דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיצויי פיטורים לעובד - גם עקב התפטרות בשל מצב בריאותי לקוי 

מאת    [ 28/11/2010 ]

מילים במאמר: 660   [ נצפה 3072 פעמים ]

 

 

חוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 (להלן - החוק), קובע שורה של מקרים בהם גם התפטרות יזומה של עובד, עדיין מזכה אותו בפיצויי פיטורים, כאילו פוטר על ידי מעבידו.

אחד המקרים הפחות מוכרים, הינו התפטרות של העובד בשל מצב בריאותי לקוי, שלו או של בן משפחתו.((1)

על פי לשון החוק, כפי שפורש על ידי בתי הדין לעבודה בישראל, צריך שיתקיים קשר סיבתי בין מצב בריאותו של העובד לבין התפטרותו. כלומר, אין די בכך שמצבו הבריאותי של העובד לקוי והוא בבחינת "רקע" להתפטרות, אלא יש צורך שמצב הבריאות הוא הגורם הפועל, המניע להתפטרות או, לכל הפחות, אחד המניעים הממשיים לכך. (2). כלומר, עובד לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים אף אם מצב בריאותו לקוי, אם התפטר ממקום בו תנאי העבודה שלו כן מאפשרים לו - מבחינה אובייקטיבית - להמשיך לעבוד. עובד שאינו רוצה להמשיך לעבוד, לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים רק בשל כך שמצב בריאותו לקוי.

בנוסף לבחינת הקשר הסיבתי בין ההתפטרות לבין המצב הבריאותי, יש לבחון גם את הממצאים הרפואיים בעניינו של העובד המתפטר, תנאי העבודה ושאר נסיבות העניין.

בהחלט יתכן מצב שבו עובד מתפטר מן העבודה במקום עבודה מסוים לרגל מצב בריאותו הלקוי, אך מבקש למצוא לעצמו עבודה אחרת או תעסוקה אחרת המתאימים למצב בריאותו (3). לתחושתו הסוביקטיבית של העובד החולה יש ליחס משקל לא מבוטל, אם תחושה זו מגובה במסמכים רפואיים מתאימים.

כפועל יוצא מן הצורך לבחון את תנאי העבודה המיוחדים הנוגעים לכל עובד, נתנו בתי הדין את הדעת לא רק לתנאי העבודה ולסביבת העבודה שהיו מנת חלקו של העובד בעבר אלא גם לתנאים ולסביבת העבודה אותם מציע המעביד, כדי לאפשר לעובד להמשיך בעבודתו. כך למשל, ייתכנו מקרים ובהם מצב הבריאות כשלעצמו יביא לכך שתהא סיבה "מספקת להתפטרות" - הכל תלוי בליקוי בבריאות ובאפשרויות הקיימות במפעל שבו מדובר, להמשיך לעבוד במצב בריאותו של העובד. במקביל ייתכנו מקרים שבהם אין ליקוי הבריאות כשלעצמו משמש סיבה מספקת להתפטרות, באשר ניתן לקבוע סדרי עבודה אשר יענו על צרכיו של העובד והוא יוכל להמשיך בעבודתו על אף מחלתו. למצבים שכאלה מכוונת פסיקתו של בית דין, כי יש ליתן למעביד אפשרות ליצור תנאים שימנעו בעד הצורך להתפטר (4).

חשוב לציין, כי עובד המתפטר מעבודתו בשל מצב בריאותו, חייב להודיע למעסיקו טרם התפטרותו, על מצב בריאותו הוא או של בן משפחתו כמונע המשך העסקתו אצל המעסיק, וזאת על מנת לאפשר למעסיק להציע לעובד עבודה אחרת או תנאי עבודה, כך שלא תהא סיבה מספקת להתפטרות. אולם, בכך אין כדי להוביל למסקנה, כי העובד חייב לקבל כל עבודה אחרת שמציע לו המעסיק. העובד חייב להסכים רק לעבודה ההולמת את כישוריו (5).

נזכיר, כי חוק פיצויי פיטורים נועד לשמור על קשר העבודה ולהעניק לעובד בטחון ויציבות במקום עבודתו. כפועל יוצא מכך החוק מעניק פיצוי לעובד שפוטר ואין הוא מעניק פיצוי לעובד המתפטר מרצונו, ובכלל זה לעובד המתפטר בשל מצב בריאות לקוי בנסיבות שאינן מצדיקות זאת.

על רקע זה יש להבין, כי מצב בריאותי קשה של העובד (או של בן משפחתו) - כשלעצמו - אינו תנאי מספיק לקיומה של זכאות לפיצויי פיטורים בעקבות התפטרות. דרישת הקשר הסיבתי מחייבת לבחון את מידת הקשר בין המצב הבריאותי לבין תנאי העבודה, ובכלל זה את סביבת העבודה הספציפית של העובד ובמקרה המתאים, את הצעותיו של המעביד לשינוי או להתאמה של תנאי העבודה למצבו הבריאותי של העובד.

הערות שוליים:

 


    • 

    ר': סעיף 6 לחוק. בתקנות שהותקנו מכוח החוק, נקבע כי "בן משפחה" של העובד, יחשב: (1) בן זוגו של העובד, לרבות ידוע בציבור כבן זוגו של העובד; (2) ילד, לרבות ילד מאומץ או חורג; (3) הורה של העובד; וכן- (4) נכד של העובד, סבו או הורה של בן זוגו של העובד הגר עם העובד ועיקר כלכלתו עליו.


    • 

    ר': דיון לג/8-3 טוטנאים בעמ' - לפידות, פד"ע ד' 321, 327; דיון לה/41-3 היגר - שוורץ, פד"ע ז' 24, 27.


    • 

    ר': דב"ע 48/98-0 יפית גיסין - המוסד לביטוח לאומי - פד"ע לב 130, 138.


    • 

    ר': דיון לג/2-3 זילבר - גלוביס בע"מ, פד"ע ד', 153, 158.


    • 

    דב"ע לג/ 2-3 הנ"ל.

 

* הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני עבודה, מקרקעין וליווי יזמי נדל"ן, משפט אזרחי/מסחרי, חוזים, שוק ההון, וליטיגאציה מסחרית. ** המידע לעיל הינו כללי בלבד ואינו מהווה בשום מקרה תחליף לייעוץ משפטי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב