דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להפוך למנהיג טכנולוגי? 

מאת    [ 25/11/2010 ]

מילים במאמר: 1663   [ נצפה 2500 פעמים ]

על רקע המורכבות הטכנולוגית, חוסר הוודאות, מספר הדרישות שהולך וגדל, קבועי הזמן שמתקצרים, עולה שאלה שהופכת יותר ויותר משמעותית - לאן ממשיכים? מה ואיך עושים? האם ניתן להתעלם משטף התמורות ולהמשיך קדימה, כפי שעשינו בעבר? או שאולי נדרש לעצור לרגע, להסתכל מה קורה מסביב, לבחון את השינויים השונים ורק אז להחליט?

 

הכוונה שלי במאמר זה היא לעורר השראה ולספק חומר גלם למחשבה, איך ולאן ממשיכים? להציע הזדמנות לברר ולגבש, כל אחד לעצמו, את המשך הדרך...

 

מה קורה מסביבנו?

 

כאשר נסתכל היום מסביבנו, קל לראות שורה של תמורות משמעותיות. ביניהן ניתן להדגיש במיוחד את העולם הגלובלי שבו יותר ויותר דברים מחוברים אחד לשני. עולם זה הופך להיות יותר ויותר כאוטי לא מובן וחסר ודאות - קשה לצפות מה יקרה. המורכבות גדלה ויש צורך לשלוט בהרבה תחומים שיש ביניהם יחסי גומלין. אנו עוברים מעולם החומר לעולם וירטואלי ומבלים יותר בעולם הוירטואלי; אנשים רוצים גם וגם - טלפון שיהיה גם מצלמה וגם MP3 וגם טייפ מנהלים. אנשים רוצים את הכול מהר ועכשיו, ויותר מזה הולכת וגדלה הציפייה לזמינות מלאה של 24 X 7.

 

המסר החשוב הוא כי אנו חיים בעולם אחר מזה שחיינו לפני 3 שנים, ובעולם שונה מזה שבו נחיה בעוד 3 שנים. אנחנו עושים היום דברים שלא עשינו לפני כמה שנים, כמו למשל: גלישה לאינטרנט בסלולאר, GPS, פייסבוק. במקביל אנחנו מפסיקים או מצמצמים הרגלים ישנים - צריכת העיתונים והטלוויזיה היא דוגמא טובה. אדגיש כי מדובר בתופעה אמיתית ומוחשית שרובנו עדים לה.

 

מה קורה בעולם ה-IT?

 

במקביל, אנו רואים בעולם ה-IT שורה של תמורות: התפוצצות המידע; מוקד תשומת הלב עובר מהמרכיבים הטכניים (כמו חומרה, תוכנה, תקשורת) למרכיבים עסקיים אנושיים (שירותים, תוכן, חוויות - iPhone כמשל); המידע הופך להיות זמין בכל מקום, זמן ומדיה. אנו עוברים מעולם מתוכנן, לעולם שנוצר מעצמו - היוזמות של גוגל ופייסבוק ממחישות זאת. ואפשר להמשיך עם עוד מגמות רבות נוספות.

 

איך כל אלה משפיעים?

 

בצד האילוצים ניתן לראות כי החיים הופכים למורכבים יותר ומסובכים יותר. נורמות, ערכים והרגלים משתנים. קשה לשלוט. אפשר אומנם להשפיע אולם זאת, במידה מוגבלת. מעבר לכך, אתה צריך כל הזמן ללמוד. אם נחזור למשנתו של דארווין, אלה שיצליחו, יהיו אלה שיסתגלו וידעו להתאים עצמם לשינויים שמסביב.

 

מצד שני היכולת שיש ליחיד להשפיע על אחרים היא אדירה. ביל גייטס, לארי פייג וסרגיי בארין, מארק צוקרברג, הם אנשים שיצרו וצברו כוח שמשתווה ואולי גם עולה, על כוחם של גדולי המצביאים ההיסטוריים דוגמת אלכסנדר הגדול או נפוליאון. בתחום המידע ודרך המידע, העוצמה שמחזיקים אלה ששולטים בטכנולוגיה היא אדירה, ומי שישכיל להשתמש בה בתבונה, יכול להשפיע ולשנות במידה רבה את החיים של כולנו.

 

אם נסכם זאת, הרי שמדובר במצב לא פשוט וככזה שאינו מאפשר לראות תוצאות מהיום למחר. מצד שני הטכנולוגיה היא כוח עצום, והפעלתה בכיוון הנכון יכולה להביא לשינוי אמיתי ומשמעותי ללקוחות, להנהלה, לעובדים, וכמובן למנהלי המידע. לתת להם, יותר השפעה, יותר סמכויות וליהנות מהמעמד האמיתי שלו הם ראויים.

 

התמורות בעולם המנמ"ר

 

לפני הרבה שנים, בשיחה שלי עם אחד המנמ"רים הוא הגדיר את עצמו בצורה ציורית כאינסטלאטור של מידע, "רוצים ממני שהמידע יזרום. תניח צינורות, תחלץ סתימות, תתקן פיצוצים." כך הוא אמר.  

 

כיום מדברים על תביא ערך עסקי. נכון, שצריך לדאוג שהכול יעבוד, אבל גם מצפים ממך שתראה איך לחסוך, איך ליזום הזדמנויות חדשות. אציין כי הרבה פעמים מצפים, אבל לא נותנים את הכלים, המעמד, השילוב בהנהלה.

 

העתיד לדעתי הוא להפוך למנהיג טכנולוגי, מי שרואה את תמונה כולה, מבין לאן דברים הולכים, מבין את הרצונות והצרכים האמיתיים של ההנהלה, הלקוחות העובדים, ויודע לתת להם מענה באמצעות הטכנולוגיה.

 

במקביל אציין תופעה חשובה שבה הטכנולוגיה מסייעת ליוזמים והמטמיעים - מיקור חוץ, הוירטואליזציה (או האפשרות להגדיר שרת תוך דקות עד שעות, לעומת ימים עד שבועות בעבר) הענן (להשיג אמצעים זמינים במהירות בלי השקעות כבדות) כל אלה ממחישים כי ניתן להקל בעומס התפעולי.     

 

התיזה העיקרית - הטכנולוגיה היא מטה קסם

 

הטכנולוגיה מאפשרת לתת יותר בפחות. הטכנולוגיה עומדת מאחורי הצמיחה והפריחה הכלכלית. היא מביאה לשיפור ברמת החיים ואיכות החיים. היא הופכת להיות יותר ויותר דומיננטית ביכולת לתת ערך עסקי ממשי ללקוחות ועוצמתה רק תלך ותגדל.

 

חשוב להדגיש כי מדובר במטה קסם, אבל הטכנולוגיה לבדה לא תעשה כלום. היא יכולה לקדם דברים, רק כאשר אנשים מבינים אותה ומשתמשים בה בחוכמה. ומנהלי המידע הם החכמים שצריכים לעשות זאת.

 

מהם מאפייניו של מנהיג?

 

את המנהיג הטכנולוגי ניתן לאפיין כאיש חזון אבל גם איש מעשה, מי שלומד כל הזמן,

מבין מה קורה, משרטט חזון ופועל להגשמתו. יוזם, מקדם, מכוון.

 

גם אם מנהיג טכנולוגי אינו חייב להיות מנהל מידע, למנהלי המידע יש את הנתונים הטבעיים להיות כאלה. הם אינטליגנטיים ומבינים עניין. אנשי מעשה, רחבי אופקים עם רגלים על הקרקע וכאלה שיודעים להניע תהליכים. באופן מיוחד הם מקדימים את האחרים בהבנה וראיה קדימה של הטכנולוגיות השונות, ומה שהם יודעים היום, להרבה מאנשי ההנהלה יהיה ידוע, רק עוד כמה שנים.

 

איך מתחילים?  

 

לפני שמתחילים חשוב להבהיר ולחדד מסר חשוב - לא צריך להכניס מהפכות. 90-95% ממה שעושים מנהלי המידע כיום הם עושים מצוין (אחרת הם לא היו מגיעים לתפקיד מרתק זה). כך שאף אחד לא נדרש לשום שינוי רדיקלי.

 

מה שכן נדרש, זה לעשות 3 פעילויות עיקריות - לשאול, לחשוב ליישם. שגרה (ואני מדגיש את המילה שגרה) של  3 שעות בשבוע ( רצוי כמובן יותר), שיוקדשו לשלושת הפעילויות האלה, כשעה לכל פעילות, יראו תוך חודשים ספורים, דברים שקורים בחיים האמיתיים.

 

פשוט יש להחליט על יום בשבוע ושעה נוחה, ולהכניס לאאוטלוק כאירוע מתחדש, את שלושת המרכיבים שהזכרתי. כל פעם יש לצקת בהן תוכן אחר.

 

מה לשאול?

 

הדבר המרכזי והחשוב ביותר הוא לשאול מה באמת אנשים רוצים וצריכים. לשאול את ההנהלה, את הלקוחות, לשאול את העובדים, ולכל אלה להציע בהמשך פתרונות מעשיים שממנפים את הטכנולוגיות השונות.

 

כך למשל, המנכ"ל קרוב לוודאי שירצה לראות צמיחה ורווחיות לצד עמידה ברגולציה. מנהל הכספים ירצה לחסוך כמו גם לקבל כלים שיאפשרו לו להציף ולטפל בחריגים "קטנים" יותר ובמהירות. מנהל השיווק ירצה לדעת מה רוצים הלקוחות, להעביר את המסרים לקהל רחב יותר ובמהירות, למשוך תשומת לב לארגון. לכל אלה יש שורה של טכנולוגיות ופתרונות זמינים, שניתן לבחון וליישם.

 

צריך כמובן ללמוד ולהכיר את העקרונות העסקיים והכלכליים, ללמוד להכיר את אנשי המפתח וכמובן ללמוד דרך קבע על הטכנולוגיה, אולם אלה שיאמצו שעה בשבוע כדי לשאול ולהתמקד בשאלות האמיתיות, יקבלו הרבה "חומר גלם" למחשבה.

 

על מה לחשוב?

 

מרגע שמתחילים לרכז רצונות וצרכים, משאלות ובקשות, הטכנולוגיה נראית אחרת. כאן אני מציע לקחת את תחקירי pCon או כל מאמר רציני אחר, ולהתחיל להתאים את הכתוב כפתרונות מעשיים לבעיות שהועלו.  מעמידים את האפשרויות מול הרצונות, מה שחברי ההנהלה ביקשו או מה שביקשו הלקוחות, מול פעילויות שניתן לעשות והכול עם טכנולוגיות זמינות ובשלות.

 

איך ליישם?

 

עובדה שהרבה לא מודעים לה היא העובדה, שאי אפשר להבין טכנולוגיה באמת, רק מקריאה. אם אתה לא מנסה ולא עושה. יהיו הרבה מאד היבטים שלא תהיה מודע להם. לכן הגישה המעשית תהיה חד וחלק. נסה ובדוק. לא אחת ולא שתיים, נופלים, מצד שני רק ככה תוכל להביא לתוצאות ממשיות.

 

ביחד עם זה, העשייה והניסוי צריכים ויכולים להיות בחוכמה. להתבסס על מקורות שאתה סומך עליהם. להתייעץ עם לפחות 2-3 מומחים. לשאול את השאלות הנכונות: למה דווקא אתם? איזה ביטחונות אני מקבל? יש היום הרבה חברות שמציעות מעבדות ניסוי לפני כניסה לטכנולוגיה, מטריקס, סימנטק ואחרות. מומלץ כמובן לעשות את הדברים באופן הדרגתי. העיקר זה לעשות וכל אלה יתנו הרבה תוצאות עם מעט הוצאות.

 

מה יהיו התוצאות?

 

מנהיגים טכנולוגים יוכלו מצד שני, לחסוך באופן ניכר ומשמעותי בעלויות. כך למשל, מסגרת תחקירי pCon, נתנו 4 רעיונות ששווים מאות אלפי ש"ח כל אחד, על ידי אפשרויות מעשיות לחיסכון. למשל, חיסכון בשרתים על ידי השגת נצילות גבוהה יותר, חיסכון באחסון על ידי מחיקות מידע מיותר, חיסכון בתקשורת על ידי חוזים לזמן קצר וחיסכון בחשמל, על ידי יוזמה לכיבוי המחשבים אחרי שעות העבודה.

 

מצדו השני של המתרס, ניתן ליזום קשת רחבה וארוכה של יוזמות עסקיות חדשות ולהביא ערך עסקי ממשי ומוחשי, כפי שאנחנו מדגימים וממחישים באופן מעשי, במסגרת מרבית תחקירי pCon.

 

עשרת הדברות למנהיג הטכנולוגי

 

אם אדרש לתמצת את עשרת הדברות למנהיג הטכנולוגי, הייתי מונה את הדברים הבאים:

 


    • 1. להבין שה-IT צריך ויכול, להביא ערך עסקי ובגדול.
    • 2. להשקיע הרבה יותר זמן (ממה שמקובל לעשות היום) בלשאול, בהתנסות בהבנה ופעולה.
    • 3. להיות כוח דוחף לחדשנות - לתת יותר תמורת פחות ולנצל את סוד הקסם של הטכנולוגיה.
    • 4. ליצור ארכיטקטורה או מערכת מסתגלת - מערכת שיכולה להגיב במהירות לקשת תמורות רחבה.SOA, EDA, AGILITY, הן גישות שלוקחות אותך לשם.
    • 5. להתבסס על אבני בנין קיימות וכל הזמן להוסיף.
    • 6. להתמקד במתן: שירותים - תכנים - חוויות, כהשלמה והרחבה לפעולות הליבה (פניה לקהלים נוספים והרחבה של היקף השימוש).
    • 7. לפעול במחזורי פעולה קצרים ומהירים של: נסה - בדוק - אמץ או זרוק.
    • 8. לפתח ולעודד יצירתיות.
    • 9. להעביר משימות לאחרים - גורמי חוץ או גורמים אחרים בגף המחשוב.
    • 10. והדבר האחרון אולם החשוב מכולם - לספק להנהלה, ללקוחות לעובדים ערך ממשי.

 

אז מה עושים מחר בבוקר?

 

אם לסכם את הפאן המעשי, אני מציע להתחיל עם 3 שעות בשבוע, ל-3 פעילויות:

 


    • לשאול - לשאול שאלות, ללמוד ולרשום את התשובות.
    • לחשוב - איך להיענות לרצונות בעזרת הטכנולוגיה ולחשוב באופן יצירתי.
    • ליישום - לנסות, לבדוק, לאמץ את מה שטוב לזרוק את מה שלא מתאים.

 

מי שיעשה את כל אלה יהפוך למנהיג טכנולוגי.

 

בשורה הסופית, מנהיג טכנולוגי שרואה את האפשרויות, יכול להשפיע לטוב, על חיי רבים וטובים. לא תמיד עם דברים גרנדיוזיים, אבל כן תמיד, הוא יתרום לארגון שלו ולכל מי שקשור בו, ובעקבות זאת, קרוב לוודאי שיזכה ליותר השפעה וסמכויות ומעמד של מי שדוחף ומשפיע.

 

קובי שפיבק הוא העורך הראשי של pCon והוא מציע למנהלי מידע פיתרון אמתי שעובד ומצליח בחינם! בקישור זה.

 

קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב