופי פלדה גמישה קיבלנו עלינו התורה והמצוות כבר אז מתקופת משה ההרואית אנו רואים מידה המאפיינת את עם ישראל שאינם מקשיבים כ"כ אחד לשני, איש לאחיו, עם כי כלפי העמים האחרים אנחנו לעיתים נכנעים. עלינו לשנס מותניים ולהפוך אופי קשה זה,פלדה נצחית זו- ליעד חיובי דווקא. חובה עלינו מינקות לחנך עצמנו וילדנו  להתנהגות הוגנת ויעילה בין אדם לחברו ,בין אחד לשני, כבוד הדדי, הבנה ביחסי אנוש,פיתוח חיי חברה הוגנים, הקשבה אינטנסיבית, יושר,הגינות וקבלת האחר. ראיית עולם חיובי ללא ביקורת שלילית.

מתן הערות חיוביות ,עידוד הליכות נימוס והתנהגות נכונה.

חובה עלינו לבחור "במנהיגות" קהילתית ,יישובית ולאומית ולהאזין להקשיב ולבצע הוראות מנהיגותיות, " מי שמך לאיש שר ושופט" לא חייב להנחות אותנו בכל דרכנו, נוכל לטפס ולהגיע לפסגות רק אם נבצע חוק ומשפט במדינתנו, מקטנות עלינו לחנך עצמנו- ואת ילדנו ליושר והגינות , לראות את "האמת" בראש הפירמידה. כאשר "נפרגן" אחד לשני, כל אחד בהתאם ליכולתו לכישוריו נגביר את האחווה והאהבה בין כולנו. כך נפתח את החלשים ונקדמם וכך נטפח מעלה מעלה את המצוינים ביותר.

במאות ואלפי השנים האחרונות היהודים היו בעלי עמדות בחירות בכל האומות והעמים בהם התגוררו הם היו המשכילים הנבונים והיעלים בכל מדינה, אך תמיד הם עמדו בעשייתם " כמשנה למלך" כעוזרים למנהיגים, כיועצים איכותיים לנשיאים, ולראשי העמים. שם בגולה היו הם החכמים ביותר וסייעו למנהיגות להתקדם ולטפס במעלה ההצלחה, הם היהודים היו בעלי החכמה והידע וסייעו בכך לאחרים.

בתקופה האחרונה אנו רואים שינוי בהתנהגות זו, אך לפני חמישים שנה מנו תושבי ארה"ב כ - 100,000,000  תושבים בהם 6,000,000 יהודים  בתק' זו היו בקונגרס כ 2% יהודים אך באקדמיה ובעמדות משניות הם היוו בסיס איתן שהרי 20% מהעם היהודי זכו בפרסי נובל בעוד אנו מהווים 0.02% מהאוכלוסייה בעולם.

כיום בארה"ב 300 מיליון תושבים מספרם של היהודים לא השתנה ונותר- 6 מיליון יהודים אך בימים האחרונים התברר כי בבחירות לקונגרס נבחרו 10% יהודים למרות שמספרם בארה"ב לא השתנה. כלומר, אך לפני חמישים שנה מנו היהודים 4% מקרב תושבי ארה"ב כיום, שאחוז היהודים קטן ל-2% עלה מספרם של חברי הקונגרס היהודים- ל-10%  אחוזים!! גידול משמעותי ומרשים.

היוזמה, הפתיחות, זקיפות הקומה, ההצטיינות, עמידה בראש המערכת, צריכה להנחותנו בכל מקום בעולם, אך כאן במדינתנו שלנו חובה עלינו לשלב אנושיות, הגינות, יושר ואמת לכבד את הבריות, ולקבל עלינו כל דיני חוק ומשפט במדינתנו. כאשר ההגינות תשרוד בכל מעשי ידינו ,תפרח לה השחיתות ותיעלם ונזכה כולנו לראות רק טוב איכויות ומצוינות .

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב