דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רב מוח והעסק הקטן- התנסות אישית 

מאת    [ 14/09/2005 ]

מילים במאמר: 811   [ נצפה 6023 פעמים ]

הבעיה
כל ספרי הניהול ממליצים תמיד שתגייס סביבך חבורת יועצים נאמנים שהם יותר חכמים ממך. נפוליאון היל בספרו הקלאסי "חשוב והתעשר" קורא לזה "רב מוח". הרעיון הבסיסי הוא שלא משנה כמה אתה חכם או משכיל, תמיד יש נקודות שבהן יש לך חוסרים. תמיד יש את הסיכון ש"תתאהב ברעיון של עצמך" ולא תצליח לבחון אותו באופן ביקורתי וכדומה. חבורה של יועצים נאמנים יוכלו להציג לך נקודות מבט חלופיות, אלטרנטיבות לפעולה, סיכונים וסיכויים וכד' . על בסיס זה תוכל לבחור.
הדוגמאות רבות מספור: כל ראש פירמה גדולה מחזיק צוות יועצים (שלא לדבר על מנהיגי המדינה). לפעמים המדובר בצוות העובד עבורך ולפעמים המדובר ביועצים על פי צורך, אבל תמיד תמצא מאחורי איש מצליח את הצוות המסור שלו.
ומה יעשה בעל הפירמה הקטנה? אין לו את המשאבים לשכור חבורה של גאונים. החברים האילו עולים ביוקר ויותר מזה- בעסק קטן ברוב המקרים הצרכים אינם מספיקים כדי להעסיק אותם במשרה מלאה. המעגלים החברתיים והמשפחתיים שלו (המקור הטבעי לתמיכה ועצה) לא פעם אינם מוכווני עסקים ולכן תרומתם מוגבלת. אבל, גם בעל העסק הקטן יכול וצריך להינות מרב מוח- חבורת אנשים שיתרמו לו את נקודת השקפתם, נסיונם ותבונתם. עקרונית כל עסק נתקל באותן בעיות (לפעמים 10,000 שקל לעוסק הבודד שקולים ל 10,000,000 שקלים בתאגיד הענק).
הפתרון
בנינו, קבוצה של אנשים שיטה או מכניזם אשר יתן מענה לצורך שלנו (בתור בעלי עסקים קטנים) לקבל רב מוח במסגרת האילוצים שתוארו לעיל. חברים רבים תרמו והם שותפים מלאים בפיתוח התוצר משלב הרעיון הגולמי (שהצגתי להם) ועד לשלב המימוש (תודה מיוחדת לרג'ין לוינסון ואילנה ויבל).
הגישה שלנו בנויה מקבוצה של אנשי עסקים (מתחומים שונים ומגוונים) אשר נפגשים באופן קבוע כדי לדון בבעיות ובטרדות של החברים.
בכל פגישה, אחד החברים (או מספר חברים) מעלים בעיה המטרידה אותו/ם בחיי העסק שלהם. השאלה יכולה להיות באיזה ערוץ שיווק לבחור, האם וכיצד לשנות את ההמחרה של המוצרים שלי, טיפול בעובד/ לקוח פרובלמטי וכד'. כל בעיה היא בעיה לגיטימית. אנו מניחים שהאיש השואל הנו מקצוען בתחומו ולכן מתמקדים בנושאים המשותפים לכל בעל עסק. במשך הזמן שהבעיה נדונה, כולנו ממוקדים בו, מתוך מחשבה להציע לו פתרון.
במהלך המפגשים שהתקיימו עד עכשיו, התגבשו מספר תובנות ונקודות. המדובר ברשימה פתוחה (לפחות בשלב זה) מאחר ואנו עדין לומדים תוך כדי תנועה.


    • המפגשים מתקיימים אחת לשלושה שבועות בערב, במקום קבוע. הפגישה נמשכת כשעתיים ואנשים מוזמנים להגיע קצת מוקדם יותר לצורך שיחות ידידותיות. יש ערך לתדירות יציבה כדי להימנע מפתיחת דיון כל פעם מחדש על מקום ומועד- דבר המזמין "התנזלות".

    • החברים בקבוצה הנם חברים קבועים. אורחים וחברים חדשים מוזמנים במשורה, רק לאחר אישור הקבוצה. האמון והאינטימיות שנבנו מאפשרים לחברים להיפתח ולחשוף את עצמם. לאמון זה יש את הדרישות שלו.

    • סיכויי ההצלחה של הקבוצה משתפרים אם היא מובלת על ידי מקצוען בהנחיית קבוצות. ישנם דברים שדורשים טיפול והתייחסות כגון חוזה קבוצתי, שוויון הזדמנויות בין החברים, חלוקה נכונה של השיח וכד'. מומחה יידע יותר טוב כיצד לכוון ולנתב את הקבוצה למקומות הנכונים.

    • החברים בקבוצה לא משלמים על ההשתתפות (למעט השתתפות בעלויות הקטנות של כיבוד). הצעתי לחברים לתגמל את מובילת הקבוצה, אולם היא סירבה לקבל תשלום.

    • כאשר חבר מעלה בעיה, כדי שכל אחד יתבטא (לרבות מי שלא רוצה לדבר) מתקיים סבב של החברים וכל אחד מוזמן לשאת את דברו. בתום הסבב מתפתחת שיחה חופשית בין החברים.

    • באשר לשאלה באם להקצות לכל בעיה זמן קבוע או לאפשר גמישות, הקבוצה טרם הגיעה לדעה אחידה. כך יש פגישה בה נדונו שלושה נושאים ופגישה אחרת שהוקצתה כולה לחבר ובעיה אחת.

    • הרב מוח הנו הליך רציף ואינו מוגבל לפגישה בלבד. מתקיימים קשרים ברמות שונות בין חלק מהחברים. הדבר יכול להיות באמצעות האינטרנט (דוא"ל, מסרים), פגישות אישיות, שיחות טלפון ועוד.

תופעה מעניינת שקורית לא פעם היא הנטיה הטבעית של חברים (שהנושא שלהם עולה לשולחן) להתגונן למשמע עצה ולקחת אותה כביקורת אישית. "התקפדות" זו קיימת ולעיתים באופן די בולט, אך עם הזמן התופעה נחלשת. לא מדובר במשהו קריטי מאחר וכאשר החבר מפנים את הדיון, הוא מעריך את התרומות שקיבל ונראה שבפעמים הבאות תופגן פחות התגוננות. עם זאת, יש לשים לב ולהפגין רגישות.
סיכום והמלצות
נסיון החברים בקבוצה הוא חד משמעי: הרב מוח עוזר באופן ברור לחברים. הן לאלו שהעלו את הבעיה שלהם והן לאילו שהשתתפו בדיון ולמדו דברים מסויימים על עצמם- תובנות שלקחו עמם לעסקם ולחייהם. אולי המדובר בחריגה סטטיסטית, אבל כל מי שהעלה בעיה על השולחן העגול שלנו, דיווח על תוצאות חיוביות ביותר. לא היה אפילו מקרה אחד שמישהו אמר שהוא יוצא מהפגישה לא נתרם.
אין ספק שהתרומה היא גם ברובד הגלוי של העזרה המקצועית (ואולי טכנית) וגם ברובד הסמוי של הקטנת בדידותו של בעל העסק העצמאי.
כנראה שהרב מוח (לפחות בצורה שבה בנינו אותו) לא מתאים לכל אחד והיו לנו פרישות מהקבוצה. אולם גם הפורשים הצטרפו להערכתנו שהמדובר במהלך שיש לו ערך רב.
לפני הקמת הקבוצה ניסינו לחפש דברים דומים, אולם לא מצאנו ומה שמצאנו לא היה בדיוק מה שמתאים לנו. הקבוצה שנוצרה, הוקמה בעיקר מאחר ולא הצלחנו למצוא קבוצה מתאימה להצטרף אליה.
אנו חושבים שהפתרון שלנו יכול להיות מודל טוב גם לאחרים וממליצים לאנשי עסקים נוספים להקים קבוצות רב מוח משלהן. אם בקבוצות נוספות יתגבשו תובנות ונסיונות נוספים על הדרך שקבוצות כאילו צריכות להתנהל, נשמח לשיתוף בידע.
בהצלחה
יוסי נתנזון הוא השותף המנהל במשרד משה נתנזון ושות'. המאמר נכתב במקור לפרסום במסגרת פורום יזמות וניהול עסק בתפוז. אשמח לקבל הערות והארות על המאמר או בכל נושא אחר.
articles@natanson.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב