דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סחר הוגן - חנות כלבו צדק 

מאת    [ 22/11/2010 ]

מילים במאמר: 783   [ נצפה 2084 פעמים ]

בחנות “אחותי סחר הוגן“, תמצאו היצע של מוצרים מקוריים ויצירתיים, אך יותר מכך תגלו בה חשיבה יצירתית מקומית של סחר הוגן. החנות שנפתחה קצת יותר משנה, מצליחה להעביר את המסר, שמזמן אנו הצרכנים כבר שכחנו: מאחורי כל מוצר יש מישהו שייצר אותו.

 

באיגוד “יסמין” לנשות עסקים במרכז היהודי ערבי לפיתוח כלכלי, מבינים את חשיבות הסחר ההוגן, המהווה עוד מנוף לקידום נשים בעבודה, ולהעצמת יזמות עסקית עבור נשים המבקשות לצאת ממעגל מצוקה כלכלית שלהן.

 

המושג “סחר הוגן” שחדר לתודעת הכלכלה המערבית (ותופס 16% מכלל הכלכלה במערב אירופה), לרובנו בארץ לא אומר כלום.

“אחותי סחר הוגן” חנות קטנה וססגונית ברחוב שלמה המלך 4 בת”א,מהווה חלון ראווה למושג הזה.

החנות פועלת על פי עקרונות סחר הוגן ומיישמת הלכה למעשה, מודל מקומי של שיטה כלכלית קצת אחרת ממה שאנו רגילים כיום.

 

בכלכלה הקפיטליסטית השחקנים הראשיים הם המנהלים ובעלי החברות או התאגידים הגדולים העומדים בראש שרשרת המוצר, והם אלו המתעשרים העיקריים ממכירת המוצר, כאשר בדרך ישנם המתווכים והמשווקים אשר חולקים גם הם נתח יפה מהרווחים.בשרשרת זו שוכחים בעצם מאיפה המוצר התחיל. היצרן  זה שהגה או ייצר את המוצר, מוצא עצמו אי שם בתחתית השרשרת ללא הכרה ומשמעות אמיתית. יותר מכך ללא תמורה כספית הולמת למאמצו ותפוקתו.כולנו יודעים שתרבות הצריכה היום בעולם, מושתתת על כמויות ייצור גדולות של מוצרים, קוי מוצר זולים המיוצרים לרוב על ידי כוח עבודה זול באסיה, אפריקה ודרום אמריקה, מוצרים שאיכותם לא תמיד עומדים במבחן הזמן, הכל מתוך כוונה בסיסית: לגרום לצרכן לקנות עוד ועוד, גם אם הוא לא ממש צריך.במודל הכלכלי של סחר הוגן, זה הפוך. היצרן הוא הראשון בשרשרת המוצר.הוא השחקן הראשי. הוא המרויח העיקרי מרווחי המוצר.

 

אם כן, כיצד ניתן לממש מודל של סחר הוגן, לטובת קידום יזמות ועסקי נשים במדינה ויותר מכך כשמדובר בנשים יצרניות הזקוקות לפרנסה…

 

יסמין כאיגוד גג לקהל נשים יזמות ובעלות עסקים במדינה, רואה בסחר ההוגן הזדמנות נהדרת לעידוד יזמות נשים בעסקים, וכחלק מתכניתה האסטרטגית אף פועלת לאיגוד, ייצוג וחיזוק של ארגונים אחרים שפועלים באותה רוח לקידום נשים בעסקים.

דוגמא מצוינת לארגון הפועל ברוח מיוחדת לקידום נשים בעסקים, הינה עמותת ” אחותי למען נשים בישראל” שהקימה מיזם מעניין של סחר הוגן.

 החנות “אחותי סחר הוגן” הינה מיזם כלכלי ללא מטרת רווח שהגתה והקימה שולה קשת, מנהלת עמותת “אחותי למען נשים בישראל” יחד עם 16 ארגונים נוספים, אומנם פועלת על פי התפיסה הבינלאומית של סחר הוגן, אך  יותר מכך מהווה מודל מקומי לתפיסה חברתית ופמיניסטית ראשונה מסוגה בישראל ובמזרח התיכון.

 

“היום ישנם צרכנים שיודעים מה זה סחר הוגן וחשוב להם לקנות מוצרי סחר הוגן, כך הם בטוחים שהמוצרים לא יוצרו בתנאי עבדות, אלא עם שוויון מגדרי ועל פי צדק חברתי, ידידותיים לסביבה, וכי היצרניות והיצרנים מקבלים את רוב הרווח ועל כן משתכרים שכר הוגן.” אומרת יעל ללום מנהלת החנות.”התפיסה שלנו בחנות, שאם אני קונה למשל מתנה לחג שהינה סחר הוגן, אז אני צרכנית אקטיבית. אני לא סתם קונה פריט שאני צריכה וזהו. בעצם אקט הקניה אני תורמת לפיתוח הכלכלה המקומית. אני לוקחת צד פעיל בקידום ופיתוח כלכלה נשית בעיקר מהפריפריות בארץ: נשים בדואיות, אתיופיות, מזרחיות, פלסטיניות, מהגרות מחבר העמים…זו חנות של מוצרים עם מגוון תרבויות מאוד ישראליות. החנות היא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית.חשוב לי להדגיש שזו לא חנות צדקה. זו חנות שפועלת על פי צדק חברתי ושכל כולה צדק!”  מדגישה יעל ללום.

ואכן סחר הוגן מאפשר לנו הצרכנים לראות הרבה מעבר למוצר, יחד עם הכרה באיכותו הגבוהה של המוצר. הקנייה בחנות מאפשרת לנו גם להרגיש אמפטיה כלפי אותה אישה יצרנית, לחוש סיפוק של תרומה לקהילה ולסביבה בה אנו חיים ולא רק סיפוק רגעי מעצם קנית המוצר.כשאת קונה מוצר קוסמטי אורגני בחנות, את יודעת שהכסף שלך יגיע ברובו לאישה מסוימת מאוד שהתמונה שלה מתנוססת ליד המוצר.כשאת קונה שמן זית איכותי, את יודעת שהכסף שלך מגיע לאישה אחת שנמצאת במצוקה כלכלית ורוצה להתפרנס בכבוד.כשאת קונה רקמה עבודת יד אותנטית, את יודעת שהכסף שלך מגיע לאישה יצירתית עם ידע שהולך ונכחד וזו ההזדמנות שלה, אולי היחידה לחוש שייכות לחברה הישראלית.ולא לשכוח, כשאת קונה מוצר בחנות, את יודעת את איכותו, שהוא מעשה ידיים להתפאר, ושייצורו מנציח תרבויות ומסורות עתיקות יומין.

 

תמצית הפילוסופיה של סחר הוגן, כאילו נלקחה מתוך הספר “הנסיך הקטן” של אנטואן דה סנט-אכזופרי:

“מאחורי כל הדברים הנראים לעין, יש דבר מה גדול יותר: כל דבר הינו נתיב, שער או חלון הנפתח אל משהו אחר”.

מאחורי כל מוצר, יש חלון הנפתח אל הזדמניות כלכליות וחברתיות ליצרניות מוכשרות מאוד, שנקלעו למצוקה כלכלית ורוצות להתפרנס בהוגנות.

 

איגוד “יסמין” אף רואה בחלון זה, עולם רחב של יכולת פיתוח תכנית עסקית לנשים במגזר הערבי והיהודי, ולקידום היכולות היצירתיות שלהן ביזמות ופתיחת עסק, ומשם השמים הם הגבול…

אז אם בקניה הבאה שלכם תעדיפו מוצר סחר הוגן, תזכרו את אותו חלון גדול הנפתח בפני יצרנית מוכשרת אל משהו אחר, גדול יותר!

יסמין ארגון נשות עסקים מפעיל סניפים ברחבי הארץ. אם מעניין אותך יזמות נשית לפרטים נוספים היכנסי לאתר שלנו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב