דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גרפולוגיה משפטית 

מאת    [ 17/11/2010 ]

מילים במאמר: 449   [ נצפה 2273 פעמים ]

באחד הפרקים של סדרת הטלוויזיה האמריקאית המשפטית "האישה הטובה" מנסה הצוות המשפטי לאתר צייר חובב ואלמוני שהקריקטורה אותה צייר במסגרת תחרות קריקטורות עומדת בלבו של משפט סוער. החוקרת פונה למומחה גרפולוגיה משפטית, ונדמה כי היא מעט מזלזלת בתחום כשהמומחה מאריך בדבריו על השוואה בין מקורות שונים, אולם לאחר האיתור המהיר והמדויק שהוא מבצע של הצייר הנכון מתוך כל ערימת הקריקטוריסטים, היא מתחילה להאמין.

 גרפולוגיה משפטית: תחום הסובל מתפיסה מוטעית

 נדמה כי זהו דינו של תחום הגרפולוגיה המשפטית – הוא לעד יצטרך לסבול מכך שמשייכים אותו, בטעות גמורה, לתחום הגרפולוגיה בשל השם הכה דומה של שני התחומים, השונים מאוד זה מזה. וכך השם "גרפולוגיה משפטית" הוא קצת בבחינת סדין אדום לכל הנרתעים מגרפולוגיה, ומקטלגים את התחום באופן בלתי מדויק בעליל ובלתי הוגן כניו אייג' או "ממבו ג'מבו" הסומך ידו על אמונה ולא מדע של ממש. אך גרפולוגיה משפטית היא אכן מדע, ואף מדע המוכר במערכת המשפט הישראלית והאמריקאית כאחד. ויותר מזה, אין לה כמעט דבר במשותף עם התחום של גרפולוגיה רגילה, קרי, הבנה על נפשו והלך רוחו של הכותב על פי ניתוח כתב ידו – אבחון גרפולוגי. גרפולוגיה משפטית עוסקת בתחום אחר לגמרי, כפי שנרחיב מיד.

גרפולוגיה משפטית – מהי

 כפי שהבהרנו בפסקה הקודמת, גרפולוגיה משפטית אינה מיועדת להשגת תובנות על אישיות הכותב שכתבי ידיו נחקרים בידי מומחי התחום. מכאן גם שאין לה חשיבות או תפקיד כלשהי בבניית פרופיל פסיכולוגי של פושע כזה או אחר.

 טיבה של גרפולוגיה משפטית עוסק בהשוואה, והסקת המסקנות הנובעות מהשוואה זו. נבהיר זאת באמצעות הדוגמא מתוכנית הטלוויזיה שהזכרנו לעיל: החוקרת רצתה לבדוק האם צייר שזוהה כיוצר קריקטורות מסוימות הוא אותו צייר האחראי לקריקטורה שעמדה בלבו של תיק משפטי. לשם כך הוזמן מומחה גרפולוגיה משפטית. שימו לב כי לא הוזמן אמן או מומחה לאמנות, מכיוון שאין כאן שאלה של ידע אמנותי. מומחה הגרפולוגיה המשפטית נתן אבחון גרפולוגי, הוא בחן את כתב היד שבקריקטורות המדוברות עד לאחרון הפרטים תוך השוואה בין המקורות השונים והסיק את מסקנותיו.

 למעשה, ההשוואה שעושה גרפולוגיה משפטית היא כה מדויקת ומדוקדקת עד שאינה מסתפקת במראית העין. המומחים בתחום נעזרים באמצעי ראייה מיקרוסקופיים כדי להבחין בכל שינוי זעיר ובלתי מורגש בכתב היד – אותם מאפיינים שהם כה בלתי נראים ולא מובחנים שהם נעשים על ידי הכותב באופן אוטומטי וללא משים לב. רק כך ניתן לוודא באופן סופי אם שני כתבי יד שונים נכתבו על ידי אותו אדם או אם לאו. שכן, ברמה הנראית לעין, יכול להיות שהכתב זויף. ברמה המיקרוסקופית, אליה מגיע גרפולוגיה משפטית, אפשר לעשות אבחון גרפולוגי ואת ההבחנה המדויקת והסופית בין אמת לרמייה.

 וכך משמשת גרפולוגיה משפטית ככלי יעיל ואפקטיבי בידי המשטרה, חוקרים ומערכת המשפט לבדיקה ולאימות חתימות וזהותם של כותבים. מדע זה הוביל לפריצת דרך בחקירות רבות, ומשמש לא אחת גם למתן עדות של מומחה בכתלי בתי הדין השונים בעולם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב